מדור השפיות הפיזית- סכנות באימון מקצועני

לאחר שהספורטאי החובב הרציני רכש את נעלי הריצה היקרות והמקצועיות ביותר אצל היצרנים המתמחים רק בנעלי ריצה, קנה את חליפת האופניים של קבוצת הטור דה פרנס, השיג אופניים ששווים את משקלם בזהב ובכלל יש לו את כל ציוד הספורט המקצועי והיקר ביותר ממש כמו לאתלט אולימפי, הוא יטה לבחור מאמן ספורט מקצועני עתיר הישגים שיאמן אותו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


לאחר שהספורטאי החובב הרציני רכש את נעלי הריצה היקרות והמקצועיות ביותר אצל היצרנים המתמחים רק בנעלי ריצה, קנה את חליפת האופניים של קבוצת הטור דה פרנס, השיג אופניים ששווים את משקלם בזהב ובכלל יש לו את כל ציוד הספורט המקצועי והיקר ביותר ממש כמו לאתלט אולימפי, הוא יטה לבחור מאמן ספורט מקצועני עתיר הישגים שיאמן אותו

מאת:רן אפק


רבים המאמנים המקצועניים היו ספורטאים מקצועיים בעצמם, שעברו במהלך הקריירה שלהם אימונים מקצועיים בתחום הספורט שלהם, על מנת להביא אותם להישגים הטובים ביותר ברמה הארצית והעולמית. לאחר מכן הם עוברים קורסים והשתלמויות המכשירים אותם להיות מאמנים מקצוענים. עכשיו הם מעבירים מהידע והניסיון שצברו באימונים ובלימודים ומאמנים את הספורטאים החובבנים הרציניים הללו.

ככלל מאמנים מקצועיים לומדים לאמן בצורה מקצועית, מתוך דוקטורינת הספורט המקצועי, עם החומרים שמספקת להם קהילת הספורט המקצועני בעולם. כלומר, להוציא את המקסימום מהאתלט שהם מאמנים, לצורך תחרות ארצית או בינלאומית מסוימת. הם לומדים שיטות מדעיות שנבחנו ונוסו על ספורטאי עילית ואלופים אולימפים, שהביאו אותם לשיאים ומדליות.


מאחורי כל ספורטאי עומד מאמן
 מאחורי כל ספורטאי עומד מאמן
צילום: Richard masoner

אבל אימון מקצועני אינו דומה לאימון חובבנים – רציניים ככל שיהיו. ברוב המקרים הספורטאי החובב לא הקדיש לכך את כל חייו, בגיל הנכון, בתזונה הנכונה ובמבנה גוף הנכון על מנת להגיע להישגים אולימפיים.

אימון ספורט מקצועני שכזה, משול להכנת מכונית פורמולה אחת למירוץ. הוא מכיל המון ידע וטכנולוגיה המתקדמים ביותר מסוגם. אולם יש לזכור כי אותה מכונית פורמולה אחת לאחר המירוץ היא שבר כלי, המנוע גמור, הפח רופף, הבלמים שחוקים וצמיגים שרופים, כך שלא ניתן לנסוע איתה אפילו למכולת.

בדומה, האימון המקצועני, מיועד להביא את האתלט האולימפי לתחרות המטרה. אותה תחרות בו ימוצו כל היכולות שלו ולאחריה המבול. לשם כך משתמשים המאמנים בכל הידע והטכנולוגיה הקיימת, כדי לסחוט מהגוף את המקסימום הגלובלי של היכולות שלו, באותה תחרות ובכל מחיר. מי לא מכיר מחבריו את הספורטאי שהחליט לעשות מרתון ראשון ונפצע פציעת ספורט כבר במהלך האימונים או במרתון עצמו?

אך אם המטרה של המתאמן החובבן הרציני, היא להתמיד בספורט לאורך השנים לבריאות טובה יותר, תוך הבנה שהוא ככל הנראה כבר לא יהיה אלוף אולימפי, אז יש להתאמן אחרת. כך שיוכל להשתתף בכמה שיותר תחרויות ובכל תחרות להגיע להישגי המקסימום המקומי שלו באותה תחרות וכך שיוכל להשתתף גם בתחרות הבאה, במקום הבא ובתנאים האחרים, ולא יתפרק ויפצע במהלך האימונים או לאחר התחרות.


ישראמן - המטרה להתמיד בספורט לאורך השנים
קובי מלכין- המטרה להתמיד בספורט לאורך השנים
צילום:ישראמן

רבים מאותם אימונים המקצועניים כוללים אינטרוולים, טמפו, ספרינטים, אביזרים וכלים המשפרים את היכולות של המתאמן, בהם הוא מתאמן בדופק מקסימלי ולא רואה דבר מלבד האימון. לאימונים אלו יש שני חסרונות. האחד הוא שאימונים אלו מתישים וסוחטים את המתאמן. כך, לאחר אותה תחרות מטרה, הספורטאי מוצא את עצמו דוחה אימונים ויוצא לפגרה קצרה, אשר לעיתים קרובות מתארכת ומתארכת. כי מי רוצה להתיש את עצמו שוב ושוב. אז קורה לעיתים שהספורטאי הופך רק לצופה ולפרשן לסביבתו הקרובה, באותן תחרויות שפעם נהג להשתתף בהן. החסרון השני הוא שאימונים עצימים אלו בדופק מקסימאלי, שוחקים את הגוף ולא רק את הנפש ומביאים לפציעות ספורט.

חשוב לדעת כי גם בשיטות אימון רגועות ומתונות ניתן להגיע להישגים לא פחות טובים, בין אם אישיים ובין אם כללים, ולכן חשוב מאוד לשמור על שני כללי ברזל באימונים לאורך זמן: להנות ולא להפצע. רק כך ניתן להשתפר באופן מתמיד, וכמובן להנות, אם באמצעות שחייה ארוכה ורגועה כמו מדיטציה, או ריצה בקצב המאפשר דיבור עם חבר או ריצה לצלילי מוזיקה, ואין, אין כמו מסע – טיול אופניים בדרכים, כשלצידיהן נוף טבעי מקסים.


רן אפקרן אפק– טריאתלט מזה 10 שנים, מאמן מוסמך ( מטעם NFPT) בספורט הסיבולת, חושב על ספורט, אוכל והנאות אחרות

קישורים: אימון, מרתון



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג