מהאדם הקדמון ועד ה- i-man ( זה שמחובר ל- i-phone), מה השתנה לנו בדרך מבחינה תזונתית?

לפני כחודשיים העברתי הרצאה בנושא תזונה נכונה- תזונה נוגדת דלקת, לילדי ועדת הבריאות בבית הספר של ילדיי. היה לי חשוב להסביר להם, מה עומד מאחורי הבקשה שלנו כהורים ובטח כדיאטניות, מה זה תאכלו פחות ומזה תאכלו יותר(אין בפרוטוקול שלי, אסור!). אני רוצה להאמין, שכאשר אנחנו יודעים את העובדות, הבחירה קלה וברורה יותר, וגם אם בסוף נחליט לקנות או לאכול מזון פחות טוב, לפחות נעשה זאת מתוך ידיעה ולא מתוך חוסר ידיעה והבנה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לפני כחודשיים העברתי הרצאה בנושא תזונה נכונה- תזונה נוגדת דלקת, לילדי ועדת הבריאות בבית הספר של ילדיי. היה לי חשוב להסביר להם, מה עומד מאחורי הבקשה שלנו כהורים ובטח כדיאטניות, מה זה תאכלו פחות ומזה תאכלו יותר(אין בפרוטוקול שלי, אסור!). אני רוצה להאמין, שכאשר אנחנו יודעים את העובדות, הבחירה קלה וברורה יותר, וגם אם בסוף נחליט לקנות או לאכול מזון פחות טוב, לפחות נעשה זאת מתוך ידיעה ולא מתוך חוסר ידיעה והבנה

מאת:יעל היינמן-ברמן


אז אולי אחרי הכתבה הזו, אמא שלי תתחיל לשתף איתי פעולה ותפסיק להביא לנכדים שלה (שהם הילדים שלי, של הבת שלה, הדיאטנית!!!!) מיצים, קרואסונים, רוגלך, שקית ממתקים ועוד, "כי הילדים אוהבים". שלא יהיה ספק, אמא שלי, היא מלאך על פני האדמה, ויחד עם זאת, הלויאליות לבת שלה קורסת כמגדל קלפים, אל מול הפינוק של נכדיה. אני לא מאמינה בהתנזרות ובבית נטול ממתקים, חטיפים ומלא רק בירקות, פירות, קינואה ואגוזי מלך. מפני שאז נולדת תחושת ה-דווקא, הרצון להחביא ולהסתיר מההורים והפשיטה על מאגרי הממתקים, המיצים והחטיפים אצל השכנים והחברים(עיין ערך : בושות למשפחה). לכן, כדאי להחזיק חטיפים וממתקים, אך מאלו שהם פחות רעים( ללא שומן צמחי מוקשה, ללא צבעי מאכל, ללא ממתיק בשם סירופ פרוקטוז, שאסביר עליו באחת הכתבות הבאות ).

אז מה זו תזונה נוגדת דלקת בקצרה וכיצד כל זה קשור לאדם הקדמון?
האדם הקדמון ניזון בעיקר מירקות, פירות ולפעמים בשר או ביצים של חיות בר. היה בו איזון בין חומצות שומן חיוניות (אומגה-6 ואומגה-3) ,מעט מאד סוכר ולא נכלל בו קמח, מקור הסוכר המזוקק היחיד של אבותינו היה דבש
(כ-2 ק"ג בשנה והיום אנו צורכים כ-70 ק"ג לשנה!).
היום הגוף שלנו עודו מצפה לתפריט דומה לזה שהיה
לנו כשאכלנו את מוצרי הציד והלקט.

סקרים של התזונה המערבית מגלים היום כי 56% של הקלוריות שלנו באים משלושה מקורות שלא היו קיימים בעת התפתחות הגנים שלנו:
1. סוכרים מזוקקים (סוכר קנה וסוכר סלק, סירופ תירס, פרוקטוז וכו').
2. קמח מולבן (לחם לבן, פסטה לבנה, אורז לבן וכו').
3. שמנים צמחיים (סויה, חמניות,תירס, שמני טרנס).

שלושת המקורות האלה אינם מספקים את הסיבים התזונתיים, הויטמינים וחומצות השומן אומגה-3 הדרושים לתפקוד של גופנו. לעומת זאת, הם מתדלקים במישרין את תהליך הדלקת ואת צמיחת הסרטן.

בעבר, הבקר, הצאן והעופות שלנו היו ניזונים מעשב, שמהווה מקור עשיר לחומצות שומן אומגה-3. החומצות האלה מתרכזות בחלב הפרות, בביצים ובמוצרים שמופקים מחלב זה- חמאה, שמנת,יוגורט וגבינה. מאז שנות החמישים עלה הביקוש למוצרי חלב ולבשר בקר עד כדי כך שהחקלאים נאלצו לחפש קיצורי- דרך במחזור הטבעי של ייצור החלב. שדות המרעה ננטשו והוחלפו בחקלאות סוללות.בתירס, בסויה ובחיטה, שהפכו בעקבות נטישת המרעה למזון העיקרי של הפרות והתרנגולות, אין כמעט חומצות שומניות אומגה-3,להפך , מקורות המזון האלה עשירים בחומצות שומן מסוג אומגה-6.

אומגה-6 מופיעה גם ברוב המזונות המעובדים שאנו קונים ברשתות השיווק (אבקות מרק,מוצרי סויה, בשרים מעובדים, חטיפים, מתוקים ועוד) ומופיעה במרכיבים כשומן צמחי.

הנושא הזה רחב מאד ונכתבו עליו ספרים שלמים,אך מה שחשוב להבין הוא שהסוכר מעלה בגופנו גורמים המעודדים דלקת בגוף ביחד עם חומצות השומן מסוג אומגה-6. כאשר מדובר בתהליכי זיהום בגוף כתוצאה מווירוס,חיידק, פצע וכדומה, התהליכים האלה חשובים ביותר. כאשר מסתיימת מלחמתה של מערכת החיסון בזיהום, רמת הדלקת יורדת. כיום, כתוצאה מהתזונה שלנו שעשירה מאד באומגה-6 ובסוכר, קיימת בגופנו כל הזמן דלקת ברמה שלא היינו
אמורים לחוות לאורך זמן ארוך כל-כך וממנה מתפתחות
מחלות כמו השמנה, סרטן, סכרת ועוד.

אך לא באתי לדכא אתכם בכתבה זו, הפתרון הוא די פשוט להבנה, אך קצת קשה יותר ליישום, בגלל ההרגלים התזונתיים שלנו.

עלינו להפחית בצורה משמעותית את צריכת המזונות המוכנים והמעובדים ולבשל כמה שיותר בבית מדגנים מלאים (קמח מלא משיפון,חיטה,כוסמין, פסטה מקמח מלא, קוסקוס מלא ועוד), קטניות (עדשים,שעועית יבשה, גרגרי חומוס, אפונה, קינואה ועוד).

להרבות באכילת ירקות ופירות

לאכול לפחות פעמיים בשבוע דגי ים צפוני, העשירים באומגה-3:בקלה, סול, סלמון, טונה, סרדינים, הליבוט, מקרל, הרינג.

לבחור שמנים שעשירים באומגה 3 ושומן חד בלתי רווי ודלים באומגה-6: שמן קנולה, זית, טחינה, שמן שומשום, שמן פשתן,אבוקדו, שקדים ואגוזים למיניהם(במצב טבעי, ללא קלייה והמלחה).

להימנע משומן טרנס(ראו באחת מהכתבות הקודמות שלי).

להפחית סוכר בכל צורה-משתייה מתוקה, ממתקים, עוגות ועוגיות קנויות, מיצי פירות. אפשר במקום, להשתמש בנקטר אגבה וממתק טוב הוא שוקולד מריר בעל 70% קקאו לפחות- 2 קוביות ביום, זה בהחלט סביר.

לשתות תה ירוק כ-3 כוסות ביום.

לשתות כוס יין אחת (אדום/לבן) ביום עם ארוחה.

למעוניינים לקרא בהרחבה על הנושא, אני ממליצה בחום על ספר נהדר, שכתוב מעניין ובצורה מקיפה : לא לסרטן- דרך חיים חדשה נוגדת סרטן, מאת ד"ר דויד סרוואן-שרייבר, בהוצאת מודן.

1.8.2012

יעל היינמן-ברמן
דיאטנית קלינית ומנחת קבוצות (M.A) .
ליווי משפחות במסגרת קבוצתית או פרטנית לאורח חיים בריא.
מנחת קבוצות לירידה במשקל , לגמילה מעישון.
מרצה במגוון נושאים מתחום התזונה לקהל הרחב ולקהל מקצועי( רופאים, אחיות )
אשמח לשאלות ותגובות.
אתר האינטרנט שלי: yaelheinemann.co.il – עדיין בהקמה, בקרוב יוולד!



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג