על סגנונות רכיבת שטח

אופניים הם כבר מזמן לא רק זוג גלגלים. בשנים האחרונות חלה עליה חדה בהתעניינות לגבי אופני הרים. איך תדעו אילו אופניים לקנות? זה מתחיל עוד הרבה קודם ומאוד תלוי בסגנון הרכיבה האהוב עליכם. ארנון שדמי, עושה סדר עם סגנון ונותן טיפים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


אופניים הם כבר מזמן לא רק זוג גלגלים. בשנים האחרונות חלה עליה חדה בהתעניינות לגבי אופני הרים. איך תדעו אילו אופניים לקנות? זה מתחיל עוד הרבה קודם ומאוד תלוי בסגנון הרכיבה האהוב עליכם. ארנון שדמי, עושה סדר עם סגנון ונותן טיפים

מאת:ארנון שדמי


כאשר אנשים מחליטים שהם רוצים זוג אופניים הם בדרך כלל ניגשים לחנות ומבצעים רכישה. לרוב, קיימת נטייה לקחת אופניים שנראים טוב או כאלה שהמוכר ממש ממליץ עליהם. עד כאן זה עוד יכול לעבוד למי שבוחר לרכב בעיר, אבל אם אתם רוכשים אופניים לצורך רכיבת שטח, הסיפור כבר שונה לגמרי. רגע לפני שתרכשו זוג אופניים יקר, כדאי שתדעו מהו סגנון הרכיבה המועדף עליכם כך שתיהנו ממנו ותפיקו הרבה יותר.


מסע חוצה פירנאים סגנון XC / צילום: ליאור פלדמן

ענף האופניים מחולק לשתי קטגוריות מובילות: אופני הרים ואופני כביש. מאמר זה עוסק בסגנון רכיבת ההרים או בשמו המקובל יותר – רכיבת שטח. ההבדלים בתוך הקטגוריה של אופני השטח תהומיים למי שמכור לז'אנר ונושם אותו ביום יום, אך למי שאינו מכיר הם יכולים להיות שוליים ומינוריים. סגנונות רכיבת השטח מחולקים לשלושה סגנונות עיקריים מהנפוץ ביותר ועד לזה שפחות:
 
קרוס קאנטרי (XC): זהו ספורט הרכיבה בשטח. Mountain Bike Sport (MTB). סגנון רכיבת שטח למרחקים ארוכים בדגש על המרחקים, טיפוס ורכיבה בשבילים מגוונים. זוהי המקבילה המסורתית בשטח לרכיבת הכביש – שמטרתה לגמוע מרחקים ארוכים בתנאים שהם לא כביש. כמו כן, מקובל מאוד לקיים תחרויות של רכיבת קרוס קאנטרי בדיוק כפי שמתקיימות תחרויות לאופני כביש. כלומר, תחרות הכוללת מספר הקפות של מסלול בן מספר קילומטרים. המבצע את סך ההקפות שנקבע בקצב המהיר ביותר הוא המנצח. לאחרונה נוסף סגנון תחרויות נוסף המכונה מרתון, שבו ההקפה גדלה משמעותית ובדרך כלל מבצעים את המרתון בזוגות. רוכבים מסוג זה ייהנו לגלות את השבילים הנוחים באופן יחסי בשטח, לשייט להנאתם במהירויות נמוכות משתנות ויחפשו את האתגר בגמיעת מרחקים ובמהות הטיול. בנוסף, רכיבה בסגנון זה מיועדת לבעלי כושר גופני גבוה או כאלה שרוצים לפתח כושר גופני בתנאים פחות נוחים מאופני כביש.
 
טיפים:
מחיר ממוצע של אופני קרוס קאנטרי: 7,000 ש"ח.
מחיר מומלץ לרוכב המתחיל: 1,500 – 2,000 ש"ח.
אתר מומלץ לרכיבת XC בארץ: בכל הארץ החל מהנגב ומכתש רמון ועד לגליל ועמק החולה.
אתר מומלץ לרכיבת XC בחו"ל: בולגריה, גיאורגיה או מסע חוצה פירנאים לרוכבים המנוסים שבחבורה.


מסע בארמניה סגנון AM / צילום: ליאור דיין 

רכיבת שבילים (AM): הטרנד החדש והאהוב על הישראלים הנה AM – All Mountain ובשמה הנוסף: Enduro. מדובר בסגנון שתופס תאוצה הנעוצה במספר סיבות עיקריות: ראשית, מדובר בסגנון רכיבה מאוד מהנה שמאפשר רכיבה אקסטרימית אבל גם שמרנית בתוך נוף שתנאיו משתנים. שנית, השילוב של טבע, נוף ואדרנלין מהווה מקור הנאה אדיר לרוכב. בגלל ההיבט הטכני – הסגנון משלב יכולת טכנית רבה לצד איכויות של כושר גופני, פעילות פנאי וחברה.

רכיבת ה- AM כשמה כן היא: רכיבת ה- אול מאונטן מאפשרת לרוכב ניידות בתנאי שטח קשים באופן יחסי: בוץ, חול, אבנים, שבילים צרים, ירידות תלולות ועליות קשות. בסגנון זה הרוכב מתעמת עם קפיצות קטנות, מכשולים ושיפועים חדים בעיקר בכיוון ירידה. סגנון הרכיבה הזה מהווה את נקודת ההתחלה של רוכב האקסטרים אבל אל תטעו, רבים מהרוכבים המקצוענים אוהבים אותם בגלל יכולת ההישרדות שלהן. לא מדובר באופניים המיועדים לתחרויות ולגלגולים באוויר  אלא לטיולי הנאה ואם אתם אוהבי מהירויות הן בהחלט יספקו את זה בשטח.

טיפים:
מחיר ממוצע של אופני אול מאונטן: 12,000 ש"ח. 
מחיר מומלץ לרוכב המתחיל: 5,000 ש"ח.
אתר מומלץ לרכיבת AM בארץ: בן שמן, פארק קנדה ומרכז מיר"ב המיתולוגי.
אתר מומלץ לרכיבת AM בחו"ל: אוסטריה, אנדורה וטיולי ה- AM בארמניה, בולגריה וגיאורגיה.


סגנון הדאון היל DH / צילום: פליקס ברון

רכיבה חופשית ודאון היל ( FR/DH ): רכיבת אקסטרים
מורכבת ממספר סגנונות כגון DH (Down Hill) FR (free ride) Urban – רכיבה עירונית, BMX Trial ועוד. הרעיון בסגנונות רכיבה אלו הוא מבוסס אדרנלין – את רוכבי ה- DH תמצאו בירידות מטורפות בשיפועים לא הגיוניים ובטיסה בגובה נמוך דרך קפיצות ומכשולים במהירויות המגיעות לכ- 70 קמ"ש. את רוכבי ה- FR תמצאו בירידה חדה או תלולה ללא מסלול, בקפיצות משוגעות מעל צוקים ובגינות סלעים אימתניות.

בעוד שרוכבי הטריאל עסוקים בקפיצה במקום מעל חפצים עצומים, רוכבי האורבן עושים הכל בתווך העירוני ומשגרים את עצמם מעל גרמי מדרגות ומעקות.
לפני שאתם ניגשים לרכב בסגנונות האקסטרים מומלץ להתנסות באחד משני הסגנונות הרגועים יותר, עדיף לאלה שמגיעים מה- AM שבו קיימת קריצה טובה יותר להיבט הטכני של הרכיבה. רוכבים בסגנון זה חייבים לשמור על כושר גופני גבוה ורצוי שיהיו בעלי אינסטינקטים חדים, כוח מתפרץ, שיווי משקל וקואורדינציה משופרת. הסגנונות הללו דורשים ריכוז ברמות גבוהות מאוד לאורך זמן וטכניקה. רכיבת DH יכולה להמשך גם רבע שעה רצופה בריכוז תוך ומאמץ אנ-אירובי אדיר במהלכו נדרש הרוכב לקבל אין סוף החלטות קריטיות על מהירות, בחירת מסלול, גישה לאלמנטים וביצועים טכניים שונים, מכיוון שהיא כוללת מקפצות ומכשולים וכל אלו, במהירויות גבוהות.

טיפים:
מחיר ממוצע של אופני DH: 15,000 ש"ח.
אתר מומלץ לרכיבת DH בארץ: צוק מנרה, בקרוב צפוי להיפתח פארק אופניים בחרמון.
אתר מומלץ לרכיבת DH בחו"ל: אין כמו VallNord שבאנדורה וכן אתרים באוסטריה באזור קיצביל וכמובן, וויסלר שבקנדה.
———————————————————————————————————————
ארנון שדמי – מנכ"ל חברת 'בוץ הרפתקאות על אופניים'



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג