לרוץ את החורף בשלום

האם גופנו הוא ביצה או נהר זורם. בביצה תמיד יתפתחו מחלות ויתושים אך בנהר זורם אין סיכוי למחלות אלו להתפתח. המפתח לבריאות הגוף בכלל ולחורף בפרט הוא להפוך את גופנו לנהר זורם. איך עושים זאת? ד"ר שמי שגיב מסביר. חלק א’
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

האם גופנו הוא ביצה או נהר זורם. בביצה תמיד יתפתחו מחלות ויתושים אך בנהר זורם אין סיכוי למחלות אלו להתפתח. המפתח לבריאות הגוף בכלל ולחורף בפרט הוא להפוך את גופנו לנהר זורם. איך עושים זאת? ד"ר שמי שגיב מסביר. חלק א’

מאת:ד"ר שמי שגיב



"הפוך את גופך לנהר זורם" צלם: עופר ביידה

 

החורף בפתח ואיתו גם מחלות החורף הידועות – וירוסים, שפעת והתקררות. מחלות אלו אינן פוסחות על אוכלוסיית הספורטאים, הרצים והרוכבים. זה בדרך כלל הזמן שבו מצטננים וישנה נזלת, סינוסים, השתעלויות וכל הסימפטומים המוכרים. לספורטאים ובעיקר רוכבים ורצים ישנו מספר יתרונות העוזר להם לעבור את החורף בשלום אך מנגד, התנהגות רשלנית, עלולה להפוך גם אותם לקורבנות החורף.

התפיסה כאילו מחלות החורף כמו שפעת, מקורן בוירוסים ובקטריות למיניהן אינה מדויקת וקיים צורך ברענון תפיסות בסיסיות. אתה לא נדבק בשפעת, אתה יוצר את התנאים המאפשרים את שגשוגם והתפתחותם של מיקרובים אלו. הסימפטומים המוכרים-חום, נזלת, לחה, אינם תוצאה של המיקרובים אלה ניסיון הגוף להגן על עצמו, כך שלמעשה הסימפטומים מצילים.

וירוסים ובקטריות ביסודם הינם אופורטוניסטים, דהיינו מחכים לשעת כושר, לתנאים הנכונים. כמו שלואי פסטור אבי תיאורית הוירוסים אמר בערוב ימיו "הטריטוריה זה הכול". והטריטוריה זה הגוף ומי שולט על הטריטוריה, אלו אנו. איכותה של טריטוריה זו נקבעת על ידי תזונה, נשימה על ידי עומסי האימונים וההתאוששות ועל ידי מצבך הרגשימנטאלי.

’חיידקים אינם גורמים למים לעמוד, אלה מים עומדים גורמים לחיידקים להתרבות’ – משפט זה יכול להוות מפתח להבנה מעמיקה יותר בשאלה כיצד מתפתחים מחלות בכלל ושפעת בפרט. כשאנו חשים ברע, בזמן שפעת או התקררות, אנו הולכים להיבדק, מהבדיקה עולה שיש בנו וירוס תוקפני. וירוס זה הוא אותה תוצאה למחלה, המחלה האמיתית היא היווצרות התנאים, המים העומדים, שאפשרו את התפתחותו של הווירוס.

הטיפול הקונבנציונאלי במצב זה יהיה באמצעות אנטיביוטיקה, שלפעמים נחוצה להגנת הטריטוריה. אך בכך שאנו משמידים את הווירוס האם למעשה שינינו את המחלה האמיתית, את התנאים שאפשרו לווירוס זה לשגשג. לא ולא, כי כל עוד אותם תנאים מתקיימים אזי מחר אנו עלולים להתעורר עם סימפטומים אחרים. ישנה רק מחלה אחת וזו הטריטוריה – מצב הגוף. האם גופנו הוא ביצה או נהר זורם. בביצה תמיד יתפתחו מחלות ויתושים אך בנהר זורם אין סיכוי למחלות אלו להתפתח. המפתח לבריאות הגוף בכלל ולחורף בפרט הוא להפוך את גופנו לנהר זורם.

אם כך כיצד נשמור על גופנו שיהיה לנהר זורם. פעילות גופנית, רכיבת אופניים מהווה דרך מצוינת לשמור על זרימת הגוף. בזמן פעילות גופנית קצב זרימת הדם וקצב חילוף החומרים מתגברים. כשקצב זרימת הדם מתעצם מתאפשר גם תהליך ניקוי וסינון הגוף מהפסולות המטבוליות הנוצרות בתהליך פירוק המזון והמרתו לאנרגיה זמינה. פסולת זו במידה ומצטברת בגופנו יכולה לזהם את הטריטוריה ובכך להוות את התנאים המאפשרים את שגשוגם של המיקרובים. בנוסף פעילות גופנית מאפשרת הזעה מוגברת מה שמאפשר ניקוז מוגבר של רעלים. לא סתם העור מכונה כ"כליה השלישית".

בתקופת החורף והגשמים מן הסתם פוחתת פעילות הרכיבה ובכך פעילות הגוף דועכת והגוף בסטגנציה. המים עומדים. אם תפסתם יום טוב ויצאתם לרכיבה אל תתעצלו להתלבש בהתאם. איננו "מתקררים" בגלל גשם או מזג אוויר קר. פעילות גופנית ובעיקר רכיבה במזג אוויר קר דורשת יותר אנרגיה וזאת כדי לשמור על חום הגוף. כשמלאי מאגרי האנרגיה בגופנו מתדלדלים גם פעילות מערכת החיסון נחלשת ואז אנו יותר חשופים למחלות.

מרכיב נוסף וחשוב בשמירה על ניקיון וזרימת הגוף זה רמת הנוזלים בגוף. המים אינם משמשים רק לרווית הגוף אלה הם מהווים מרכיב חשוב בניקיון הגוף. כשאנו דואגים לשתות ובכמות הנכונה אנו מאפשרים את רחצה וניקיון הגוף, מבפנים. ברכיבות החורף, כשמזג האוויר קר יותר, אין אנו חשים צורך בשתייה אם זה במהלך היום או אף בזמן הרכיבה. יש לוודא שצריכת המים תשמר גם בחורף. צריכת המים האידיאלית הינה כליטר מים על כל 16-18 ק"ג ממשקל הגוף, וזאת בנוסף לשתיה בזמן רכיבה. כשרמת הנוזלים בגופנו יורדת זה כמו צינור ביוב ללא זרימה, כל הלכלוך מצטבר וכשהלכלוך מצטבר כך גם המחלות. אז כפי שאתה דואג לרחצת הגוף מבחוץ דאג גם לרחצת הגוף מבפנים! שתה מים.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג