10 דברים שאתם צריכים לדעת על שין ספלינט

הפציעה שעלולה לגרום לכאבים חזקים באזור השוק, היא מאוד פופולארית למרבה הצער. למה היא מופיעה. מה עוזר לה להתפתח ואיך אפשר לנסות להימנע ממנה?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
פציעות
Woman having leg injury

שין ספלינט (Shin Splint) הינה אחת הפתולוגיות המורכבות שפיזיותרפיסטים מטפלים בהן בעבודתם. להלן 10 נקודות שיעזרו לכל אחד להבין את התופעה:

  1. בעולם הרפואי שין ספלינט מכונה "תסמונת סטרס שוקה מדיאלי" (Medial Tibial Stress Syndrome) או MTSS ומהווה בין 12% ל-18% מכלל פציעות הריצה.

    10 דברים שלא ידעתם על שין ספלינטס

    עצם הטיביה מודגשת באדום, החלק החיצוני של העצם מודגש בכחול

  2. ספורטאים הסובלים מ-MTSS ירגישו לרוב כאב בחלק האמצעי עד התחתון של החלק הפנימי של עצם הטיביה (שוקה). חלק מהאנשים ירגישו כאב גם בחלק החיצוני של העצם. כמו רוב פציעות עומס היתר, MTSS מתחילה בתור כאב מתון בתחילת הפעילות הספורטיבית, הפוחת במהלך הפעילות ומופיע שוב מספר שעות לאחר האימון. עם זאת, התסמינים עשויים להחמיר עד כדי כאב שפוגע בביצועים הספורטיביים או עד כאב המתמיד אפילו בזמן מנוחה.
  3. בעבר, חוקרים סברו שהבעיה מתרחשת ברקמת ה-Fascia המחברת בין השריר לעצם הטיביה, ונובעת ממשיכה חוזרנית של השריר את העצם. כעת, מצטברות הוכחות שתסמונת MTSS נגרמת על ידי כוחות אבנורמליים המופעלים בכיוון כיפוף עצם הטיביה עצמה. כוחות כיפוף אלו מביאים להתחלת תהליך דלקתי בעצם. הריצה יוצרת עומס מתמשך וחוזרני, וכך מונעת מהאזור להחלים. עומס זה יכול להביא לדלקת כרונית בעצם.
  4. בספרות המקצועית, יש המאמינים שכאשר לא מטפלים ב-MTSS בזמן, יכול להתפתח שבר מאמץ בטיביה. אחרים סבורים שלמרות מקורן הדומה בפעילויות כגון ריצה, תסמונת MTSS ושברי מאמץ הן שתי פתולוגיות נפרדות לחלוטין. אחת הדרכים להבחין בין השתיים הינה פיזור הרגישות. ב-MTSS נראה רגישות באזור של 4-6 ס"מ, בעוד בשברי מאמץ לרוב סובלים מרגישות בנקודה אחת ממוקדת.
  5. כמו מרבית הפציעות מסוג עומס חוזרני, גם MTSS יכולה להיגרם כתוצאה משינויים פתאומיים בשיטות ואינטנסיביות האימון, כאשר מתאמנים יותר מדי ועושים זאת מבלי להקפיד על מנוחה מספיקה. בנוסף, המשטח עליו רצים יכול להשפיע על העומסים שמגיעים אל העצם. ריצה על משטחים קשים, כמו אספלט, יכולה לעורר כאב. עם זאת דשא, חול או שולי הכביש לא בהכרח עדיפים לריצה בשל חוסר האחידות שלהם. המשטח המועדף להפחתת סיכון לפציעה הנו אחיד, קשיח במידה מתונה ושאינו משופע.

    בתור התחלה צריך לנוח. צילומים: thinkstock

    MTSS יכול להיגרם גם משינויים פתאומיים בשיטות האימון | צילום: thinkstock

  6. נעליים שאינן מתאימות גם נמצאו כגורם סיכון ל-MTSS. ישנם מחקרים המראים שנעליים מאבדות עד 60% מיכולת בלימת הזעזועים שלהן אחרי כ-400 ק"מ של ריצה בלבד. הקפידו להחליף נעליים בתדירות מתאימה.
  7. חלק מהמחקרים מראים שפרונציה מוגברת (קריסה של כף הרגל) הנה גורם סיכון לכאבים בשוק. מצד שני, ישנם גם מחקרים המראים שאין שום קשר בין השניים, כך שאין מסקנה חד-משמעית באשר לחשיבות גורם זה. גורמים נוספים התורמים להתפתחות MTSS כוללים חוסר איזון שרירי, טכניקת ריצה לקויה ושליטה תנועתית לקויה.
  8. הטיפול ב-MTSS יכלול תקופה של מנוחה והפסקה בשגרת אימוני הריצה. פעילויות גופניות אחרות שלא מעוררות את הכאב יעזרו לשמירה על רמת הכושר.
  9. אם אתם חוששים כי אתם סובלים מ-MTSS או שבר מאמץ בשוק, מומלץ לפנות לאיש מקצוע. בדיקות כגון MRI, צילום רנטגן ומיפוי עצמות עוזרים באבחון הבעיות והבחנה ביניהן שני המצבים השונים.
  10. לפיזיותרפיסט מוסמך יש את היכולת לאבחן ולטפל ב-MTSS. בעזרת שיטות טיפול פרטניות ודיקור, הפיזיותרפיסט יכול להוריד את הכאב ולמתן את הדלקת. על המטפל לבצע הערכה יסודית ולזהות את הגורמים שעשויים לתרום להתפתחות הפתולוגיה (ראו סעיף 7).

ג'ודי הורוויץ | פיזיותרפיסטית מוסמכת

0.00 avg. rating (0% score) - 0 votes


אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • יונית הגיב:

    שלום. הייתי מבקשת להתייעץ עם יודעי דבר.
    אני סובלת משינספלינט וחברה שרצה איתי בקבוצה אמרה שכשהיא סבלה מזה היא רכשה שרוולי לחץ של
    COMPRESSPORT מדגם סיליקון וזה עזר לה מאד גם בכאבים שפחתו עד שהבעיה נעלמה כליל.
    האם אתה ממליץ על שימוש במוצרים שלהם? האם לדעתך יש דרך נוספת לטפל בבעיה?

    תודה.
    יונית כירון

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"כשמישהו אומר לי שאני לא יכולה לעשות זאת, אני פשוט לא מקשיבה לו", פלורנס גריפית ג'וניור



הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

הפודקאסט של שוונג: ניהול אקטיבי פרק 5
הפודקאסט של שוונג: ניהול אקטיבי פרק 5
21:41
"אין לי מלים - זה היה החלום שלי"
"אין לי מלים - זה היה החלום שלי"
02:09
הפודקאסט של שוונג עם המאמן דן סלפטר
הפודקאסט של שוונג עם המאמן דן סלפטר
30:17
פרויקט ישראמן שלי - פרק 5👑"מה יותר קשה האימונים או התחרות?"
פרויקט ישראמן שלי - פרק 5👑"מה יותר קשה האימונים או התחרות?"
01:51
הפודקאסט של שוונג לסיכום טור דה פראנס 2022
הפודקאסט של שוונג לסיכום טור דה פראנס 2022
01:11:39
היתרונות של היוגה לספורטאים ולרצים
היתרונות של היוגה לספורטאים ולרצים
40:50
פרויקט ישראמן שלי - פרק 4👑"איך המשפחה הגיבה כשהודעתם להם שאתם נרשמים לישראמן?"
פרויקט ישראמן שלי - פרק 4👑"איך המשפחה הגיבה כשהודעתם להם שאתם נרשמים לישראמן?"
01:58
פרויקט ישראמן שלי - פרק 3👑"מתי הפעם הראשונה שהשתתפת בישראמן?"
פרויקט ישראמן שלי - פרק 3👑"מתי הפעם הראשונה שהשתתפת בישראמן?"
02:13
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 4
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 4
29:02
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 3
הפודקאסט של שוונג ניהול אקטיבי - פרק 3
30:20
הפודקאסט של שוונג: סיכום אליפות העולם בשחייה
הפודקאסט של שוונג: סיכום אליפות העולם בשחייה
30:09
הפודקאסט של שוונג: סיכום היום השני באליפות העולם בשחייה
הפודקאסט של שוונג: סיכום היום השני באליפות העולם בשחייה
30:31
איך מתכננים תחרות איש ברזל בחו"ל?
איך מתכננים תחרות איש ברזל בחו"ל?
44:51
"ישראמן שלי פרק 02": מה הרגשתם כשחציתם את קו הסיום של התחרות?
"ישראמן שלי פרק 02": מה הרגשתם כשחציתם את קו הסיום של התחרות?
02:12
"ישראמן שלי": מה עולה לכם לראש כשאתם חושבים על ישראמן?
"ישראמן שלי": מה עולה לכם לראש כשאתם חושבים על ישראמן?
01:21