לרוץ את החורף בשלום – חלק ב

האם גופנו הוא ביצה או נהר זורם. בביצה תמיד יתפתחו מחלות ויתושים אך בנהר זורם אין סיכוי למחלות אלו להתפתח. המפתח לבריאות הגוף בכלל ולחורף בפרט הוא להפוך את גופנו לנהר זורם. איך עושים זאת? ד"ר שמי שגיב מסביר. חלק ב’
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

האם גופנו הוא ביצה או נהר זורם. בביצה תמיד יתפתחו מחלות ויתושים אך בנהר זורם אין סיכוי למחלות אלו להתפתח. המפתח לבריאות הגוף בכלל ולחורף בפרט הוא להפוך את גופנו לנהר זורם. איך עושים זאת? ד"ר שמי שגיב מסביר. חלק ב’

מאת:ד"ר שמי שגיב

לרוץ בחורף ולהשאר בריא צילום: עופר ביידה

 

בגופנו קיימים שני סוגים של מערכות הגנה: מערכת הגנה מפני תוקפים חיצוניים (Fight Or Flight), ומערכת הגנה מפני תוקפים פנימיים – מערכת החיסון. מערכות אלו אינם פועלות בו זמנית, כשמערכת ההגנה מפני תוקפים חיצוניים פועלת, משתתקת מערכת החיסון וההיפך.

הבנות אלו משמשות בתהליך קליטתו של השתלת איבר. מנותחים העוברים השתלת איברים מקבלים הורמוני לחץ, הורמונים אלו משתקים, כמובן, את מערכת החיסון. במצב שבו מערכת החיסון מושבתת, הסיכוי לדחיית האיבר המושתל פוחת ובכך מתאפשרת קליטתו.

בזמן שמערכת ההגנה מפני תוקפים חיצוניים פועלת, רוב הדם מונע אל השרירים למטרת בריחה או תקיפה. מצב זה למעשה מדומה בזמן פעילות גופנית כאשר מרבית הדם משונע אל שרירי הגפיים ומערכת החיסון מושבתת. כשמערכת החיסון מושבתת אנו יותר חשופים למפגעים מתוך הגוף. כדי להכניס את מערכת החיסון, מערכת ההגנה מפני "תוקפים" פנימיים אנו צריכים לאפשר זמן מנוחה והתאוששות. מנוחה חשובה ביותר כדי לאפשר למערכת החיסון, ההתאוששות וההחלמה להיכנס לעבודה. מנוחה זו לא רק הכמות אלה גם האיכות, מינימום 7-8 שעות שינה. איכות המנוחה הגבוהה מתרחשת בזמן השינה העמוקה, בין 11 בלילה ועד 2 בבוקר.

מהיום אל תאמר "נדבקתי" בשפעת, אמור "יצרתי את התנאים להתפתחות השפעת". רובנו נוטים לחשוב שהשפעת נגרמת עקב הידבקות של חיידקים המועברים דרך האוויר. הרי כולנו נושמים את אותו אוויר, אם כך למה רק אנשים מסוימים "נדבקים" במחלה, כי התנאים הפנימיים שהיו בגופם (הביצה), אפשרה זאת. למעשה מרבית החיידקים הקיימים בגופנו אינם מועברים דרך האוויר אלה נוצרים בתוך גופנו. בבדיקה שגרתית ניתן לאתר את קיומם של מרבית החיידקים המוכרים בכל אחד ואחת.

מה שמאפשר את התפתחותם של מיקרובים אלו הם התנאים הפנימיים בתוך גופנו. בצעו ניסוי קטן, הוציאו את תקע המקרר מהחשמל והביטו מה קורה למזון במקרר. בתוך יום יומיים כבר יהיה ריקבון, עובש, פטריות וכל מיני מיקרובים ויצורים. מניין כל אלו הופיעו, הרי מיקרובים אלו לא חדרו את דלת המקרר. מיקרובים אלו נוצרו מתוך המזון. כשרכיבים ביולוגיים, אורגניים מתפרקים הם למעשה נהפכים למיקרובים ( CARBON CYCLE) ואלו מתפתחים לחיידקים, בקטריות, עובש פטריות וכל מיני יצורים. תפוח נרקב מבפנים, כך גם אנחנו.

הסימפטומים שאנו חשים אינם נוצרים מהמיקרובים עצמם אלה מהפסולת שהם יוצרים. תגובת הגוף לפסולת זו הינם למעשה הסימפטומים. לדוגמה, עליה בחום הגוף נוצרת כדי להגביר את זרימת הדם ואת זרימת המערכת הלימפאטית מה שמאפשר ניקוז מוגבר של הרעלים. הגברת החום תורמת להזעה ודרך ההזעה אנו פולטים פסולת רעילה מהגוף.

המיקרובים בגופנו ניזונים מהמזון שאנו צורכים ואלו חושקים בעיקר בסוכרים. כשהתזונה שלנו מבוססת הרבה על סוכרים ופחמימות, אלו גם המיקרובים שניזונים ממזון זה. כשמיקרובים אלו מפרקים סוכר בתהליכי תסיסה ((FERMENTATION הם יוצרים פסולת מאוד רעילה כמו: אטנול (אלכוהול) ואציטיל אלדהייד. לכן הישמרו מפני צריכת יתר של מזונות (סוכרים, קמח לבן, מוצרי חלב, קפה) התורמים להתרבותם של המיקרובים ובכך לזיהום הגוף.

מצבנו הרגשי אף הוא תורם נכבד להתפתחותם של מחלות החורף. כשהגוף בדחק ואנו דואגים קיימת עליה בצריכת האנרגיה. כל מחשבה דורשת אנרגיה וכשאנו דואגים מתרוקן גם מלאי האנרגיה ובכך נפגעת גם יכולת המערכת לספק לנו את ההגנה הנדרשת. מעבר לכך, כשאנו בדחק גופנו מוצף בהורמוני דחק (קורטיזול) ואלו משמשים כאות לשיתוק המערכת החיסונית. כשמערכת ההגנה הפנימית מושבתת, זו גם האות לכל המיקרובים לצאת לחגוג, ואז אנו "נדבקים".

התפישה השגורה בנוגע למחלות החורף כאילו נדבקתי במחלה יש בה כהטעיה שכביכול זה לא אשמתי וזה אשמתו של החיידק הטורף. חיידקים הם אופורטוניסטים, מחכים לתנאים ולשעת כושר. אנו יוצרים את התנאים לשגשוגם והתפתחותם של מיקרובים אלו. מיקרובים אלו לא תוקפים אותנו אלה בעיקר נוצרים בתוך ומתוך גופנו.

בידינו, בפינו ובמחשבותינו ליצור את התנאים לכך שגופנו יהיה כנהר זורם. כשהנהר זורם גופנו נקי וכשגופנו נקי הוא בריא וחיוני.


 



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג