מדבר מהשטח – ראיון עם עוז דודאי

עוז דודאי, בן 42, נשוי + המתגורר ביובלים, הוא מאמנה הראשי של קבוצת "טים משגב" ונבחרת ישראל באופני הרים. עוז מגדיר עצמו כ"המאמן הישראלי שהגיע להישגים הכי טובים בתחום". מבין חניכיו אפשר למצוא את הרוכבים המוכשרים,  רועי גולדשטיין, אלוף ישראל באופני הרים בג’וניורס אשר השתתף באליפות העולם, עומר שובי, עמית קריספיל, נגה כורם וענבל לרנרמן
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

עוז דודאי, בן 42, נשוי + המתגורר ביובלים, הוא מאמנה הראשי של קבוצת "טים משגב" ונבחרת ישראל באופני הרים. עוז מגדיר עצמו כ"המאמן הישראלי שהגיע להישגים הכי טובים בתחום". מבין חניכיו אפשר למצוא את הרוכבים המוכשרים,  רועי גולדשטיין, אלוף ישראל באופני הרים בג'וניורס אשר השתתף באליפות העולם, עומר שובי, עמית קריספיל, נגה כורם וענבל לרנרמן

מאת:תמר ברניס


דודאי מעיד על עצמו כמי שנכנס לתחום לפני כ-10 שנים, כרוכב דאון-היל "מתלהב"  שהתקדם לכל התחומים, כולל רכיבת כביש. הוא מגדיר עצמו כ"מכור לאנדורפינים, המחפש אתגרים בתחום הספורט". על כן, מלבד רכיבה, מצא עצמו גם רץ מרתון, שוחה ובימים אלה הוא עסוק באימוניו לקראת ישראמן אילת בו ישתתף, שנה שנייה ברציפות, במקצה חצי איש הברזל. הוא נהנה מאוד מעבודתו כמאמן, למרות שהיא תובענית מאוד מכיוון שספורטאים ברמות הגבוהות זקוקים לתשומת לב בכל יום ושעה. כמאמן, עליו להתמודד מול התקשורת, נסיעות לחו"ל ובילוי זמן רב הרחק ממשפחתו. הוא מספר ש"למזלי יש לי משפחה תומכת". 


עוז דודאי – מלבד רכיבה, מצא עצמו גם רץ מרתון (צילום: באדיבות עוז דודאי)

הקבוצה בה הוא עובד כמאמנה הראשי, "טים משגב", נחשבת למצליחה ביותר בשנים האחרונות, ומטפחת רוכבים הזוכים, שנה אחר שנה, במקומות מכובדים בקטגוריות השונות. דודאי מסביר שהצלחה זו נובעת מכך שהקבוצה "נמצאת בתהליכי צמיחה והתמקצעות תוך מתן דגש על טיפוח הצעירים". הוא מוסיף כי, "הרעיון הבסיסי היא להוליך את הצעירים בנתיב בו הם בוחרים". במסגרת זו, ניתנת להם האפשרות לבטא עצמם בדרכים שונות, בין אם תחרותית ובין אם לא. "אנו מעניקים בסיס טוב לצעירים ומלווים אותם בכל שירצו, אף לרמות הגבוהות ביותר (אם לכך שואפים), ודואגים שתהיה תמיכה מספקת בדרך".

"טים מישגב" הוא מועדון רכיבה השייך לעמותת ספורט שפועל במסגרת מועצת משגב. המועצה, לדברי דודאי, מעניקה בית חם ותומך לקבוצתו. הקבוצה מתאמנת באזור משגב שבצפון, כחלק מהקונספט שנקבע מראש. אמנם יש ספורטאים אינדווידואלים המתאמנים אצל דודאי, הגרים באזור המרכז אך, "קבוצת טים משגב" התגבשה וממשיכה להתקיים עבור תושבי אזור משגב. מטרת הקמתה היתה  להעניק פתרונות טובים לאזור זה, ברכיבת כביש, ושטח, למטרות פנאי או תחרות, ולעשות זאת באופן איכותי. דודאי, בגאווה של תושב המקום, מדגיש כמה אזור משגב מדהים לרכיבה, בעיקר בתחום אופני ההרים.

אזור משגב מדהים לרכיבה, בעיקר בתחום אופני ההרים – עוז דודאי (צילום: אייל דולין)

בנוסף לתפקידו כמאמנה הראשי של "טים מישגב", חובש דודאי כובע נוסף של מאמן נבחרת ישראל באופני הרים. את התפקיד החדש הוא מבצע כשנה ורואה בו אתגר גדול בהתפתחותו האישית. למאמן נבחרת לאומית והאחריות הנגזרת ממעמדו, נדרשת גישה שונה משגרת עבודתו בקבוצה. עליו לאתר את הרוכבים הפוטנציאלים ובפרקים קצרים של מחנה אימון לגבשם ולהביאם לכושר שיא. "בנבחרת רואים את הרוכבים בכושר הטוב ביותר, ברגע נתון. את החיבור בין הרוכב, המגיע מהמועדון, לבין יתר חברי הנבחרת, עושים במהלך מחנה אימונים ואז יוצאים לתחרות".

רותם ישי – עד לישי, אף רוכב עילית ישראלי בבוגרים לא השלים מרחק מלא בתחרות באליפות אירופה
(צילום: איגוד האופניים)


דודאי מספר כי "זו השנה המוצלחת ביותר של הנבחרת" ורמת רוכבי השטח הישראלים היא גבוהה ביותר והם נמצאים בגרף התקדמות מתמדת. למרות זאת, מי שבענף בארץ, לא משלה עצמו לגבי הרמה, במיוחד בהשוואה לשוויץ וצרפת, הדומיננטיות ביותר בענף. יש עדיין מרחק רב עד שנגיע לרמה שכזו אך, "הגרף לאחרונה מראה כי ישנה התקדמות בלתי פוסקת". 
הרוכבים המובילים בארץ הם ללא ספק רותם ישי, שלומי חיימי ונגה כורם. רותם ישי הגיע להישג חסר תקדים מול המתחרים ברמה העולמית כאשר סיים במקום 41 מתוך 112 בסבב גביע העולם. עד לישי, אף רוכב עילית ישראלי בבוגרים לא השלים מרחק מלא בתחרות באליפות אירופה, והוא "בהחלט בכיוון הנכון".

נגה כורם (צילום: עןז דודאי)

כמאמן נבחרת ישראל מודה דודאי כי, ישנם קשיים רבים העומדים מולו כמאמן ומול רוכביו הרוצים להתקדם בתחום. "לרוכב הישראלי קשה להגיע לרמות הגבוהות ביותר מכיוון שלצורך התפתחות ושיפור יש צורך להתחרות הרבה בחו"ל וכל תחרות עולה כסף", כסף שאין. "גם לנבחרת וגם לרוכב, המגבלה התקציבית היא בעייתית. הדרך לזינוק בתחום הוא לצבור ניסיון מול הטובים בעולם, דבר הדורש השקעה כלכלית". גם בתחום האישי והכלכלי המצב אינו פשוט ומצריך ממנו עבודה נוספת כמאמן פרטי לצורך השלמת ההכנסה.
בהתנסחות זהירה, כאילו היה פוליטיקאי משופשף, דודאי אינו מפנה אצבע מאשימה כלפי איגוד האופניים בנושא חוסר תקצוב מספק בענף. הוא טוען כי "לא תפקיד האיגוד להוות אוזן קשבת [לבעיות הרוכבים], אלא אני. האיגוד מציב בפניי את המציאות ועלי להתמודד איתה בדרך הטובה ביותר, בתור מאמן הנבחרת. תפקיד האיגוד הוא להגדיר את הציפיות ממני ואילו הדרך להביא את הנבחרת לשם, היא כבר בהחלטתי". דודאי גם מגדיר כחלק מתפקידו כמאמן נבחרת ישראל, את החובה לעבוד לסגור את הפער והניתוק, הקיים לדעתו, בין מספר הרוכבים בארץ לבין אלו הבוחרים להתחרות. הוא טוען כי "אין התעניינות בנבחרת וזהו תפקידם של כל הרוכבים להרים ולייצר את החיבור. השאיפה שלי היא ליצור את החיבור בין ההמון הספורטיבי למתחרים הספורטאים". 

שלומי חיימי (צילום: Werner Schulte-Lünzum)

אך תפקידו של דודאי כמאמן הנבחרת לא נגמר כאן. הוא מגדיר את הציפיות שלו לעונה הבאה, כחלק מאלו שהציב עבורו איגוד האופניים – "להמשיך ולהתקדם צעד ועוד צעד. עלי לתת תמיכה לרוכבים שמתקדמים כל שנה ולעזור לאלו שעוברים קטגוריות, לעשות את המעבר חלק". כמו כן, נפל בחיקו התפקיד הקשה לגבש נבחרת שתייצר דירוג לאומי לאולימפיאדת 2016 ו"להרכיב רוכבים/ות לעמוד על קו הזינוק באולימפידה בצורה מכובדת". גיבושה של נבחרת אולימפית הוא תהליך ארוך שיש להתחילו כבר בשנת 2012. יש לאתר 5-6 רוכבים פוטנציאלים על מנת שמתוכם ניתן יהיה לבנות ולהקים "שלישיה מנצחת".


דודאי מסכם כי, "החלומות שלי הם המטרות שהוגדרו לי עם כניסתי לתפקיד באיגוד וכן להמשיך לקדם ספורטאים מובילים וליצור דור המשך מלמטה". ה"אני מאמין" שלו הוא לא לצפות לניסים אלא לבנות מערכת המאפשרת מתן עומק ספורטבי לתחום ולהכשיר עוד רוכבים.


תמר ברניסתמר ברניס
כתבת ועורכת משנה באתר שוונג.
רצה, רוכבת ובעיקר רוכבת ורצה.
[email protected]



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג