שיא העולם הוותיק ביותר נשבר, אז למה כולם מדברים על הרוח?

זורק הדיסקוס הליטאי מיקולאס אלקנה קבע 74.08 מטר בתחרות באוקלהומה וניפץ את השיא בן ה-38 של יורגן שולט המזרח גרמני. אלא שמאז השיא, לא מעט מדברים על מערבולות הרוחות הידועות באצטדיון
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
זריקת דיסקוק. אילסוטרציה | צילום: Shutterstock

היסטוריה נרשמה אתמול (שני) באתלטיקה, כאשר שיא העולם הוותיק ביותר לגברים סוף סוף נשבר. מדובר בשיא בזריקת דיסקוס, אותו קבע האתלט הליטאי מיקולאס אלקנה, כשזרק למרחק של 74.35 מטר בתחרות של סבב הזריקות ברמונה, אוקלהומה.

השיא העתיק החזיק מעמד מאז 1986, 16 שנה לפני שאלקנה נולד, והיה שייך ליורגן שולט המזרח גרמני אשר קבע 74.08 מטר. המדהים הוא שמי שהחזיק בתוצאה השנייה בטיבה בכל הזמנים (וכעת ירד למקום השלישי) הוא לא אחר מאשר אביו של מיקולאס, האלוף האולימפי (פעמיים) וירג'יליוס אלקנה, ששיאו עומד על 73.88 מטר ונקבע בשנת 2000.

כבר בזריקתו הראשונה בתחרות שיפר אלקנה הבן את שיאו האישי כשזרק 72.21 מטר, גם בזריקה השנייה עבר את קשת ה-70 מטר, בשלישית שיפר עוד קצת את תוצאתו וקבע 72.89 מטר. בזריקה החמישית הגיע השיא, שנמדד תחילה על 74.41 מטר, ובהמשך תוקן ל-74.35 מטר, כאשר כל שש הזריקות של הליטאי היו מעל 70 מטר, מקבץ נדיר באיכותו.

רק בגלל הרוח?
אחד הדיונים המעניינים לגבי שיאו של אלקנה הוא על המיקום בו קבע את השיא. לפי אתלטים, האצטדיון ברמונה ידוע כאהוב במיוחד על הזורקים, שכן מערבולת הרוחות בו פשוט מושלמת למקצוע זה. כידוע, בניגוד לריצות הקצרות ולמקצועות הקפיצה האופקית, במקצועות הזריקה לא מודדים רוח, אולם אין כל ספק שהיא עשויה להשפיע על התוצאות.

לפי אחד המאמנים "רוב האתלטים מוסיפים בין 5-3 מטר לשיא האישי שלהם באצטדיון הזה. אז הרבה זורקי דיסקוס מגיעים לשם לשפר את השיא האישי (או לקבוע קריטריון לתחרות מסוימת), ואז לא מתקרבים לשיא הזה באצטדיון עם רוח 'רגילה'". נראה שבימי התחרות התנאים היו מושלמים, אף יותר מהרגיל.

הוכחה לכך ניתן לראות גם ביתר התוצאות של הזורקים בתחרות. רק יממה לפני השיא של אלקנה, קבעה הקובנית יימי פרס 73.09 מטר, התוצאה הטובה ביותר, התוצאה הטובה ביותר בעולם מאז 1989. כמעט כל הזורקות והזורקים בתחרות שיפרו את שיאיהם האישיים בכמה מטרים, והתוצאות היו איכותיות בהרבה מכל תחרות גדולה.

יש לציין שבניגוד למקצועות אחרים בהם מאוד ברור איזו רוח מסייעת (רוח גב) ואיזו לא (רוח פנים), במקצוע כמו דיסקוס, הרוח צריכה להיות בכיוון מאוד מסוים ביחס לזריקה כדי שיווצר כוח עילוי. הכיוון והעוצמה של רוח מסייעת עלולים להשתנות בין זורק לזורק (שמאלי או ימני לדוגמה), כך שגם מדידה "שטחית" של עוצמת הרוח לא תספר כאן את הסיפור האמתי. בכל מקרה, נדרשת יכולת טכנית עילאית והבנה בקריאת הרוח כדי לדעת לשחרר את המכשיר בזווית הנכונה.

ובינתיים, נוכל רק לפנטז על שבירת השיא הוותיק ביותר באתלטיקה לנשים, השיא בן 41 השנים של ג'מילה קרטוכווילובה מצ'כוסלובקיה בריצת 800 מטר, שעומד של 1:53.28 דקות, כאשר לפי השמועות הרבה יותר מ"רוח" סייעה אז לשבירתו.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • רפאל הגיב:

    איך העולם עדיין מכיר בשיאים של מזרח גרמניה? אלו היו רובוטים מסוממים ולא ספורטאים

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג