מצבים פסיכולוגים כגורמים לפציעה

איתי הוא שחיין מצוין. כשהגיע אלי לקבלת עזרה הסתבר שהוא גורר פציעה כבר זמן רב. הפיזיותרפיסטית שעבדה עימו באותה תקופה טענה שהוא כבר בריא וכך גם המאמן שלו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


איתי הוא שחיין מצוין. כשהגיע אלי לקבלת עזרה הסתבר שהוא גורר פציעה כבר זמן רב. הפיזיותרפיסטית שעבדה עימו באותה תקופה טענה שהוא כבר בריא וכך גם המאמן שלו

מאת:מיכל יערון


ערכתי ברור קצר לגבי היסטוריית הפציעות של איתי. מהברור עלתה תמונה מאד בהירה ומעניינת. פציעותיו של איתי תמיד מופיעות מספר שבועות טרם תחרות חשובה. הוא עובר טיפולים, מחלים, ומגיע לתחרות במצב מצוין. גם מבחינה פסיכולוגית. אחרי הפציעה, הציפיות של הסביבה פחתו וכתוצאה מכך יורד מפלס הלחץ.

לעתים רבות ספורטאים נפצעים בסמוך לתחרות או חולים בשפעות למיניהן ואז לא מגיעים בכלל לתחרות. תופעות מעניינות דומות אנו רואים בהקשר של פציעות. הנטייה הטבעית היא לחבר פציעה לגורמים פיזיים. הפרשנות לרוב היא שהכשלים הגופניים הם כתוצאה מסיבות פיזיות.

אולם, חשוב להאיר צד נוסף והוא הפגיעה בגוף כתוצאה מכשלים פסיכולוגים. ספורטאים שנמצאים במצבים של מתח גבוה וחרדה גבוהה טרם תחרות ולאורך זמן, לעיתים מוצאים את הפתרון המהיר והבטוח לסילוק גורם הפחד מכישלון . הפתרון הוא פציעה. אם נפצעת – לא השתתפת בתחרות. לא השתתפת בתחרות – לא נכשלת. משוואה מעניינת אך לא מקדמת. בספורט תחרותי, לא להתחרות זה כשלון גדול יותר מאשר לא להצליח, אך הרצון "לברוח" מתחושת החרדה הגבוהה "מנצח" כל הבנה והגיון.


"לא השתתפת בתחרות – לא נכשלת"
צילום: Kamil Porembiński



ההימנעות מהתחרות אינו גורם הפציעה הפסיכולוגי היחיד שאנו מזהים. אימון יתר ולחץ גם הם גורמי פציעה. כשספורטאי שרוי במתח לאורך זמן רב, נפגעת המערכת החיסונית שלו והדבר גורם לגוף להיפצע. הלחץ הוא הגורם. ספורטאים לחוצים חשופים יותר לפציעות משום שתגובת הלחץ קשורה בשינויים פיזיולוגים ובשינויים בתהליכי חשיבה אשר פוגעים בתפקוד. עליה במתח השרירים, הצרת שדה הראיה, נטייה להסחת דעת מהירה, חוסר ריכוז והתעלמות מכאבים גופניים מגדילים את הסיכוי להיפצע. במקרה זה הפציעה היא תופעת הלוואי של תגובת הלחץ.

גם ירידה ביכולת ואימון יתר יכולים להביא לפציעה. ירידה ביכולת שלא מטופלת כראוי יכולה להוביל לפציעה בתיווך של אימון יתר. פחד ממצב של יכולת נמוכה וניסיון לכפות על כך בהשקעת מאמץ רב. המאמץ מתבטא בתנועה רבה, בלקיחת סיכונים גופניים, בהדחקת איתותים של הגוף לגבי כאבים ובתשישות יכולים להוביל למצב של אימון יתר. במצב זה עולה הסיכוי להיפצע.

הקטע המתואר היא תופעה שאני נתקלת בה בחיי היום יום. חשוב להדגיש שהפציעות הן אמיתיות ופיזיות, אך הגורם להן הוא לעיתים נפשי. אין זה אומר, כמובן, שכל הסיבות לפציעה הן פסיכולוגיות, אך חשוב מאוד להיות מודעים לכך. במצבים שיש סימנים שמדובר בעניין פסיכולוגי כדאי להיעזר באיש מקצוע ולא להרוס קרירה. הפציעות או השחיקה של הגוף לא שוות את זה.


הבלוג של מיכל יערן בשוונג- טיפ שבועי

לטיפים נוספים לחץ כאן

אתר לעוף

מיכל יערון
פסיכולוגית ספורט מהמובילות בארץ קרוב ל- 20 שנה. הובילה את הצד
המנטאלי של כמה מההצלחות הגדולות של הספורט הישראלי, יחידים וקבוצות.
מלווה ספורטאים וספורטאיות בכל הגילאים ובכל הרמות
.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג