שלום אורח התחבר

שיחזור סיסמה

חזרה

הרשם

ד"ר איתי זיו ודגנית גלסמן

האם אתם מכורים לאימוני מרתון ואיש ברזל?

נורא קל להתמכר לתחביב שבא ביחד עם תואר מכובד שכיף להתגאות בו, במיוחד אחרי משבר אמצע החיים. השאלה היא במה זה כרוך והאם כל אחד יכול להרשות את זה לעצמו פיזיולוגית?

תחרויות איש ברזל מתקיימות באופן מסודר מ-1978 ונחשבות ל"אתגר הסבולת האולטימטיבי". תקופת ההכנה לתחרות כזאת ארוכה במיוחד – לפחות שנה, כשבדרך נדרש המתאמן להשתתף במרוצים כמו מרתונים וחצאי מרתון. מדובר על השקעה של כ-20 שעות שבועיות – חצי שבוע עבודה לפי הגדרת התמ"ת (משרד התעשייה, המסחר והתעסוקה).

עוד חצי משרה, רק שבמקרה הזה גם משלמים כסף | צילום: pixabay

עוד כתבות בנושא 
מהי התמכרות לפעילות גופנית ואיך תדעו אם אתם מכורים? 
כמה עוד אפשר להשתפר בתחרות איש ברזל? 
איך עוברים את מחסום התחרות השנייה באיש ברזל? 

היות ומדובר בסוג של "חצי משרה", אך ללא תשלום, הפעילות מתקיימת בנוסף לשעות עבודה "מסודרת" ולפעמים תובענית. היות וביממה רק 24 שעות, יש צורך בתעדוף והקצאת זמנים, כדי שמקור הפרנסה לא ייפגע. השעות הנדרשות נלקחות מן הזמן האישי ובפרט הזוגי והמשפחתי. במצב כזה מופר האיזון בין הזמן הפרטי לזמן המשפחתי הורי/זוגי – על כל ההשלכות מכך. למעשה, הספורטאי הוא נוכח/נפקד במשפחתו ואפילו בחייו. לעתים גם מקום העבודה ואיכות העבודה נפגעים בשל כך. וזאת מעבר לרמת פציעות גבוהה בשל העומסים הרבים.

יש התמכרות לסבולת?

חשוב גם לציין את נושא ההתמכרות לפעילות גופנית אירובית ממושכת ובדופק גבוה באופן יחסי, שהנו שכיח במיוחד. התמכרות זו מהווה סיבה נוספת לכך שאותם ספורטאים חובבנים לא ממש ששים להפסיק את הפעילות הממושכת וייתכן שיבצעו אותה במשך שנים. לכך השלכות בתחומי חיים רבים.

התמכרות שלילית כרוכה במיקום הפעילות הספורטיבית במקום הראשון בסדרי עדיפויות, העדפה של אימונים על פני אירועים, מחויבויות משפחתיות ועוד, יציאה גם בזמן מחלה או פציעה לאימון ועוד. בנקודה זו נציין שהתמיכה הנדרשת במקרה זה (של אנשי מקצוע שונים) לא מעטה בכלל וגם כרוכה בהוצאה כספית לא מבוטלת. היקפים גדולים של פעילות ספורטיבית מצריכים, במרבית המקרים, ייעוץ של אנשי מקצוע בתחום האימון, התזונה, פסיכולוגית ספורט ועוד. גם הציוד הנדרש (במיוחד בתחרויות של איש הברזל) כרוך בהוצאה כספית של אלפי שקלים רבים מדי שנה. גם לכך השלכות על איכות החיים, ההתנהלות הכוללת ועוד).

אימונים בהיקפים כה גדולים כרוכים גם בעייפות מסוגים שונים. לכך השלכות על התפקוד היומיומי, איכות השעות בעבודה, התחלה של שינת לילה מוקדם באופן משמעותי מהמקובל ועוד. אזי, ייתכן שמדובר על ויתורים לא מעטים בחיי היום יום לרבות משפחה וקריירה, וזאת על מנת להצליח לשמר אורח חיים ספורטיבי שאינו פשוט כלל ועיקר. אימוץ אורח חיים ספורטיבי, גם ללא ביצוע אימונים ותחרויות סבולת של שעות רבות במהלך השבוע, אינו פשוט למרבית האוכלוסייה. הדבר מצריך ויתורים לא פשוטים, ביצוע אימונים בהיקף ועצימות מתאימים ועוד. זאת על בסיס כמעט יומיומי תוך הקפדה על הגעה ליעדים על בסיס קבוע.



האם יש קשר למשבר אמצע החיים?

אם בעבר ההנחה הייתה ש"איש ברזל" מגיע לשיאו בגיל 30-35, הרי שבשנים האחרונות הוא הפך לנחלתם של בני ה- 40 וה-50. במאמרים רבים מקושר ל"משבר גיל ה- 40"- משבר "אמצע החיים". הגיל שבו חילוף החומרים משתנה (מואט) ומגיעה ההכרה, במקרים לא מעטים, כי יש צורך בשינוי באורח החיים. ברמה הנפשית-רגשית, תופעות  משבר "אמצע החיים" יכולות לכלול שינוים משמעותיים בתפיסת החיים והדימוי העצמי. דווקא בשלב זה של החיים, כאשר הללו מבוססים בכל האמור, בדברים המוגדרים כחשובים בחיים: משפחה, ילדים וקריירה,  מתחילות לצוף ולעלות שאלות קיומיות ונושאים רגשיים בלתי פתורים או אפילו מודחקים. זאת מעבר להכרה ש"אתה כבר לא ילד" או "את לא ילדה", או בשפה המקצועית, חלחולו של "הפחד מוות" אל התודעה.

איך לעשות איש ברזל מהר יותר?

אנחנו כבר לא ילדים, ורוצים להשיג כל מיני דברים | צילום: thinkstock

ההבנה שהחיים הם בני חלוף, הבנה שהופכת מודעת עם ההפנמה של השינויים הפיזיולוגיים ולעתים מתעצמת בעקבות מות אחד ההורים. למעשה, השתתפות בתחרויות אקסטרים או דחיפת הגוף מעבר לגבולות ואזור הנוחות, מהוות דרך להתגרות במוות ובתחושות הקשות שעולות, להוכיח לעצמך ולהחזיר לעצמך את הקומפטנטיות (בעל יכולת) שאבדה לפתע.

נקודות לחשיבה למתאמנים ומשתתפים בתחרויות איש ברזל ותחרויות סבולת ממושכות 

  1. תכנית אימון מקצועית מותאמת: חשובה עד מאוד. מכיוון שהבסיס להשגת מטרות האימון השונות תלויות רבות בתכנית האימון.
  2. מספר השעות שמתאמנים במהלך השבוע ומידת ההתאמה לאורח חיים של הספורטאי: הכרחי. ייתכן שמסגרת החיים של ספורטאי סבולת פלוני כלל לא מתאים לאורח החיים הנדרש לאיש ברזל, או רץ אולטרה שעשוי להתאמן 20-25 שעות בשבוע. יש צורך להקפיד על שעות שינה שהן חלק חשוב במיוחד לתהליך ההתאוששות וכן כל נושא ההגעה לאימונים ותחרויות מצריכים גם הם מוכנות גופנית ונפשית טובה.
  3. התמכרות שלילית לפעילות גופנית: חשוב לבדוק ולוודא מפעם לפעם שההתמכרות לפעילות הגופנית הספורטיבית אינה שלילית. אזי, יש לכך השלכות על תחומי חיים רבים – ואפילו הרעה אפשרית של מצב בריאותי.
  4. תשומת לב לפציעות ספורט: חשובה. פציעות ספורט שחוזרות ונשנות מצריכות בדיקה ובנייה של תכנית אימון ותזונה מתאימות.
  5. ההיבט הכספי: אימונים ותחרויות של איש ברזל ובכלל תחרויות סבולת ממושכות, כרוכים בהוצאה כספית נכבדת. הציוד, הייעוץ המקצועי (לרבות בתחם האימון והתזונה), טיפול בפציעות ספורט שעלולות להופיע במהלך השנה, עלות ההשתתפות בתחרויות בכלל ואם מדובר בחו"ל – בפרט, הוצאה הכספית על המזון ברמה היומיומית (הרי צורכים כמות לא מבוטלת של קלוריות) ועוד.


ד"ר איתי זיו (Ph.D) | עוסק בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר למעלה מ- 30 שנה. מנהל תחום חינוך והסברה בסוכנות למניעת סימום בספורט. מנהל קורסי הכשרה מתקדמים לאנשי מקצוע במכללה האקדמית בוינגייט.

דגנית גלסמן | פסיכולוגית חינוכית מומחית ופסיכולוגית ספורט


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: info@shvoong.co.il

One thought on “האם אתם מכורים לאימוני מרתון ואיש ברזל?

  1. Avatar איתן שמידט הגיב:

    המתאמנים לתחרות איש ברזל מלא הופכים לאנוכיים.
    הסיבה ההתעסקות הבלתי פוסקת בזמן לאמון.לתזונה. לשינה. לתוספים.לעיסויים.טיפוליים.
    שוכחים את האשה הילדים עבודה פרנסה.
    יש הרבה מישורים בחיים לא פחות חשובים מאירונמן מלא.

כתיבת תגובה

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *


2020 © ריצה, אופניים, טריאתלון, שחייה | שוונג  כל הזכויות שמורות