עד כמה השיא של אנסטסיה גורבנקו איכותי ומה הביא לשיפור הגדול?

השחיינית הישראלית הבכירה רשמה ציון דרך משמעותי עם שבירת השיא במשחה העיקרי שלה ל-200 מעורב אישי. אז מה הביא לשיפור אחרי שנתיים, היכן השתפרה בצורה המשמעותית ביותר ואיפה מדורגת בעולם עם תוצאה זו. וגם: ההתקדמות של דריה גולובטי. צפו במשחה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
אנסטסיה גורבנקו | צילום: סימונה קסטרווילארי, באדיבות איגוד השחייה

לפני שנתיים בדיוק, בחודש מאי 2021, רשמה השחיינית אנסטסיה גורבנקו, אז צעירה בת 17, את ההישג המשמעותי הראשון שלה בקריירת הבוגרות. היא הוכתרה לאלופת אירופה, כשהקדימה בגמר צמוד במיוחד את אייבי ווד הבריטית ואת שיאנית העולם האגדית קטינקה הוסו. בגמר, היא שברה את השיא הישראלי בהופעה הרואית של 2:09.99 דקות. שיא שלא שברה מאז. עד אתמול (רביעי).

כמי שהיה שם בבריכה בהונגריה באותו משחה, ניתן היה לראות מבעד לדמעות (שלה ושלי) כי הביצוע כמובן לא היה מושלם. זה לא היה נראה כמו תקרת היכולת שלה והיה ברור כי עוד יש מקום לשיפור הזמן המהיר בפני עצמו. זה אמנם לקח שנתיים (פחות חמישה ימים אם תרצו לדייק), אולם נראה כי השיפור הזה במשחה מתחיל להגיע כעת, ולא בכדי.

צפו בשיא הישראלי של אנסטסיה גורבנקו מברצלונה:

גורבנקו החלה לעבוד השנה תחת המאמן הקנדי טום ראשטון, שעובד בשיתוף עם דייויד מארש על התכנית המקצועית שלה. לא משנה אם תגדירו אותו כמאמן נבחרת ישראל, מאמן משימה או כל הגדרה אחרת. בשורה התחתונה, הוא זה שתחתיו מתאמנת אלופת אירופה הישראלית, לצד אחת השחייניות הטובות בעולם, שיבון הוהי.

אצל ראשטון, גורבנקו חווה אימונים שלא עשתה מעולם, בעיקר מבחינת נפח/קילומטראז', כאשר גם שני מחנות גובה (בספרד ובארה"ב) שעשתה במהלך השנה נראה שעשו את שלהם. וכשלצדך מתאמנת חותרת ברמה של הוהי, מדליסטית כסף אולימפית ב-100 וב-200 חופשי, זה לא רק הנפח שעולה, אלא גם הקצב. "לאחר החלטה מקצועית שלי יחד עם המאמן טום ראשטון, התמקדנו מתחילת 2023 יותר באימונים ופחות בתחרויות", סיפרה אתמול גורבנקו לאחר שבירת השיא: "אני מרגישה שהעבודה הקשה שעשיתי בחודשים האחרונים משתלמת".

אנסטסיה גורבנקו על הפודיום בברצלונה | צילום: איגוד השחייה

את ההשפעה של נפח האימונים על הסבולת ניתן לראות ב-200 מעורב אישי בעיקר ב-50 האחרון של גורבנקו אמש בניצחון בברצלונה, בסגנון החתירה. במבט פשוט אל השוואת הזמנים בין השיא של גורבנקו ב-2021 לשיא החדש אתמול, ניתן לראות כי ההבדל העיקרי נעוץ שם, שיפור של 8 עשיריות השנייה, בעוד סגנון הגב למשל היה אף מעט איטי יותר.

השוואת הזמנים המלאה:

מאי 2021 מאי 2023
פרפר 28.26 28.14
גב 1:00:88 (32.62) 1:01:24 (33.10)
חזה 1:38.66 (37.78) 1:38.94 (37.70)
חתירה 2:09:99 (31.33) 2:09:47 (30.53)

בשנתיים שחלפו מאז קביעת השיא הקודם, לא רק גורבנקו השתנתה, משחה ה-200 מעורב אישי כולו עבר מהפכה של ממש. אם בעבר היה זה משחה שנשלט בידי שחיינית אחת, קטינקה הוסו, אל הוואקום שהותירה (ובשעה טובה על ההריון כמובן) נכנסו לא מעט שחייניות ברמה גבוהה במיוחד שהופכות את השדה לצפוף מאין כמוהו.

התוצאה של גורבנקו אמש, למשל, היא רק השמינית בטיבה בעולם בשנת 2023, וזאת עוד לפני התחרויות הגדולות בקיץ, ובראשן אליפות העולם. בראש הטבלה כמובן סאמר מקינטוש הקנדית הצעירה, שקבעה בסוף מרץ 2:06.89 דקות והתחילה להתקרב לשיא הנדיר של קטינקה (2:06.12 דקות), אולם לצידה שלוש שחייניות נוספות שירדו מ-2:09 דקות השנה.

אנסטסיה גורבנקו | צילום: סימונה קסטרווילארי, באדיבות איגוד השחייה

הדירוג המלא של המשחה בשנת 2023:
1. סאמר מקינטוש (קנדה) – 2:06.89 דקות
2. קיילי מקיאון (אוסטרליה) – 2:07.19 דקות
3. יו ייטינג (סין) – 2:08.34 דקות
4. סידני פיקרם (קנדה) – 2:08.61 דקות
5. מריט סטנברחן (הולנד) – 2:09.16 דקות
6. ג'נה פורסטר (אוסטרליה) – 2:09.32 דקות
7. קייטי שנאהן (בריטניה) – 2:09.40 דקות
8. אנסטסיה גורבנקו (ישראל) – 2:09.47 דקות
8. אבי ווד (בריטניה) – 2:09.47 דקות

לא צריך להיות מומחה שחייה גדול כדי להבין את המשמעויות של הדירוג הזה. אם במשחקים האולימפיים בטוקיו כניסה לגמר עמדה על 2:10.59 דקות ועלייה על הפודיום נסגרה עם 2:09.04 דקות, נראה שלפי הקצב הזה, בפריז זו תהיה אופרה אחרת. הטופ העולמי עלה רמה, וטוב לראות שהשחיינית הישראלית הבכירה מתאימה את עצמה ועולה רמה גם היא בהתאמה, כשנראה שזו רק ההתחלה.

דריה בקצב הנכון
שיא נוסף שנקבע אתמול ובאופן טבעי עמד בצל של זה שקבעה גורבנקו, היה השיא הישראלי לנוער אותו שחתה דריה גולובטי ב-400 חופשי. זו הפעם השנייה תוך ארבעה ימים שגולובטי משפרת את השיא, והפעם העמידה אותו על 4:14.94 דקות. מדובר בשיפור של שנייה נוספת ל-4:15.99 שקבעה ביום ראשון בתחרות הראשונה של סבב המארה נוסטרום בקאנה.

דריה גולובטי | צילום: סימונה קסטרווילארי, באדיבות איגוד השחייה

נראה שגולובטי, כמו גורבנקו, מרוויחה הרבה מתכנית האימונים החדשה שהיא חווה תחת טום ראשטון, וכמובן מהשחייה לצדה של סגנית האלופה האולימפית, בשילוב עם העבודה תחת המאמן מאיר לויה באגודת הבית שלה הפועל בת ים. השחיינית הצעירה נכנסה לעונה הזאת עם שיא אישי של 4:21.22 דקות במשחה זה, בתחרות בווסטמונט לפני כחודש שיפרה כמעט שלוש שניות לשיאה האישי, ביום ראשון קיזזה עוד 2.5 שניות ועכשיו עוד שנייה ירדה מהמאזן.

אלו אמנם עדיין לא תוצאות ברמה העולמית הגבוהה במשחה זה, שכן גמר עולמי לשם השוואה נסגר אשתקד על 4:06.44 דקות, אולם מגמת השיפור במשחה שלא אמור להיות המשחה העיקרי שלה (היא מתמקדת בעיקר בחצי המרחק), ודאי מבשרת טובות. ונזכיר, היא רק בת 17 ונראה שעתידה (הוורוד) עוד לפניה.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • חכם חנוכה הגיב:

    400 זה קשוח.
    אין חצי גמר של 16 שחיינים.
    רק 8 שוחים בערב.

    1. צ הגיב:

      מה איכפת לך, טמבל

  • אין הגיב:

    לא הבנתי, זה כתבה של מערכת ערוץ הספורט או של כתב מטעם אתר שוונג, או שזו בכלל אותה הבעלות?

  • רון הגיב:

    וואו. לא להאמין שבכל אתרי הספורט הגדולים לא הצליחו לכתוב אפילו קרוב לניתוח הנהדר הזה של השיא של גורבנקו. בספורט 5, one ואפילו מדורי הספורט של ynet וישראל היום, כולם כמו רובוטים כתבו פסקה אחת על הקיזוז של החצי שנייה מהשיא הקודם ואת תגובתה של גורנבקו. שום דבר על איפה השיא הנוכחי שלה עומד ביחס לקצב העולמי ואיפה היא ממוקמת כיום וכמה נותר לה להדביק. מופתע לטובה מהאתר הזה ומהכתבה הזאת.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג