היתכן שמדובר בשנת הברזל המקצוענית הטובה ביותר אי פעם?

בשנה אחת נקבעו התוצאה המהירה ביותר התחרות איש ברזל, התוצאה המהירה בסבב האיירונמן ונשבר שיא המסלול לנשים בהוואי. לליאור זך מאור יש הרבה מה להגיד על זה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
יאן פרודנו טריאתלט ושיאן העולם באיש ברזל
יאן פרודנו טריאתלט ושיאן העולם באיש ברזל

כבר עשור וחצי בערך שאני עוקב באדיקות אחרי תחום הברזל בעולם. ראיתי אלופות ואלופים באים והולכים, ראיתי שיאים נשברים, וראיתי מאבקים מוכרעים רק על קו הסיום. ראיתי שנים טובות ושנים מאכזבות. אבל שנה כמו 2016 נדמה לי שטרם ראיתי.

יאן פרודנו שיאן העולם בטריאתלון למרחק איש ברזל

אחד האחראים לשנה המטורפת הזאת. יאן פרודנו | צילום: Moko1998 מתוך wikimedia commons

שנת התוצאות המהירות והשיאים

אני לא חסיד גדול של שיאים באירועים בהם אין מדידת מרחק מדויקת. ובתחרויות ברזל לצערי עדיין אין. אבל בכל זאת אי אפשר שלא להתחיל את הסיכום משלושה שיאים מאוד משמעותיים שנשברו השנה בגזרת המקצוענים:

  1. שיא בתוצאת ברזל גברים – יאן פרודנו, צ'אלנג רות'- 7:35:39 שע'
  2. שיא בתוצאת איירונמן רשמי גברים – ליונל סנדרס, איירונמן אריזונה – 7:44:29 שע'
  3. שיא מסלול באליפות העולם באיש הברזל נשים – דניאלה ריף, איירונמן הוואי – 8:46:46 שע'

גם פרודנו וגם ריף המשיכו להעלות השנה את רף היכולת ורף הביצוע בתחום הברזל. הביצוע המדהים של פרודנו ברות' למרות כל הלחץ והציפיות, נחשב לדעתי לאחד מביצועי הסבולת הטובים ביותר אי פעם. קרוב למושלם. מילא לשחות 45 דקות. אבל לחבר רכיבה של 4:09 שעות לריצה של 2:40 שעות זה משהו שהיה נחשב עד יולי האחרון לבלתי אפשרי. היכולת שלו לנצח את אליפות העולם באיש הברזל גם ביום רחוק ממושלם, רק הופכת אותו בעיני לספורטאי עוד יותר גדול. לרגעים הוא כבר עמד לפרוש במהלך הרכיבה. אבל אז הוא מצא את הכוחות, המשיך, ובסוף גם ניצח את אליפות העולם בפעם השנייה ברצף.

הדומיננטיות של ריף בגזרת הנשים נכון לשנת 2016 היא אפילו גדולה יותר משל פרודנו בגברים. היא פרשה במהלך הרכיבה בפרנקפורט בגלל היפותרמיה, ואז ניצחה את צ'לאנג רות' ואיירונמן ציריך בהפרש של שבוע. בשתי התחרויות היא ירדה מ-9 שעות. אחרי מעידה קטנה באליפות העולם בחצי איש הברזל, היא שלטה בתחרות באליפות העולם בהוואי, שברה את שיא המסלול, ולא הותירה מקום לספק – היא טריאתלטית המרחקים הארוכים הטובה ביותר בעידן הנוכחי. עידן פוסט-כריסי וולינגטון האגדית. האם היא אפילו טובה יותר מכריסי? את זה כנראה שכבר לא נדע לעולם.

תוצאות 2016 גברים

אם מנתחים את התוצאות שנקבעו השנה בתחרויות הברזל על ידי הגברים המקצוענים, עושה רושם שהיכולת של פרודנו משכה את כל הענף למעלה. עד היום 39 גברים הצליחו לעשות סאב 8 בכל היסטוריית הברזל. חלקם עשו את זה יותר מפעם אחת ובסך הכל יש 62 תוצאות סאב 8 רשומות. 11 מתוך התוצאות האלו נקבעו בשנת 2016. כלומר כמעט 20%. כיוון שמדובר על ספורט שקיים כבר 38 שנים זאת סטייה גדולה מהממוצע. לכן לדעתי שנת 2016 הייתה השנה הכי מהירה אי פעם בתחום הברזל בגזרת הגברים.

להלן רשימת סאב 8 של 2016:

יאן פרודנו 7:35 צאלנג רות'*

ליונל סאנדרס 7:44 איירונמן אריזונה**

ברט מקמהון 7:46 איירונמן ברזיל

פטריק נילסן 7:49 איירונמן קופנהגן

ברט מקמהון 7:50 איירונמן אריזונה

טרנזו בוזונה 7:51 איירונמן מערב אוסטרליה

סבסטיאן קינלה 7:52 איירונמן פרנקפורט

אנדי בוכרר 7:53 איירונמן פרנקפורט

פטריק נילסן 7:55 איירונמן ברצלונה

אנדי פוטס 7:55 איירונמן מערב אוסטרליה

ויל קלארק 7:59 איירונמן קופנהגן

*שיא "ברזל" חדש

**שיא "איירונמן" חדש

דניאלה ריף טריאתלטית ואשת ברזל שוויצרית

3 פעמים סאב 9 השנה. דניאלה ריף | צילום: Martinp1

תוצאות 2016 נשים

להבדיל מאשר אצל הגברים ששם פרודנו משך הכל למעלה, אצל הנשים לא ממש רואים תופעה דומה בעקבות ההופעות החריגות לטובה של דניאלה ריף. לפחות לא באותה עצמה. עד היום 63 נשים הצליחו לעשות סאב 9, תוצאה שנחשבת למקבילת סאב 8 של הגברים. חלקן עשו את זה יותר מפעם אחת ובסך הכל יש 148 תוצאות סאב 9 רשומות. 17 מתוך התוצאות האלו נקבעו בשנת 2016. כך שאולי לא מדובר בשנה כל כך חריגה כמו אצל הגברים, אבל בהחלט מדובר בשנה מהירה.

להלן רשימת סאב 9 של 2016:

דניאלה ריף 8:22, צאלנג' רות'

מירנדה קרפרי 8:41, איירונמן אוסטריה

קרי לסטר 8:42, צאלנג' רות'

דניאלה ריף 8:46, איירונמן הוואי

מרדית קלסר 8:48, איירונמן אריזונה

איבון ואן ולרקן 8:49, צאלנג רות'

איבון ואן ולרקן 8:51, איירונמן אריזונה

דניאלה ריף 8:51, איירונמן ציריך

לאורה סידל 8:51, צאלנג רות'

אליזבת לייליז 8:54, איירונמן ברזיל

אסטריד סטינן 8:54, איירונמן ברצלונה

מליסה האושילד 8:54, איירונמן מערב אוסטרליה

מרדית קסלר 8:56, איירונמן ניו זילנד

מלינדי הלמור 8:57, איירונמן אריזונה

מישי הרלבאור 8:57, איירונמן אוסטריה

מרין הוף 8:57, איירונמן מערב אוסטרליה

שרה פיאמפיאנו 8:58, איירונמן מערב אוסטרליה

 

מדוע 2016 הייתה שנת ברזל כל כך מהירה?

אחת השאלות המתבקשות הנה מה גרם לכך ששנת 2016 הייתה שנה מהירה כל כך? במיוחד בקרב הגברים.

מזג האוויר

הסבר אפשרי אחד עשוי להיות מזג האוויר. במיוחד בימים של התחרויות במסלולים המהירים כגון: ברזיל, רות', אוסטריה, קופנהגן, אריזונה, ומערב אוסטרליה. ההיסטוריה מוכיחה שבימים עם מזג אוויר טוב, המסלולים האלה יודעים לספק תוצאות מהירות במיוחד. ובאמת השנה מזג האוויר היה מספיק טוב בכל התחרויות האלו.

יאן פרודנו איש ברזל המהיר ביותר בעולם

זמני הרכיבה השתפרו פלאים. יאן פרודנו בצ'אלנג' רות'

זמני רכיבה

זמני השחייה והריצה לא היו חריגים השנה, מה שלא ניתן לומר על זמני הרכיבה. שם כנראה הושג השיפור המשמעותי ביותר. לא מעט רכיבות ברזל בגזרת 4:05-4:15 שעות, שנראו דמיוניות עד לא מזמן. כלומר יותר גברים יוצאים לריצה באזור 5 שעות על השעון.

אסטרטגיית תחרות

עושה רושם שברגע שהרף "הוצב" על 8 שעות כדרישה פרקטית על מנת לנצח תחרות ברזל במסלול מהיר, הספורטאים נוטים להמר יותר. או שזה יצליח והם יעשו זמן מהיר ויסיימו במיקום מאוד גבוה, או שלא. להתחרות שמרני וללכת "על בטוח" יאפשר לך לעשות אולי 8:10 שעות במסלול מהיר אבל בטח שלא יוביל אותך לניצחון.

 האלמנט הפסיכולוגי

תקרות זכוכית הן תופעה מוכרת בספורט בכלל ובספורט סבולת בפרט. ברגע ששותפיך לאימונים עושים משהו מסוים, עולה הסיכוי שגם אתה תצליח לעשות אותו. רק בגלל שאתה מתחיל להאמין שזה בכלל אפשרי. כלומר תקרת הזכוכית מתנפצת.

מבט לעבר 2017

בקרב הנשים עושה רושם שדניאלה ריף תנסה לנפץ את השיא של כריסי וולינגטון שעומד על 8:18 כתוצאת הברזל הטובה ביותר בכל הזמנים בקרב הנשים. לא יהיה קשה להמר שסיכוי גבוה שזה יקרה בצאלנג' רות' (עם מסלול הריצה החדש). לא יהיה קשה גם להמר שאם מזג האוויר יהיה טוב כמו השנה, היא עשויה להצליח. באופן כללי הדומיננטיות של ריף בשנה-שנתיים האחרונות מזכירה קצת את זאת של יוסאין בולט, מיכאל שומאכר, וכדומה. עושה רושם שהפער בינה לבין המתחרות שלה רק גדל, וקשה לראות כרגע מישהי מאיימת על עליונותה. היחידה שיכולה אולי לעשות את זה היא ניקולה ספיריג שמתאמנת אצל אותו מאמן ועשויה לעבור להתמקד במרחק הברזל.

ברט מקמהון ופטריק נילסן ינסו קרוב לוודאי לשבור את שיא האיירונמן של סנדרס, ואני לא אתפלא לראות את פרודנו מנסה לעשות את זה גם. עם כל הכבוד לרות', עדיין יש הילה מסוימת סביב התחרויות של המותג המקורי ולא סתם יש שיא איירונמן נפרד. מאידך אני לא אתפלא לראות את סנדרס מנסה לשבור את השיא של פרודנו ברות'. למרות שסיכוי גבוה יותר שהוא יתרכז בהוואי וינסה לבוא לשם עם יכולת השחייה המשופרת שהוא הפגין באריזונה. גם אם בראיונות האחרונים הוא טען שלא יגיע להוואי בשנה הבאה.

חאבייר גומז, אחד הטריאתלטים הטובים ביותר בכל הזמנים כבר הצהיר שהוא רואה את עתידו במרחקים הארוכים ויהיה מעניין לראות אותו עושה את המעבר הזה. גם אליסטר בראונלי יעשה כנראה מסלול דומה ויעבור להתמקד במרחקים הארוכים יותר בשנתיים הקרובות. פרודנו, גומז, ובראונלי עומדים על קו הזינוק באליפות העולם בהוואי בשנת 2018? כנראה שזאת לא התחלה של בדיחה…

 

 




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג