6 מאכלים חשובים שיעזרו לכם לשפר את חילוף החומרים

חשוב מאוד לדעת מה לשלב בתפריט כדי למקסם את התרומה של האימונים וגם להתאושש מהם כמו שצריך, הכנו לכם רשימה מעניינת שכדאי לכם לאמץ
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
פלפל חריף
פלפל חריף

ישנם מאכלים, תבלינים וצמחי מרפא אשר נקשרים לירידה במשקל ולשיפור חילוף החומרים הן מבחינה מחקרית תוך הבנת המנגנונים המעורבים וצפייה באוכלוסיות, והן מבחינה מסורתית וגישת הרפואה הטבעית והסינית. אם תשלבו אותם בתפריט יומי מאוזן ומותאם אישית לצורכי הגוף ולדרגת הפעילות הגופנית שלכם, תוכלו לזרז ירידה במשקל ולשפר את הבריאות, האנרגטיות וההרגשה.

פלפל חריף

אוכל חריף עוזר לדלקות ומפחית כאבים. פלפל חריף | צילום: pixabay

חילוף חומרים הוא מונח הכולל תהליכים מטבוליים בסיסיים שמתרחשים בגופנו. ספיגה של חומרים מהמזון והסביבה, עיכולם, הפקת אנרגיה ופליטה של הפסולת. ספיגה וקליטת החומרים כאבני בניין לתרכובות כימיות הבונות את גופנו וכאבני בניין לייצור אנרגיה.

עוד כתבות בנושא
5 מאכלים שיעזרו לכם להגביר את האנרגיה 
איך נפטרים מההרגלים שפוגעים בבריאות ובמשקל שלנו?
האם אימונים אפקטיביים יכולים לחפות על הרגלי תזונה גרועים? 

לאחר הספיגה מתרחשים תהליכים קטבוליים. עיכול – פירוק של החומרים לאבני בניין (פירוק התרכובות ליחידות בסיסיות) תוך שחרור אנרגיה לתהליכים נוספים ולתהליכים אנבוליים. סינתזה – בנייה של חומרים ויצירת רקמות. ובסוף פליטת הפסולת בצואה, בשתן, בזיעה וכמו כן, בתהליך הנשימה.

חילוף החומרים בגופנו מושפע ממספר גורמים:

גיל ומין: בגיל צעיר יותר ובקרב גברים חילוף החומרים מהיר יותר.

גובה: לאנשים גבוהים חילוף חומרים גבוה יותר.

מסת שריר: מסת שריר גבוהה יותר (לעומת מסת שומן) תעלה את קצב חילוף החומרים.

חוסר בשעות שינה, דילוג על ארוחות, צריכה קלורית נמוכה וחסרים תזונתיים, מביאים לירידה בקצב חילוף החומרים.

תפריט תזונה מאוזן ונכון בשילוב פעילות גופנית, השלמת חסרים תזונתיים והקפדה על שינה איכותית, יעזרו לכם לשפר את חילוף החומרים. כמו כן, ישנם מאכלים, תבלינים וצמחי מרפא אשר נקשרים לשיפור חילוף החומרים וכדאי לשלב אותם בתפריט היומי.

לתוספי תזונה בשוונג-שופ לחצו כאן

1. פלפל שחור, פלפל צ'ילי, ג'ינג'ר וחומץ

מאכלים אלו מכילים חומר מחמם וחריף בשם קפסאיצין, אותו טעם חריף שאתם בטח מקשרים למאכלים אלו. חומר זה בעל יתרונות רבים לספורטאים ולמי שמעוניין לזרז ירידה במשקל. לקפסאיצין השפעה מפחיתה דלקות במפרקים ורמות כאב (נחשב כחומר מאלחש), ובשל היותו מחמם הוא מגביר את חילוף החומרים. יש ממצאים שבתרבויות אשר בהם נוהגים לצרוך ממנו, יש שיעור נמוך באופן משמעותי של התקפי לב ושבץ מוחי. ככל הנראה בשל העובדה שהוא מסייע בעיכול הכולסטרול והשומנים.

מקלות קינמון

הקינמון מסייע לאיזון בהפרשת רמות הסוכר | צילום: pixabay

2. קינמון, סומאק וצמח מרפא ג'ימנמה

הקינמון, הסומאק והג'ימנמה מסייעים לאיזון בהפרשת רמות הסוכר ובעקבותיו האינסולין – הורמון אשר נקשר לתהליכים אנבוליים ולעידוד השמנה ואגירת שומן.

בנוסף, החומר הפעיל Gymnemic Acid המופק מצמח המרפא ג'ימנמה, מסייע לגמילה ממתוקים על ידי עיכוב הטעם המתוק והפחתה באופן משמעותי ברמת התיאבון.

3. קפה, תה ירוק וצמח מרפא גוארנה

משקאות אלו מכילים קפאין אשר נקשר לירידה במשקל ושיפור חילוף החומרים. ההמלצה העדכנית ביותר לצריכה יומית עומדת על 200-400 מ"ג קפאין ביום. כלומר, 2 עד 4 כוסות אספרסו (לא כפול) ביום.

תה ירוק

4 כוסות תה ירוק ביום נקשרות לירידה במשקל ועלייה במצב הרוח | צילום: pixabay

אם תשלבו את הקפה כ-40 דקות לפני יחידת האימון, תגבירו את שריפת השומן כמקור אנרגיה בכ-20%. זה תלוי כאמור בסבילות הגוף לקפאין.

יש להימנע מצריכה של קפאין בקרב נשים בהריון, סובלים מלחץ דם גבוה ועוד. כמו כן, שתייה של 4 כוסות תה ירוק ביום נקשרת לירידה במשקל ולשיפור מצב הרוח.

4. מאכלים עשירים באומגה 3

דגי ים צפוניים כמו טונה, סלמון, מקרל והליבוט או זרעי צ'יה ופשתן טחונים, מהווים מקור נהדר לאומגה 3. לאומגה 3 מספר יתרונות בריאותיים רבים החל מהפחתה בתסמיני דלקת והתפתחותה, שיפור מצב הרוח וירידה במשקל.

יש לציין ששיפור במצב הרוח יסייע להפחית אכילה אשר מקורה מצב רגשי לא מאוזן. ההמלצה לצריכה שבועית היא כ-3 מנות דג בשבוע (כ-150 גרם) וכף זרעים ביום.

5. פירות הדר, קיווי ופלפלים בשלל צבעים

מאכלים אלו עשירים בוויטמין C, לו יש תפקיד מכריע והכרחי ביצור קרנטין. הקרנטין אחראי ומבקר את תהליך יצור האנרגיה משומן. כלומר, מסייע בשריפת שומנים.

6. אשכולית

אשכולית מכילה חומר אשר נקרא נירנגנין המעורר פעילות כבדית ומסייע לבקר רמות סוכר בדם. יש להיזהר ולהיוועץ באיש מקצוע בקרב אנשים אשר נוטלים תרופות.

דג סלמון

ממליצים על 3 מנות דגים בשבוע בשביל האומגה 3. סלמון | צילום Kent Wang

לסיכום, כשמדובר על שיפור ושיקום של חילוף החומרים הן למטרת ירידת במשקל, התאוששות טובה יותר מאימונים ושיפור הביצועים באימון, והן למטרת שיפור הבריאות הכללית – יש להתייחס למגוון רחב ואישי של גורמים מעכבים.

ניתן לזרז ירידה במשקל וחילוף חומרים בדרכים טבעיות ובריאות. זכרו, להציב יעדים אישיים קטנים: התנהגות אכילה, יחידת אימון או שילוב של מאכלים אשר צוינו לעיל בתפריט יומי נכון ומאוזן. כל שינוי קטן שתצליחו לאמץ לשגרת היום שלכם יניב תוצאות. גם נר קטן מאיר חדר שלם של חושך.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • ניב הגיב:

    מאמר נכון וקליל וכתיבה מצויינת, תודה רעות בר לב.
    מיישם כבר חלק מהסעיפים ומעכשיו גם את השאר.

  • אבי הרשקוביץ הגיב:

    מה זה "יחידת אימון"?
    ואיך 3 מנות דג הן 150 גרם? זאת אומרת שכל מנה היא 50 גרם? אני לא חושב שזה נכון

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג