מה קרה בשחיית המרתון בשנה האחרונה?

גיא כהן מסכם שנה פוריה במיוחד במשחי המרתון בעולם ומציג מספרים מטורפים שבעיקר מרשימים אבל גם אפשר ללמוד מהם לא מעט
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
גיא כהן שוחה בתעלת למאנש
גיא כהן שוחה בתעלת למאנש

עונת צליחות התעלות בעולם הסתיימה ושחייני המרתון בחצי הכדור הצפוני עוברים ל"תרדמת החורף" שלהם, או למאורות הבריכות הסגורות נטולי הגלים והרוחות ועם אדי הכלור הצורב.

יא כהן שוחה בתעלת למאנש

אז מה אפשר ללמוד על האנשים שחצו השנה את התעלה האנגלית? | צילום: באדיבות גיא כהן

עוד כתבות בנושא
גיא כהן הוא הישראלי החמישי שחצה את הלמאנש 
כל מה שרציתם לדעת על צליחת תעלת למאנש 
שוונגקאסט עם גיא כהן

זה הזמן להסתכל קצת על הנתונים והמספרים ולראות מה היה לנו השנה. אני בוחר להתמקד בשניים מאתגרי הצליחות המפורסמים והפופולריים: צליחת התעלה האנגלית (למאנש) וצליחת תעלת קטלינה (קליפורניה).

הנחת בסיס: "הפופולריות של משחי המרתון בעליה מתמדת. יותר ויותר שחיינים צולחים את האתגרים האלה בכל שנה".
התייחסות: זה נכון באופן מובהק!

עד תחילת שנות האלפיים מספר הצולחים את התעלה האנגלית בכל שנה היו בממוצע כעשרים. מאז הגרף עולה ועולה בכל שנה. השנה היתה שנת שיא במספר צליחות סולו מוצלחות – 156 (151 שחיינים). זה מהווה שבירת השיא הקודם שנקבע רק לפני שנה ועמד על 141 צליחות סולו. גידול של 10%. לצערנו זה לא כולל הפעם אף שחיין ישראלי, לעומת השנה הקודמת שבה היו שלושה סוליסטים (היתה לנו צליחה אחת מוצלחת השנה של קבוצת השליחים של שחייני הספסל בחודש אוגוסט).

בתעלת קטלינה גם נקבע השנה שיא הצליחות שעומד כעת על 68. השיא הקודם נקבע בשנת 2016 עם 61 צליחות. גם בגזרת הישראלים – בשנת 2018 היתה צולחת אחת, אבישג. השנה שניים (אייל שכנר וגיא כהן). נא להכין תכניות לשנה הבאה.

סטטיסטיקת הצולחים בלמאנש

סטטיסטיקת הצולחים בקטלינה

הנחת בסיס: "אתגרי שחיית המרתון צוברים תאוצה ותפוצה בינלאומית".
התייחסות: נכון מבחינת הפיזור של מספר מדינות המוצא, אבל עדיין הרוב המוחלט של המשתתפים באתגרים מתרכז במספר מדינות מצומצם הכוללים בעיקר את ארצות הברית, בריטניה ואוסטרליה.

צולחי תעלת קטלינה לפי מדינות

צולחי למאנש לפי מדינות

הנחת בסיס: "החודשים הטובים ביותר לביצוע אתגר צליחה הם חודשי הקיץ (יולי-אוגוסט)".

התייחסות: פילוג המשחים המוצלחים מראה שבחודש אוגוסט אחוזי ההצלחה הגבוהים ביותר. הסתייגות – שחייני המרתון בארצות הקרות מתחילים את אימוני המים הפתוחים שלהם לא לפני סוף מאי, או תחילת יוני. לכן הם מעדיפים לדחות את ביצוע האתגרים לסוף הקיץ. עבורנו הישראלים מתאים יותר לבצע את האתגרים בחודש יולי כי יש יותר זמן להתאמן מסוף החורף ולסיים את ההכנות לפני שנעשה חם מדי (וצורב ממדוזות).

אחוזי ההצלחה בלמאנש לפי חודשים

אחוזי ההצלחה בקטלינה לפי חודשים

הנחת בסיס: "ספורטאים צעירים לא נוטים להשתתף באתגרי שחיית המרתון האתגרי".
התייחסות: נכון מאד! זה ספורט ל"זקנים". כמו בשאר ענפי הסיבולת הגיל הממוצע של הספורטאים בענף הוא גבוה ביחס לספורטאים תחרותיים פעילים.

בתעלה האנגלית השנה הגיל הממוצע של כלל הצולחים עומד על 44 שנים, מתוכם רק חמישה הם מתחת לגיל 30 ואילו 24 הם מעל גיל 50. אצל הגברים הגיל הממוצע הוא 45 ואילו בקרב הנשים הגיל הממוצע הוא 42.

בקטלינה הגיל הממוצע השנה עומד על 42 שנים, מתוכם רק ששה הם מתחת לגיל 30 ואילו 15 הם מעל גיל 50. אצל הגברים הגיל הממוצע הוא 45 ואילו אצל הנשים הגיל הממוצע הוא 39.

שאלה לעכברי התעלה האנגלית: אצל איזה איגוד כדאי יותר להזמין מקום לצליחת סולו של התעלה?
התייחסות: נבחן לפי כמה קריטריונים:
# לפי מבחן הכמות, יש יותר צליחות מוצלחות השנה באיגוד CSA עם 84 משחים שהם 56 אחוזים וזאת לעומת CF&PF. גם ב-2018 היו יותר צולחים אצל CSA.

צולחים לפי האיגודים בלמאנש

# לפי מבחן המשחים המוצלחים – אצל ה-CSA אחוז ההצלחה במשחי סולו עומד על 69%. אצל ה CS&PF אחוז ההצלחה עומד על 66%.
# לפי מבחן המהירות – אצל ה-CSA הזמן הממוצע בצליחות השנה עומד על 13:23 שעות לעומת הזמן הממוצע של CS&PF שעומד השנה על 14:33 שעות.

אם כך כל הקריטריונים תומכים בשחייה עם איגוד ה-CSA. הבעיה שברגע שצולחי האיגוד השני יעברו צד, הסטטיסטיקה של CSA תשתנה לרעה ושוב זה יהיה לא כדאי… בסוף מה שחשוב הוא הבחירה בסקיפר, לא באיגוד.

הנחת בסיס: "הנשים שולטות בשחיית המרתון, על-פני הגברים."
התייחסות: זה נכון.. אבל לא לגמרי…

אחוז הגברים המשתתפים באתגרים אלה עדיין גבוה מזה של הנשים (אם כי בקטלינה השנה זה כבר יוצא די קרוב). בתעלה האנגלית אחוז הצולחים הגברים הנו 64% מכלל הצולחים, ובקטלינה 53%.

אחוז הצולחים בלמאנש לפי מגדר ב-2019

אחוז הצולחים בתעלת קטלינה לפי מגדר ב-2019

אם לא על פי כמות אז אולי באיכות?

מהו הזמן הממוצע בביצוע האתגר ומה הממוצע של הגברים לעומת הממוצע של הנשים השנה?

אם כן, בחציית התעלה האנגלית הזמן הממוצע של כלל משחי הסולו המוצלחים עומד השנה על 13 שעות ו-54 דקות. הזמן הממוצע רק של הנשים עומד על 13:57 שעות ואילו של הגברים עומד על 13:52 שעות. יתרון קטן מאד ולא מובהק בכלל למין ה"חזק".

בקטלינה הזמן הממוצע הכללי עומד השנה על 12 שעות ו-35 דקות. הזמן הממוצע של הגברים עומד על 12:30 שעות ואילו של הנשים עומד על 12:40שעות. שוב יתרון קל ולא מובהק לגברים. הפער בין הנשים לגברים מאד דומה בין נתוני שני האתגרים.

אם ככה אולי צריך להתרכז בתוצאות הבודדות? מהם ההישגים האישיים של נשים לעומת הגברים?

# הזמן המהיר ביותר השנה בתעלה האנגלית – הוא שייך לקלואי מקארדל האוסטרלית עם 10:04 שעות. ואילו הזמן המהיר לגברים השנה עומד על 10:16 שעות. שתי התוצאות הללו אינן נחשבות כמהירות במיוחד. השיא בתעלה עומד על 6:55 שעו ונקבע ע"י גבר (טרנט גרימזי האוסטרלי) ב-2012. הזמן המהיר ביותר שקבעה אשה עומד על 7:25 שעות והוא הזמן העשירי בתולדות האתגר.

# הזמן המהיר ביותר השנה בקטלינה – שייך לגבר, בוב טר האוסטרלי בזמן של 9:22 שעות. הזמן השני השנה שייך לאשה, מקנזי מילר האמריקאית בזמן של 9:32 שעות.

אך שימו לב – שיא הצליחה בקטלינה מוחזק כבר 43 שנה על ידי אשה. פני לי דין ששחתה בשנת 1976 בזמן של 7:15 שעות.

# הצליחה הארוכה ביותר (איטית) השנה בכיוון אחד: כאן הנשים "שולטות".

בתעלה האנגלית זאת השחיינית אשלי סימור בזמן של 21:08 שעות ואילו בקטלינה זו השחיינית ניקי פופ בזמן של 20:18 שעות.

צליחות מרובות

בתעלה האנגלית בוצעו השנה שני משחים של הלוך וחזור (2way) – על ידי אשה אחת וגבר אחד. שחיינית נוספת שבלטה השנה (כמו בשנה הקודמת ובזו שלפניה ולפניה) היא קלואי מקארדל שביצעה 4 חציות סולו במהלך העונה, ובסך-הכול צברה כבר 31 צליחות סולו של התעלה. (שיא החציות מוחזק על די השחיינית הבריטית "מלכת התעלה" אליסון סטריטר – 43 צליחות). אך מעל כולם התעלתה אחת, שרה תומאס, ששברה את שיא המרחק וסיימה לראשונה בהיסטוריה חצייה מרובעת של התעלה (4way).

הגיבורה הגדולה של השנה. שרה תומאס | צילום מסך

בקטלינה בוצעה צליחה אחת כפולה על ידי אנטוניו ארגילס המקסיקני, בן ה-60.

לסיכום, מספר נשים מצומצם (שרה תומאס, קלואי מקארדל) נותנות כיום את הטון בביצועים ובהישגים יוצאי הדופן שלהן. לגבי השאר אפשר להגיד שלמעשה אין הבדל מובהק בין הנשים והגברים בספורט שחיית המרתון, ויש מי שיגיד שזה לכשעצמו כבר הישג לנשים.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג