סיכום 2020 בריצה למרחקים ארוכים בארץ

למרות שהעולם לקח פסק זמן, הרצים הישראלים למרחקים ארוכים נהנו מהספק לא רע בשנה הזאת שכלל הישג היסטורי במרתון, שיאים נוספים לגברים במרוצי כביש, רץ מאסטרס שהגיע לטופ העולמי לגילו ואולטראיסטית מרגשת
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

החדשות הטובות מהשנים האחרונות הן שכיום יש הרבה יותר מה לסכם כשמדברים על ריצה למרחקים ארוכים בארץ מאורח והרמה עלתה משמעותית ויש יותר עומק בתחום הזה. מצד שני, 2020 היתה אמורה להיות שנה אולימפית ואחרי כמה חודשים שבהם העולם עצר לא רק שלא היו משחקים בטוקיו, אלא שגם לנו יש פחות מה לסכם. אבל יש, היו חודשיים מצוינים עוד לפני שהחלה המגיפה ובסופו של דבר גם החודשים האחרונים של השנה האזרחית הזאת היו מצוינים עבור הרצים למרחקים ארוכים בארץ.

הישג מטורף בטוקיו רגע לפני המגיפה. לונה צ'מטאי סלפטר | צילום: צלמי שוונג

נתחיל בינואר 2020, מרתון טבריה. מי בכלל זוכר שהוא התקיים לפני קצת יותר משנה? בדרך כלל אנחנו זוכרים אותו יותר טוב כשהוא עומד להתקיים שוב, אבל הקורונה דחתה אותו לדצמבר 2021. במהדורה האחרונה של מרתון טבריה נעדרו רוב רצי העילית הישראלים (לפחות מהמרחק המלא) שהעדיפו בצדק לרוץ במסלולים מהירים יותר בעולם. מי שניצח היה תחלואיני מלקה, הפליט מאריתריאה שעדיין מחכה לאזרחות ישראלית, שסיים בזמן של 2:14:56 שע'. מי שהוכתר לאלוף ישראל היה אמיר רמון שסיים בזמן של 2:25:30 שע'. ביטי דויטש ניצחה בנשים עם 2:32:26 שע' ושמרה על תארה כאלופת ישראל. היא שיפרה את שיאה האישי ביותר מארבע דקות. מארו טפרי השתתף בחצי המרתון וניצח עם התוצאה הטובה ביותר שנקבעה על אדמת ישראל למרחק הזה, 1:01:23 שע'.

בפברואר הקורונה החלה לתת את אותותיה אבל מרתון תל אביב "ניצל" והצליח להתקיים בסוף החודש, כשנאסרה כניסה של רצים זרים פרט לתיירים שכבר שהו בארץ. רוב הרצים הישראלים הבכירים לא רצו את המרתון, חלקם שהו במקביל בסביליה שבספרד. טוביאס זינגר הגרמני ניצח בתוצאה איטית מאוד יחסית למרתון תל אביב, 2:31:01 שע'. הישראלי הראשון היה יותם פסן שסיים ב-2:35:07 שע'. בוקאיו מלדה ניצח בחצי המרתון בתוצאה מצוינת, 1:03:21 שע'. ביטי דויטש ניצחה בנשים ושיפרה את שיאה האישי בחצי מרתון, 1:14:04 שע'.

במקביל במרתון סביליה, מארו טפרי המשיך לשפר את שיאו הישראלי בריצת הכביש ל-42.2 קילומטרים והפעם קיזז 49 שניות נוספות כדי לקבוע 2:07:20 שע'. שני רצים ישראלים נוספים הצליחו לרדת משעתיים ו-8 דקות. גירמה אמרה שקבע 2:07:29 שע' ואיימרו עלמיה עם 2:07:45 שע' – אלו תוצאות שבעבר הלא רחוק חלמו עליהן בארץ. באותו המרתון שהיה מהיר במיוחד, שני ישראלים נוספים הצטרפו למועדון הסאב שעתיים ו-10 דקות. מדובר בימר גטהון ובמלקם ג'מבר שסיימו בתוצאה זהה – 2:09:51 שע'. במרוץ לנשים, שיאנית ישראל לשעבר ילנה דולינין הצליחה לשפר את שיאה האישי וקבעה 2:34:59 שע'.

המשיך לשבור שיאי כביש גם השנה. מארו טפרי | צילום: צלמי שוונג

שבוע לאחר מכן בטוקיו, לונה צ'מטאי סלפטר השתתפה במרתון שבעקבות הקורונה התקיים רק עבור רצי העילית. רגע לפני שכל העולם המערבי לקח פסק זמן מהספורט, היא רשמה בטוקיו את אחד ההישגים הגדולים שלה (והגדול ביותר במרתון) כשניצחה בזמן מדהים של 2:17:45 שע' ושיפרה ביותר משתי דקות את שיאה הישראלי. מרתון טוקיו הוא אחד מששת המרתונים היוקרתיים בעולם, וצ'מטאי סלפטר הפכה באותו היום לרצת המרתון השישית בכל הזמנים, כשממש לאחרונה פרס ג'פצ'ירצ'יר הקנייתית שניצחה בולנסיה הורידה אותה למקום השביעי.

אחרי המרוצים של ינואר, פברואר ותחילת מארס, הקורונה גרמה לדחיות ולביטולים של מרוצי הכביש בכל העולם, ורק לקראת הקיץ החלו לקיים תחרויות קטנות באירופה.

התחרות הבינלאומית הרשמית הראשונה שהתקיימה מאז היתה אליפות העולם בחצי מרתון בגידיניה שבפולין, שנערכה באוקטובר. מארו טפרי הגיע לשם במטרה לשבור את שיאו הישראלי, אבל הכישרון העולה טדסה גטהון הצליח להקדים אותו שם ולהשוות את השיא הישראלי שלו, 1:00:52 שע' (מקום 25 כללי). טפרי חצה את קו הסיום 6 שניות אחריו וגם גירמה אמרה קבע שיא אישי עם 1:02:03 שע'. במרוץ לנשים, לונה צ'מטאי סלפטר היתה רחוקה ביותר משתי דקות משיאה הישראלי וסיימה במקום ה-12 בזמן של 1:08:31 שע' ומאור טיורי שסיימה במקום ה-53 שיפרה משמעותית את שיאה האישי עם 1:12:27 שע'.

כוכב עולה. טדסה גטהון | צילום: טיבור יגר, באדיבות איגוד האתלטיקה

קצת אחרי חצי המרתון בגידיניה, התקיימה בפארק הירקון תחרות מבחן בריצת כביש ל-10 קילומטרים ומארו טפרי שמחזיק בכל שיאי ישראל בריצות כביש שיפר ב-15 שניות את שיאו הישראלי וקבע 28:18 דק'.

בגזרת הרצים הוותיקים (מאסטרס) גדעון תמר היה אמור להשתתף באוקטובר (אחרי דחייה מאפריל) באליפות העולם למאסטרס במסגרת מרתון לונדון, שבסופו של דבר התקיים במתכונת לרצי עילית בלבד. תמר חיפש מרתון חלופי בין הגל הראשון לשני באירופה ומצא את מרתון סופיה בבולגריה, שם הוא סיים במקום השמיני והראשון בקטגוריית הגיל שלו (45-49) כשהזמן שקבע, 2:26:57 שע', היה מהיר בכמעט שלוש דקות משיאו האישי וגם היה המהיר ביותר בעולם לקטגוריית הגיל שלו ב-2020.

בגזרת האולטרה מרתון נולד בארץ מרוץ חדש בשם "ספרטניון" שבו המשתתפים ביצעו הקפות של קילומטר וחצי בחלק המזרחי של פארק הירקון והמקצה הארוך ביותר היה מקצה ה-24 שעות בו ניצח אריאל רוזנפלד שהתכוון להשתתף בקיץ האחרון פעם נוספת באחד המרוצים המפרכים בעולם – הספרטתלון ביוון. בסופו של דבר הספרטתלון בוטל בגלל הקורונה ורוזנפלד התחרה במקום זה במרוץ 24 שעות שהתקיים באוקטובר בברנאו שבגרמניה בו סיים במקום ה-9 הכללי.

אירוע מרגש שהתקיים גם הוא בפארק הירקון היה ריצת 6 ימים של האולטראיסטית גלית בירנבאום-נבון, שגם היא התאמנה לתחרות שהיתה אמורה להתקיים בחו"ל ובוטלה, והחליטה לא לוותר ולבצע את האתגר באופן עצמאי. היא נהנתה כמובן מהעזרה והתמיכה של כל חבריה וקרוביה וגם מלא מעט חשיפה תקשורתית ובסופו של דבר היא עברה ב-6 ימים מרחק של 626 קילומטרים.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג