מה באמת כדאי לכם ללמוד על מנת לעסוק בתחום אורח החיים הבריא?

רבים מהמאמנים, יועצי התזונה ואנשי המקצוע בעולם האקטיב לייף סטייל הסתפקו בלימודי תעודה. האם זה מספיק כדי להצליח? ומה בכלל נותן תואר אקדמי בעולם הזה?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
למה מתאמנים רבים עוזבים את המאמנים האישיים שלהם?
למה מתאמנים רבים עוזבים את המאמנים האישיים שלהם?

בתחום אורח החיים הבריא יש מגוון רחב של תחומים כמו רפואה, רפואה משלימה, טיפולים פרארפואיים, אימון גופני או מנטלי, ומספרן של המוסדות העוסקים בהכשרה של אנשי מקצוע בחלק מהתחומים האלו גדל בכל שנה, כחלק מהעלייה במודעות. כמו בכל תחום מתפתח, מתחילות להישאל שאלות לגבי טיב ההכשרה שמקבלים במוסדות, היות ורבים מהם אינם אקדמיים ומציעים מסלולים של "לימודי תעודה". שאלה נוספת שעולה היא האם תואר אקדמי הנו הכרחי להצלחה בתחום של אורח חיים בריא?

מאמן ריצה מודד זמנים

התכונות האישיות הכי חשובות | צילום: thinkstock

עוד כתבות בנושא 

איך מתמודדים עם הלחץ בספורט? 
האם חיטוב הגוף עלול לגרום להתמכרות? 
מה עומד מאחורי הצורך של מתאמנים לקבל פידבקים? 

הצלחה במקרה של אורח חיים בריא נמדדת ברמה הכלכלית, הכרה מקצועית בתחום, פרסום ומיתוג. כיום כבר ידוע שתואר אקדמי בפני עצמו אינו מהווה מדד או סוג של הבטחה להצלחה. זאת בניגוד לשנים עברו, בהן אחוז נמוך יחסית באוכלוסיה למד לקראת תואר אקדמאי, וזה נתפס כמפתח להצלחה ולשיפור המעמד הסוציואקונומי. כיום הדרך לתואר אקדמי סלולה ופתוחה בפני רבים, התחרות רבה ואי אפשר להבטיח הצלחה. כדי להצליח, צריך לעשות הרבה יותר מאשר ללמוד לתואר ראשון, שני ואפילו שלישי – כי אי אפשר להצליח ללא תכונות אישיות מסוימות.

כדוגמה, ניתן לבחון מי הם עשרת המנטורים בתחום אורח החיים הבריא בישראל. אולי שניים מבין מובילי דעה אלה הם בעלי  תואר אקדמאי רלוונטי בתחום אורח החיים. אחרים ברשימה הנם בעלי תואר אקדמאי בתחומים אחרים, או שאינם בעלי השכלה אקדמית כלל. בארצות הברית התפרסמו מספר מחקרים וסקרים בתחום, מהם עולה שתואר אקדמאי לא בהכרח מנבא הצלחה. בארצות הברית, מחצית מבעלי תואר אקדמאי השתלבו בעבודות שכלל לא מצריכות אותו.

השפעת המדיה החברתית על העיסוק ב"אורח חיים בריא"

המדיה החברתית כדוגמת "פייסבוק" ו"אינסטגרם", מהווה היום גורם מרכזי ומשפיע על כלל החיים שלנו, ותחום אורח החיים הבריא אינו יוצא מן הכלל. בפייסבוק פועלות קבוצות גדולות מאוד בתחום הכושר הגופני המנוהלות על ידי מדריכי כושר, ואפילו מתאמנים בחלק מהמקרים (גם אם ללא שום השכלה בתחום), דבר אשר פעמים רבות עושה שירות טוב לתחום בכל הקשור להעלאת המודעות. אפילו באתרי "אורח חיים בריא", חלק מהטורים הקבועים נכתבים על ידי מדריכי כושר, יועצי תזונה ואחרים שהם לא אקדמאים.

מה גורם לשינוי בהתנהלות ומה מאפשר הצלחה מעין זו ללא השכלה פורמלית רלוונטית כביכול?

  1. נגישות וזמינות רבה של מחקרים ופרסומים מדעיים באינטרנט ובמדיות החברתיות – היות ובשנים האחרונות הידע המדעי והאקדמי הפך לכמעט נגיש לכל על רקע פרסומים באינטרנט, כל אדם יכול ללמוד בעצמו להשתמש במידע ולמנפו, עד כדי כך שאנשים נתפסים לעתים כמומחים בתחום מסוים, על אף שפורמלית לא הוסמכו על ידי אף גוף ומרבית הידע שלהם הוא בלתי פורמלי ועל סמך למידה עצמית.

    מאמן ריצה

    מוטיבציה גבוהה זה לא תמיד משהו שלומדים | צילום: thinkstock

  2. נוכחות ובולטות באינטרנט – כל אחד יכול, עם או בלי תואר אקדמי או הכשרה פורמלית, לפרסם ולהעלות תכנים בעלי גוון מקצועי בפייסבוק, בקבוצות וואטסאפ ועוד. למעשה, כל אחד יכול לפרסם על בסיס קבוע סקירה של מחקרים ולהשיב לשאלות בפורומים, כאשר חלק מן הגולשים לעתים מעריכים כי מדובר בבר סמכא.
  3. מוטיבציה גבוהה ושאיפה ללא גבולות להצלחה – כדי להצליח כעצמאי ולהתפרסם יש צורך במוטיבציה עזה, התמדה ותשוקה. "לא ניתן לעלות בסולם ההצלחה עם ידיים בכיסים", אמר ארנולד שוורצנגר,שמהווה שנים רבות דוגמה ל"חלום האמריקאי". אקדמאים? לא בטוח שיש להם את התכונות הנחוצות להצליח. ניתן ללמוד בקורסים שונים, לעלות בסולם הדרגות באקדמיה בארץ ואף בחו"ל, אך האם הדבר קשור בהכרח להצלחה כלכלית, מיתוגית ופרסומית? ממש לא למרבה הצער. בנוסף, יש צורך בחריצות ובעקביות על מנת להצליח בתחום. לא כולם ניחנים בתכונות אלו ואפילו לא ב"דרייב" הנחוץ. לכן, ישנם אנשי מקצוע מוכשרים באופן יוצא דופן שאינם נחשבים "מצליחים" ונשארים "אנונימיים" או "אפורים".
  4. פרזנטטיביות, כריזמה והופעה מרשימה – חשובות עד מאוד בתחום של עיסוק באורח חיים בריא. דיאטן קליני, מדריך כושר, מורה לחינוך גופני, פלסטיקאי ואחרים, הסובלים למשל מעודף משקל ממשי, אינם מהווים דוגמה אישית במרבית התחומים בהם עוסקים. מנגד, אותם מדריכי כושר ועוסקים בתחום אורח חיים בריא שהנם פרזנטטיביים, בעלי אחוזי שומן נמוכים במיוחד ומעלים זאת גם על בסיס קבוע לפייסבוק, אינטרנט וכדומה, יוצרים תהודה ואהדה.
  5. חשיפת יתר וויתור על פרטיות ואינטימיות – הצלחה במדיה חברתית נראית פעמים רבות כמחייבת חשיפה משמעותית ולא רק מקצועית, כפי שהיה בעבר. החשיפה היא אישית, גופנית ובמחיר של אבדן הפרטיות ווההפרדה בין ה"אני המקצועי" ל"אני הפרטי/אישי". אנשים מאפשרים כניסה אינטימית של כל מי שמעוניין לחיים האישיים שלהם. מה הם אוכלים, שותים, מבלים, מי בן הזוג, בעיות אישיות שונות ובסך הכל– תיעוד של החיים. זה סוג של מציצנות שאנשים מאוד אוהבים. הדבר ממש לא מקובל על ידי אנשי מקצוע ברמות השונות, מה שעלול להשאיר את אנשי המקצוע בעלי ההכשרה הפורמלית והמגבלות האתיות מחוץ "לתחרות". ישנו יתרון בולט לכל מי שיכול להרשות לעצמו את חשיפת היתר.
  6. העדר רגולציה – חלק ניכר מהטייטלים של העוסקים בתחום אורח חיים בריא בישראל כלל לא מוכרים. לדוגמה מאמן כושר – לא קיימת הגדרה כזו בתחום הספורט העממי, אלא רק בספורט התחרותי כגון: אתלטיקה, משחקי כדור, שחייה ועוד, והדבר מצריך לימודים של שנתיים (חוץ מלימודי הקורס הבסיסי הראשוני כמדריך). גם דיאטן ספורט הנו תחום שלומדים בחו"ל ולא בארץ וכך עוד מקרים רבים נוספים. ללא ספק, טייטלים אלה תורמים להילה של מקצוע זה או אחר ובד בבד לפוטנציאל הכנסות והצלחה גבוהים יותר של אותו איש מקצוע. אגב, גם בטייטל "מומחה" נעשה שימוש די נרחב וגם הוא לא רלוונטי במרבית התחומים הקשורים לאורח חיים בריא.
  7. מודלים לחיקוי – ללמוד מאנשי מקצוע אחרים שהצליחו בגדול זה חשוב משמעותית מאשר ללמוד באדיקות תארים אחד אחרי השני. עבור מדריך כושר אישי, פיזיותרפיסט ספורט, יועץ כושר כזה או אחר, שהות במחיצת מוביל בתחום הנה התנסות מלמדת ומקדמת להצלחה, לעתים הרבה יותר מאשר כל למידה פורמלית.

    מתאמן מתמתח לאחר ריצה

    לקבל מאחרים, אבל לתת הרבה | צילום: pixabay

  8. נתינה וערכים – נתינה בתחומים שונים עושה דברים מופלאים. היא תורמת לקהילה אך גם להצלחה. שיתוף בחומרים מקצועיים, התנדבות באירועים או תרומה לעמותות, מקדמת גם את הכלל אך גם את הפרט. בשנים האחרונות הדבר שכיח יותר ויש לכך ערך רב לאותו איש מקצוע שעושה זאת. לדוגמה, אחד ממדריכי הכושר המוכרים בישראל עורך אחת למספר חודשים השתלמות מקצועית וכל ההכנסות הן תרומה לעמותה של ילדים בסיכון או עמותה אחרת. בנוסף, אחת לרבעון אותו מדריך שולח לכל המעוניין במייל חוברת מקצועית בתחום אימוני הכוח, טכניקות אימון וכדומה – חומר יוקרתי וייחודי שווה ערך (גם כספי). זו אסטרטגיה שמביאה, בסופו של דבר, לא מעט נאמנים וחברים לפעילויות השונות שנערכות על בסיס קבוע.
  9. ללמוד מה שנחוץ באמת – תואר אקדמאי חשוב להשכלה כללית וכדי למצב את עצמך במקום בו ההשכלה הפורמלית תהיה תואמת ליכולות, אך הוא לא מנבא הצלחה. תחומי לימוד מסוימים כלל לא רלוונטיים לסוג הפעילות/מקצוע שאותו סטודנט טוב בו. לכן, בחלק מהמקרים אותם לימודים הם לא בדיוק אלה שיתרמו להצלחה הכלכלית, פרסומית, מיתוגית וכדומה. בנוסף, ניתן לציין את ההוצאה הכספית הרבה על לימודים שלא בטוח שהם המתאימים להצלחה.
  10. ידע בסיסי במכירות ושיווק – חשוב במיוחד בעולם הקפיטליסטי המאפיין את המדינות בעולם המערבי. יש כאלה שנולדים עם תכונות אלו, אחרים קיבלו ולמדו זאת בבית או מחברים/סביבה קרובה. לכך השלכות רבות על סיכויי ההצלחה בתחום. בעיקר, כעצמאיים (אך לא רק).


 ד"ר איתי זיו (Ph.D) | מנכ"ל חברת Q Wellness העוסקת בתחום אורח חיים בריא לקהל המקצועי והרחב. מנהל קורסי הכשרה מקצועיים למדריכים ואנשי מקצוע בתחום האימון במכללה האקדמית בוינגייט

דגנית גלסמן | פסיכולוגית חינוכית מומחית ופסיכולוגית ספורט



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג