משהו טוב קורה בדרך למרוץ הנשים

למרות מזג האוויר הסוער שאיים בסוף השבוע, יותר מ-20 נשים נפגשו בפעם השלישית לאימון אופניים עם המאמן כרמי שביט בפארק הירקון. באימון עברו לשלב אלמנטים של כוח וסבולת, ובסיום חיכה להם עמוס וולף, מומחה להתאמת אופניים, שהספיק להעניק גם ראיון
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

למרות מזג האוויר הסוער שאיים בסוף השבוע, יותר מ-20 נשים נפגשו בפעם השלישית לאימון אופניים עם המאמן כרמי שביט בפארק הירקון. באימון עברו לשלב אלמנטים של כוח וסבולת, ובסיום חיכה להם עמוס וולף, מומחה להתאמת אופניים, שהספיק להעניק גם ראיון

מאת:מור שלזינגר

 עמוס וולף
עמוס וולף

מזג האוויר הגשום והסוער שליוה אותנו במשך השבוע הרתיעה נשים רבות מן האימון בפארק, אך למרות זאת יותר מ- 20 נשים נחושות ואמיצות התייצבו ביום שישי בבוקר לאימון נוסף בפארק הירקון עם המאמן כרמי שרביט מקבוצת x-team. מזג האוויר האיר לנו פנים, וטיפה אחת של גשם לא נרשמה, לעומת זאת מבול של פנצ’רים בהחלט נחת עלינו באימון הזה.

הפעם עברנו לשלב אלמנטים של כוח ושל סבולת באימון, ופחות טכניקה, וזה בהחלט הורגש. המהירויות עלו בהתאם, הקצב זרם, והפלוטון כבר החל להראות ולהרגיש כמו פלוטון אמיתי. "היה אימון מצוין. הבנות הבינו את הצורך ואת החשיבות באימון כזה. זה אימון חשוב ואפקטיבי שמשפר מאוד את הכושר ואת הרכיבה." סיכם כרמי בסיום האימון.

בסיום האימון חיכה לנו בסבלנות מומחה להתאמת אופניים עמוס וולף, עם חיוך ענק וארגז כלים, ומיד החל במלאכת ההתאמה: מדד, כיוון, קירב כיסא, פילס, הגביה, הנמיך, הרבה עבודה סיפקנו לו. החיוכים שבסוף, הראו מעבר לכל ספק שיש תוצאות. כמובן שמייד הסתקרנתי, ורציתי לשמוע עוד על הנושא. תפסתי את עמוס לשיחה על אופניים, נשים וההתאמה ביניהם, ואפילו למדתי כמה דברים חדשים. "כל אחד שרוכב על אופניים צריך התאמה מסוימת של האופניים. המטרה של ההתאמה היא דבר ראשון נוחות. חשוב להגיע למצב שלא יהיו כאבים ושלא תהיה שחיקה של מפרקים או פציעות אחרות. מטרה נוספת של ההתאמה היא, שתהיה תנועה נכונה של הדיווש ושל פלג הגוף העליון בישיבה על האופניים," מסביר וולף.

מה עושים בהתאמת אופניים?

כשמגיעים אלי, דבר ראשון, נלקחות מידות האופניים הנוכחיות, תנוחת רכיבה נוכחית ולאחר מכן הרוכב עולה על טריינר ובודקים תנועות ומנחים של הגוף. אני בודק אם יש קריסה באגן, תנועה פנימה והחוצה בזמן הדיווש, עקמת בגב בזמן הישיבה וכו’. זה נותן אינדיקציה בסיסית לגבי גורם לכאבים.

לאחר מכן אני מודד את הרוכב. גפיים תחתונות, אורך רגליים, אורך כפות רגליים, פלג גוף עליון והאורך שלו, אורך ידיים וגובה. בנוסף בודקים פרמטרים נוספים כמו: גמישות, הבדלים באורך הרגלים, אם יש פרונציה – קריסה פנימה של כף הרגל, ועוד. כל הנתונים האלו מוכנסים לתכנת מחשב שנותנת את תנוחת הרכיבה האופטימאלית לפי המידות, ולפי סגנון הרכיבה: כביש, שטח, רכיבה תחרותית לעומת רכיבה עממית (אווירודינמיות לעומת נוחות).

תוכנת המחשב מוציאה מפרט מדויק של תנוחת רכיבה: גובה מושב, מיקום קליטים, מרחק כיסא כידון, הפרשי גובה בין כיסא לכידון ומידות שילדה אופטימאליות. את כל המידות האלו אני מעבד ומשנה באופניים של הרוכב.

מדובר בתהליך איטרטיבי שנעשה שוב ושוב: עולים על הטריינר מודדים זווית ברך וכו’, משנים, ושוב בודקים. בסוף התהליך הרוכב יוצא מכוון עם המלצות לחלקים שכדאי להחליף, וכן מסמך שמפרט מידות של כל החלקים ומידות שלדה אופטימליות לצורך הרכישה הבאה, כך שניתן לרכוש לפי גיאומטריה מתאימה ולא לפי מה שיש במלאי.

מהן התופעות הטיפוסיות לנשים?

ישנם כמה סוגי כאבים טיפוסיים שאופייניים למרבית הנשים: לחץ במפשעה – נשים יורדות מהאופניים וסובלות מכאבים במשך כמה ימים אחרי הרכיבה. כאבי צוואר ושכמות – שמופיעים במהלך הרכיבה ואחריה. בדרך כלל מקורם בחולשה יחסית של פלג גוף עליון, ועל ידי התאמה נכונה אפשר להוריד את הלחץ מאותם אזורים וליהנות מרכיבה נוחה יותר.

למה חשוב לשים לב באופניים לנשים?

קודם כל הכיסא: חשוב לשים לב שיהיה כיסא נשים. כיסא נשים הוא קצר יותר באורך, ומעט רחב יותר כי עצמות האגן של נשים רחבות יותר. גם לנשים בדרך כלל יש בכיסא חריץ או ג’ל באזור המפשעה אבל הוא ממוקם קדימה יותר מאשר בכיסאות מקבילים לגברים. בנוסף חשוב לשים דגש על מכנסי רכיבה טובים.

הכידון: פלג הגוף העליון של נשים צר יותר מזה של גברים ולכן בדרך כלל הכידון יהיה צר יותר. היום גם מיצרים כידונים בגיאומטריה נשית. בכידונים כאלו כל הכידון קומפקטי יותר לא רק ברוחב אלא גם בכיפוף. זה עוזר לנשים שיש להן בעיה להגיע לברקסים ולהילוכים ואז יש כאבים באמה והידיים מתעייפות.

מבחינת השלדה: יש שילדות נשים, אבל לא כולן חייבות דווקא שילדת נשים. כל עוד הכידון והכסא יהיו מותאמים לנשים, אז שאר החלקים פחות רלבנטיים, ואפשר לשחק עם המידות.

איזה טיפים אתה יכול לתת לנשים?

טיפים להתאמה לבד. שוב, קודם כל הכסא צריך להיות מפולס. להניח פלס על הכסא ולראות שהוא מאוזן. גובה המושב ברגע שיושבים על האופניים והפדל בשעה 6 והרגל על הפדל צריך להיות כיפוף קל בברך של 150 מעלות. לצורך כיוון הכידון – חשוב שהגב יהיה ישר ושלא תהיה קשת ובזוית של 40 – 50 מעלות בין הגב לקו הרצפה. וכן חשוב, זווית של 90 מעלות בין הזרוע והגב (בכתף).

טיפים לדיווש נכון: בזמן הדיווש לשמור על ברכים מקבילות לשלדה. לשמור על הבטן מגויסת, שרירית (לא ליפול על הכידון אלא להחזיק פלג גוף עליון עם שרירי הבטן). הבטן עובדת כל הזמן במהלך הרכיבה.

מתי כדאי לי ללכת להתאמה מקצועית?

הסימן העיקרי הוא בדרך כלל כאבים. אם מסיימים רכיבה ויש כאבים כמו לחץ במפשעה, באזור הצוואר והשכמות, כפות ידיים נרדמות, כפות רגליים נרדמות, גב תחתון כואב או ברכיים אז כדאי להגיע להתאמה. אם למישהו לא כואב לו כלום והוא רוכב הרבה שעות – סביר להניח שהכול בסדר.

ברכיבות הראשונות תמיד כואב. איך יודעים מתי זה כאב של הסתגלות,
ומתי כאב שמעיד שיש צורך בהתאמת האופניים?

כשאישה מתחילה לרכוב לראשונה – ברור שהכול כואב. יחד עם זאת, אם לאחר 5-6 רכיבות של מעל שעה עדין מופיעים כאבים – סביר להניח שהיא לא יושבת טוב. כל אישה אמורה לסיים רכיבה של 4 שעות בלי אף כאב חוץ מאשר חומצת חלב בשריר, חוץ מזה שום כאב.

על מה יש לשים לב לפני הרכישה?

חשוב לציין שכשקונים אופניים כדאי לבוא למדידות והתאמה עוד לפני הקנייה. בפגישה נמדדים ומקבלים המלצות למידות אופניים. המידה אינה אבסולוטית, אלא תלויה בדגם האופניים, ובגיאומטריה של אותו הדגם. בדרך כלל, אפשר להתקשר אלי מהחנות, להגיד אני רוצה לקנות דגם כזה וכזה של חברה כזו וכזו. ואז אני בודק את הגיאומטריה הספציפית של הדגם, ואת המפרט המדויק ומגיע עם המלצות מידה לרוכבת לדגם הספציפי הזה. ואז לאחר הקניה ניתן לחזור ולכוון בדיוק את האופניים.

כל הפרטים בלוח האימונים באתר המרוץ
ליצירת קשר עם מור שלזינגר בשוונגנט  



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג