על חופש פנימי והזכות לאושר

חג פסח בפתח. שאלת זכותנו לחופש כללי ופנימי במיוחד, תמיד מציפה אותנו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


חג פסח בפתח. שאלת זכותנו לחופש כללי ופנימי במיוחד, תמיד מציפה אותנו

מאת:מיכל יערון


יונתן הוא טניסאי מוכשר בגיל ההתבגרות. הוא מתאמן  8 יחידות אימון בשבוע, מתמיד ומשקיע. לאחרונה, התחילו לו מחשבות לפרוש מהמסגרת הספורטיבית. פתאום הבנות מהכיתה נראות מעניינות יותר, ונסיעות על אופניים עם חברים נתפסות אטרקטיביות.

הוא מספר להוריו שהוא חושב לפרוש ואלו מתנגדים בנחרצות. "אתה תהיה מול הפייסבוק והסוני כל היום" , אומרים. אבל יונתן מרגיש שבא לו לשחק כדורגל עם החבר'ה פעמיים בשבוע. אולי גם לנסות כדורסל. הוא אוהב את הטניס וישמח לשחק עם אביו כל יום שישי.

ובכן מה נכון? לאפשר לו לפרוש או לחייב אותו?

ברור שהתשובה מורכבת ולבטח צריך להתבונן בפרטים כדי לעזור ליונתן ולהוריו לקבל החלטה נכונה (להרחבה לחצו כאן).


צילום: Afatpaulscholes


שאלה זו מעלה לדיון את הסוגיה המשמעותית של נושא החופש הפנימי. דיון פילוסופי מורכב ומרכזי שאנו פוגשים לעיתים קרובות בינינו לבין עצמנו וביחסי משפחה, חברות ועבודה.

האם יש מגבלות על הזכות להיות אנשים מאושרים? האין חופש בעולמנו הפנימי הינו זכות ראשונית ובסיסית לכל אדם באשר הוא? האם קריטריונים כמו גיל, מין או יכולת רלוונטיים לשאלה זו?

סיפורו של יונתן ודומים לו, של אנשים שמתלבטים בין צרכיהם שלהם לבין ציפיות הסביבה מהם, מעלה בכל פעם מחדש את השאלה הבסיסית על הזכות לחופש. ליבו של יונתן מושך אותו אל כיוונים אחרים. הוא חש כי יש חיים מחוץ לטניס. חיים שהיה מעוניין לבדוק מקרוב. להוריו, לעומת זאת, ציפיות אחרות..

בהרבה מקרים בחיים אנחנו חשים שישנן "יבשות"
חיים אחרות שאנחנו מעוניינים לגלות. ישנן הרבה אנשים שהחלום שלהם הוא להיות ספורטאי מקצועי, קונדיטורים או חוקרי תרבויות. רבים מהאנשים האלו זנחו את החלום שלהם בגלל שהסביבה ציפתה מהם למשהו אחר.

רבים מהאנשים האלה מוותרים על החלומות שלהם
. למעשה, הם מוותרים על החופש הפנימי שלהם בגלל אילוצים חיצוניים. האילוצים הללו יכולים להיות חברתיים-כלכליים או פנימיים (לעיתים הפחד מונע מאיתנו לחלום או ללכת בעקבות החלומות שלנו).

ברור שזה לא פשוט. הרי החיים מורכבים הרבה יותר מרעיונות. אך בכל זאת חשוב לחדד את ההבנה שלעיתים קרובות אנו חוטאים לעצמנו ולזולתנו. שמחה פנימית איננה זכות – אלא משימת חיים שעלינו לשאוף אליה. הגשמה של האני האותנטי שלך היא צורך אנושי בסיסי שאינו צריך להיות מותנה בדבר. עלינו לשאוף לתת לעצמנו ולסובבים אותנו את החופש לממש את החופש הפנימי.

מעבר לאביב, חג הפסח מסמל יותר מהכל את היציאה מעבדות לחרות ואת הזכות לחופש.

חג שמח לכולם.


הבלוג של מיכל יערן בשוונג-
טיפ שבועי

לטיפים נוספים לחץ כאן

אתר לעוף

מיכל יערון
פסיכולוגית ספורט מהמובילות בארץ קרוב ל-20 שנה. הובילה את הצד המנטאלי של
כמה מההצלחות הגדולות של הספורט הישראלי, יחידים וקבוצות. מלווה ספורטאים
וספורטאיות בכל הגילאים ובכל הרמות
.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג