קבלו את הספיידר של אינטנס

לקראת הקיץ צצים עוד דגמים חדשים של אופני הרים. הפעם זהו דגם הספיידר  FRO של חברת אינטנס שמתאימות לרוכבי עילית ונותנות עבודה בעליות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


לקראת הקיץ צצים עוד דגמים חדשים של אופני הרים. הפעם זהו דגם הספיידר  FRO של חברת אינטנס שמתאימות לרוכבי עילית ונותנות עבודה בעליות

מאת:איל ענבר


For Race Only
אינטנס מייצרים את שילדות הספיידר – אופני ה 4" שלהם לרכיבות XC – בשני דגמים:
ה XVP ה"רגיל", והדגם המיועד למרוצים – For Race Only – או בקיצור FRO. הספיידר FRO מתוכננים ומיוצרים עם מטרה אחת על הכוונת הממוקדת מאוד שלהם: ביצועים אופטימאליים בתנאי מרוץ XC.

שילדת הספיידר XVP הוותיקה והמוצלחת מהווה את הבסיס ליצירה, בשני הבדלים מהותיים: זוויות האופניים חודדו – ה FRO "תלולות" יותר מה XVP במעלה שלמה (72 מעלות לצינור ההיגוי, 74 למוט הכיסא), וגם המשקל הנמוך ממילא, קוזז משמעותית עד מתחת לגבול החמישה פאונד. השינויים הללו הושגו בעבודת נמלים של עיבוד פנימי וחיצוני של צינורות השילדה, כמו גם מהנמכת חרטום האופניים ע"י מעבר למיסבי היגוי אינטגראליים. המטרה ברורה: יצירת מכונת מרוצים אולטימטיבית. כאשר בוחנים את התוצאה קשה שלהישאר אדיש. הזמן הרב שהושקע במניפולציות של צינורות האלומיניום בשילדה הראשית, כמו גם בכרסום עדין של רכיבי המשולש האחורי המורכב, ניכר מייד.


הרבה ירוק בעינים

מתלה בעל שלוש פלטפורמות דיווש
המתלה האחורי של הספיידר הוא מסוג VPP (נקודת ציר דמיונית), שיטה שאינטנס משתמשים בה ומשפרים אותה מזה שנים. ב FRO אחראי על השיכוך בולם Fox Float RP23 בעל פלטפורמת דיווש בשלוש רמות ובקרה למהירות ההחזרה. כיאה לשילדת קצה, שודכה הספיידר לחבילת רכיבים סופניים: מקדימה הותקן מזלג FOX 100 RLC. וחבילת האבזור על טהרת ה XTR. קשה קצת למנות את מספר הפעמים שהלוגו הזה מופיע על האופניים, אבל אם אתם מתעקשים: מעביר קדמי ואחורי, ידיות הילוכים, קרנק, מעצורים, שרשרת, קסטה ודוושות. הגלגלים הם דווקא של מאביק – דגם הקרוסמקס SL, ואילו מוט הכיסא וחלקי ההיגוי מדגמי הקרבון היוקרתיים של EASTON. את החבילה משלים מושב Maxima של Selle bassano לבן ויפהפה, אך קשה ומינימליסטי במיוחד. אין ספק שהמפרט תואם את ייעוד השילדה – מרוצי XC – עד הקצה וללא פשרות.

המקומות היחידים בהם הגישה הזו הפריעה לנו היו הסטם הארוך 120 מילימטרים אותו החלפנו באחד באורך 100 מילימטרים, והכידון הישר והצר, שהוחלף ברייזר ברוחב סביר. השינויים הללו עזרו לעדן את תנוחת הרכיבה הקיצונית, מכזו התואמת אופני כביש, למעט יותר נינוחה.

הרכיבה
האם זוהי השילדה הקלילה, הגלגלים המהירים או חבילת החלקים נטולת הפשרות, שגורמים לאופניים הללו להיות כה מהירים? תיכף ננסה לנתח אבל בואו קודם נתמכר להרגשה: האופניים האלה הם מטוס! לא זוכר מתי רכבתי קרוס-קאונטרי על אופניים כל כך מהירים. ברוב המקומות רכבתי בהילוך או שניים מהירים יותר מאשר בזנב-הקשיח התחרותי שלי.

השילדה היא כנראה לב העניין: הספיידר מאפשרים דיווש נטול נדנוד לחלוטין בכל תנאי – בישיבה או בעמידה, ומצד שני מעלימים את הקטעים המשובשים אשר מחייבים רוכב זנב-קשיח לקטוע את רצף הדיווש. הזוויות הסופר תלולות ממקמות את הרוכב מלפנים, בתנוחה אשר מעודדת את הרוכב לסחוט מהאופניים עוד ועוד מהירות. בזכות הזוויות הללו, הגלגל הקדמי נשאר דבוק לקרקע גם בעליות תלולות והספיידר מטפסים כאילו היו מצוידים במנוע עזר.

למהירות הגבוהה של האופניים תורמים מן הסתם הגלגלים לא מעט. הנוסחה פשוטה אך אפקטיבית להפליא: משקל זעום (XXXX גרם) לטובת זריזות ותאוצה, יחד עם צמיגי טיובלס מהירים (MAXXIS Crossmark 2.1) המספקים מינימום התנגדות גלגול לטובת שיוט נטול מאמץ.

גם רכיבי ה XTR לא הכזיבו, וגרמו לערעור גישת ה"לא צריך יותר מ XT" שאני בדרך כלל מאמין בה. קשיחות הקראנק התחברה באופן מושלם להעברת הכוח המעולה של השילדה; המעצורים המיועדים לכאורה לקרוס-קאונטרי מספקים עוצמת בלימה מעולם הפרירייד, ומשלבים עוצמה זו עם רמה מדהימה של מודולציה. העברת ההילוכים מזכירה לחיצה על מתגים חשמליים מבחינת הרכות והדיוק, כאשר כאן נדרשת דווקא עקומת למידה – ברכיבות הראשונות מצאתי עצמי בטעות מעביר מספר הילוכים בבת אחת. בקיצור אין מה לעשות, רכיבה עם "פול-אקס-טי-אר" היא פשוט חוויה אחרת.

האם הספיידר FRO הם אופני ההרים האידיאליים? כנראה שכן, אם אתם רוכבי קרוס-קאונטרי בלבד. רכיבה טכנית על ה FRO חושפת את מגבלות השילדה, או ליתר דיוק את מגבלות הגיאומטריה. הזוויות התלולות, בצירוף המתלה המעולה עדיין מאפשרים צליחת עליות אתגריות, אך הדרך למטה די מפחידה. הספיידר ממקמים את הרוכב מלפנים כאמור, והמרחק בין "מעל הכידון" ל "מעבר לכידון" נראה קצר למדי. עובדה זו גרמה לי לבצע בספיידר התחרותיים פעולה לא שגרתית – התקנת מוט הכיסא האוטומטי שלי. אני רוצה להתנצל בפני אינטנס על העלבון שבשידוך אביזר אול-מאונטיין לסוס-מירוץ טהור שכזה, אבל מבחינתי דווקא בספיידר הקיצוניים הייתה ליכולת הנמכת הכיסא תרומה משמעותית, ועם היכולת להזיז את משקל הגוף לאחור, הגיע גם שיפור משמעותי במהירות ובזרימה ברכיבה בשטח טכני.


מתלה בעל שלוש פלטפורמות דיווש

מבחינת איכות השיכוך יש ל FRO, עם בולם ה 100 מילימטרים המשובח מלפנים, את כל מה שצריך בשביל להתמודד עם שטח טכני, והמתלה האחורי לא הפסיק להרשים אותי בשילוב בין רכות על גבול הפינוק, ליעילות אבסולוטית. בפרט מצטיינים הספיידר בהתנהגות בסיבובים, בהם הגיאומטריה התלולה והשילדה הקשיחה מספקות היגוי חד ומדויק. אין ספק שרוכב עם יכולות טכניות טובות ממני יוכל להתמודד עם השילדה הקיצונית גם ללא השימוש במוט הכיסא המתכוונן.

סיכום
הספיידר FRO הם בין אופני הקרוס-קאונטרי הקיצוניים ביותר שניתן לרכוש. הם מהירים כברק ברוב התנאים, ובמפתיע, זה כמעט לא בא על חשבון נוחות. השילדה שלהם משלבת קשיחות ומשקל קל, והמתלה האחורי פשוט מושלם – מאפשר דיווש נמרץ ללא נדנוד, בולע ברכות כל מהמורה, ונטול עיוותים צידיים לחלוטין. במוטואופן השכילו לשדך לשילדה חבילת אבזור מצוינת אשר הולמת ומדגישה את יכולותיה המרשימות, בפרט אציין את מזלג ה FOX 100RLC אשר תרם רבות לאיכות השיכוך ודיוק הניהוג.


שלא במפתיע ה FRO אינם מיועדים ולדעתי גם לא מתאימים לרוכב החובב, בעיקר מכיוון שהזוויות הקיצוניות שלהם מקשות על רכיבה בשטח טכני – בפרט בירידות. לרוכב כזה אמליץ לנסות את ה XVP אשר משלבים את יתרונות המתלה המעולה עם זוויות פחות תלולות. ה FRO ישרתו נאמנה את מי שמייעד אותם בעיקר לרכיבה מהירה, ובעיקר את קהל היעד שלהם – רוכבי קרוס-קאונטרי תחרותיים ומיומנים.

לקוח אידיאלי – מתחרה עילית
אהבנו יותר – משקל. מזיגה מופלאה של יעילות ונוחות. יכולות טיפוס מרשימות. XTR.
אהבנו פחות – גיאומטריה עצבנית מדי לרכיבה טכנית.
היבואן – מוטואופן


באדיבות אופניים מגזין האופניים בישראל
צילום: אלון רון



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג