שיאים בכל מרוץ: איך קרה שמרוצי האופניים הפכו למהירים מאי פעם?

הניצחון של ואן דר פול בפריז-רובה היה האחרון בסדרת מרוצים ששברו שיאי מהירות היסטוריים, אז מהן הסיבות לכך שהתקופה האחרונה מהירה מתמיד? האם זו הטקטיקה, הטכנולוגיה, או אולי בכלל אמצעים פחות כשרים? גלעד גרוסמן מנתח
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
מרוצים מהירים מאי פעם. אילוסטרציה | צילום: Pexels, Pixabay

מתייה ואן דר פול חצה שלשום (ראשון) את קו הסיום בוולודרום, כשהוא גומע את 256.6 הק"מ של פריז-רובה תוך 5:28:41 שעות. ההולנדי רכב במהירות ממוצעת של 46.841 קמ"ש וקבע שיא חדש לתחרות, כשהוא מנפץ ביותר מקמ"ש את שיא המהירות הקודם של המרוץ, שנקבע אי אז בשנה שעברה על ידי דילן ואן ברלה.

במילנו-סן רמו ואן דר פול הסתפק בזמן השני בטיבו בהיסטוריה, אבל הוא לא היחיד ששובר שיאים. טאדיי פוגצ'אר שבר השנה את שיא המהירות הממוצעת בטור של פלנדריה, כשהיה הרוכב הראשון שמסיים את המסלול במהירות ממוצית של למעלה מ-44 קמ"ש. טום פידקוק שבר את השיא בסטראדה ביאנקה. רמקו אוונפול קבע בשנה שעברה את הזמן השני בטיבו בליאז'-בסטון-ליאז'.

לכתבות נוספות בנושא:
מטורף: רץ חצי מרתון רגע אחרי שסיים את פריז-רובה
גם "הגיהנום" של ואן דר פול: ההולנדי ניצח בפריז-רובה ונכנס לספרי ההיסטוריה
נפילות, בריחות והרבה מרצפות: צפו באליסון ג'קסון מפתיעה ומנצחת בפריז-רובה

באופן כללי, בשנים האחרונות המהירות של מרוצי האופניים המקצועיים עולה, ומעלה פעם אחר פעם את השאלה למה זה קורה? לאור ההיסטוריה של ענף האופניים, יש נטיה לחשוב שהרוכבים אשמים עד שתוכח חפותם. הפעמים הקודמות שהיו כאלה קפיצות מהירות היו בשנות ה-90' ותחילת שנות האלפיים, שהיו תקופות שיא של צריכת סמים. אבל, הפעם יש הסברים אחרים.

מתייה ואן דר פול | צילום: shutterstock

טכנולוגיה
השנים האחרונות מתאפיינות בקפיצות טכנולוגיות אדירות בענף. לא מדובר בהשוואה בין אופניים משנות ה-70' לאופניים מודרניים, אלא בהשוואה לאופניים שבהם רכבו המקצוענים בעשור הקודם אפילו. שילדה אירו-דינמית, ידיות אירו-דינמיות, הילוכים אלקטרוניים, בלמים הידראוליים, צמיגים גדולים יותר וללא פנימית – הם רק חלק מהשינויים שנעשו באופניים בשנים האחרונות. התוצאה היא מהירות גבוהה יותר ביחס להשקעה זהה מצד הרוכב. והטכנולוגיה לא מסתיימת באופניים עצמם. הבגדים, הקסדות וכל היבט של הרכיבה נבחן כיום מנקודת מבט של אירודינמיקה.

מקצועיות
התזונה, האימונים, כולם הפכו למתקדמים יותר ומקצועיים יותר. ענף האופניים נשען מאוד על מסורת ועל אתוסים ישנים ומיושנים. רוכבי עבר נהגו לשתות, לעשן ולבלות גם ערב המרוץ. המאמנים מצידם אמרו לרוכבים פשוט לצבור יותר קילומטרים ולהיכנס לכושר. היום יש ידע נרחב יותר בנוגע לחשיבות התזונה באופן כללי, וגם תזונה מותאמת אישית. לכל רוכב יש תוכנית אימונים אישית מבוססת נתונים ומדע, וכל וואט שרוכב מקצועי מוציא נרשם ונבחן.

בינלאומיות
ענף האופניים תמיד היה אירו-צנטרי, וגם היום רוב המקצוענים באים ממספר מדינות מערב אירופאיות. אבל, הענף הפך לבינלאומי יותר, ומושך יותר ויותר כישרונות מרחבי העולם. כיום יש יותר רוכבים מאי פעם ממדינות מזרח אירופה, מבריטניה, אוסטרליה, אפריקה, סקנדינביה, ארה"ב, קנדה, דרום אמריקה ואפילו ישראל. התוצאה היא שהרמה הממוצעת עולה.

ישראל פרמיר טק ברואנדה. רוכבים מכל העולם | צילום: נועה ארנון

אם בעבר היה פער עצום בין הכוכבים לשואבי המים שלהם (או ליתר דיוק, נושאי המים) בכל קבוצה, הפער הזה מצטמצם. קבוצות הצמרת מחזיקות סגלים רחבים וחזקים מאי פעם, מה שמאפשר להן להתמודד על הניצחון בכל מרוץ כמעט.

טקטיקות
אופנות באות והולכות, ואנחנו בעידן המהירות. רשימת המועמדים בכל מרוץ גדולה מאי פעם והטקטיקות בהתאם. אם בעבר היה מקובל שבחלקים נרחבים ממרוץ או מקטע במרוץ קטעים הדבוקה מרשה לעצמה לרכוב בנינוחות ולאפשר לקבוצת בורחים לפתוח פער גדול, היום זה כמעט שלא קורה.

רוכבים כמו טאדיי פוגצ'אר ורמקו אוונפול החזירו לאופנה את הניסיון לצאת לבריחת סולו מרחוק, לפעמים עשרות קילומטרים מקו הסיום. התוצאה היא מרוץ מהיר לאורך זמן רב יותר. כפי שראינו השנה, גם ואן דר פול ו-וואט ואן ארט יוצאים לבריחות בשלב מוקדם, ומשנים את פני המרוץ. נדמה שספרינטים המוניים לקו הסיום כבר כמעט שאינם מתרחשים במרוצים חד יומיים.

סיקור
עד לפני כמה שנים, אפילו הסיקור הטלוויזיוני של הטור דה פראנס היה חלקי. הרוכבים, שלא היו חשופים בכל קילומטר לעין הציבורית, פחות התאמצו בחלק הראשון והלא משודר של המרוץ. כיום, אין כמעט מרוצים קטנים ונינוחים. המרוצים הגדולים משודרים במלואם כמעט מרגע הזינוק, ומרוצים קטנים יותר מסוקרים לייב ברשת. התוצאה היא מאמץ גדול יותר לאורך כל חלקי המרוץ.

סיקור לכל מרוץ | צילום: Shutterstock

מזג האוויר
המרוצים נערכים לאורך רוב השנה, ברחבי העולם, במזג אוויר משתנה, ולכן קשה לבודד את זה כגורם המשפיע על המהירות, אבל יש לכך השפעה על מרוצי האביב האירופים. "פריז-רובה בלי גשם זה לא פריז רובה אמיתי. זרקו קצת שלג פנימה גם, זה לא רציני", אמר בעבר שון קלי על מלכת הקלאסיקות. ואכן, בכל שנה הצופים מתפללים לגשם שיגרום למרצפות להיות אפילו חלקות יותר ומסוכנות יותר, ושהרוכבים יאלצו לסבול גם מהבוץ והקור.

אבל, מאז 2002 לא היה פריז-רובה רטוב, למעט ב-2021, אז המרוץ נערך באוקטובר בגלל הקורונה. ואכן, המהירות הממוצעת בשני המרוצים האלה היתה יחסית איטית (אבל לא האיטית ביותר בכל התקופה הזאת). כשבוחנים את המרוץ לאורך כל השנים, רואים שמרבית המרוצים המהירים היו בימים שמשיים.

התקדמות טבעית
כמו בכל ענף, התוצאות משתפרות לאורך השנים. רוכבים רוצים להיות טובים יותר מהדור שקדם להם, להצליח יותר ולהשיג יותר. וכשיש דור כל כך מוכשר כמו הדור הנוכחי, וכשהרוכבים נהנים מטכנולוגיה טובה יותר, תזונה טובה יותר, מידע מקצועי טוב יותר, השיאים נופלים.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

The official video TRI Kinneret 2024! טרי כינרת 2024 - הסרט!
The official video TRI Kinneret 2024! טרי כינרת 2024 - הסרט!
03:16
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
59
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
01
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
47
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
01:02
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
22
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
48:13
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
07:41
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
58:48
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
01:37
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
03:02
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter&#039s mind: Brett Hawke in our Podcast
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter's mind: Brett Hawke in our Podcast
52:12
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
02:27
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
40:52
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
פוטו פיניש דרמטי באליפות ישראל בשחייה במים פתוחים
12