לונה צ'מטאי-סלפטר מדהימה עם מקום שני במרתון ניו יורק

מקבץ התוצאות המפואר של לונה מאז האולימפיאדה, זינק היום מדרגה אחת חשובה נוספת, שתיכתב בדברי הימים של עולם הריצה - מקום שני במרתון ניו יורק
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
לונה צ'מטאי סלפטר | צילום: NYRR; NN Running Team

שבוע שלם טוחנת עיתונות הריצה העולמית והתקשורת בניו יורק בפרט, נרטיב על קרב צפוי בין שתי מועמדות מרכזיות לניצחון במרתון ניו יורק האייקוני – הלן אובירי הקנייתית, פעמיים אלופת עולם ב-5,000 מ'; ו-גוטיטום גברסילאסי האתיופית, אלופת העולם הטרייה במרתון מהקיץ האחרון.

אחרי כל ההייפ, לונה צ'מטאי-סלפטר שלנו חצתה הבוקר בניו יורק את קו הסיום בסנטרל פארק לפני שתיהן בתוצאה 2:23:30 שע'.

מרתון שתמיד מרגש

מרתון ניו יורק מרגש תמיד. הכללים בו היו ונותרו טהרנות של ריצת כביש לשמה. אין בו אף מכתיב או מכתיבת קצב; ונשות העילית מזנקות ראשונות בכדי שירוצו בנפרד, ללא שום אפשרות לסיוע גברי. מרתון כביש למקדשי אסכולת התחרות הישירה הטהורה – ראש בראש. גם המסלול שלו פחות שטוח ממסלולי המאוצים בחלק מהמרתונים העירוניים האחרים. מטבע הדברים, הוא אינו נמנה על המרתונים המהירים בעולם. בניו יורק, הזמנים לא קובעים. רק המיקום קובע.

ניו יורק הוא המרתון הגדול בעולם ובוודאי מהחשובים בהיסטוריה של ריצת המרתון המודרנית, אם לא החשוב שבהם. ניו יורק ובוסטון הם שני המרתונים שעליהם נבנה ענף המרתון המודרני כולו. המרתונים בלונדון ובברלין, נולדו שנים אחרי ניו יורק. ריצת המרתון הגדולה אי פעם היתה בניו יורק ב-2018, עם מעל 53,000 משתתפים.

צ פ ו | היילייטס ממרתון ניו יורק

אחרי שלונה צ'מטאי-סלפטר יצאה עם מדליית ארד מאליפות העולם במרתון בקיץ ביוג'ין, ישבתי עם מאמנה-בעלה, דן סלפטר, לפודקאסט מצולם בשוונג, שכלל שיחה על תכניות לעתיד הקרוב. התברר שלונה החליטה להשתתף במרוץ ל-10,000 מ' על המסלול באליפות אירופה באתלטיקה, ועלתה גם אפשרות, לא סגורה ובטח לא ודאית, להשתתפות במרתון ניו יורק בנובמבר.

לטעמי, מרתון ניו יורק מתאים ללונה. המסלול הקשוח, שלא מתמסר רק למהירות שטוחה, ושואב את הכוחות מהחזקות והחזקים ברצי המרתון בעולם, תואם את המאפיינים שלה.

באולימפיאדת טוקיו 2021 נאלצה לונה לעצור בק"מ ה-38 עקב כאבי מחזור. רק לאחר הפסקה לצד הכביש, היא המשיכה לדדות לקו הסיום. אבל מאז, היא שומרת על קצב גבוה. מספר שבועות קצרים (מדי) אחרי האולימפיאדה, היא השתתפה במרתון לונדון וסיימה חמישית; בחורף האחרון היא התחרתה במרתון הנשים של נגויה וסיימה שנייה; ואז הגיע מרתון אליפות העולם בקיץ האחרון, בו השתתפה לאחר שנגרעו מהתכנית שלה כמה שבועות אימון עקב מחלה. שם, באליפות העולם באורגון, סיימה לונה שלישית עם מדליית ארד היסטורית לישראל, לאחר ריצה טקטית וחכמה לתפארת.

הקיץ המתארך שלה המשיך עם מקום שלישי באליפות אירופה ל-10,000 מ', ומשם, אחר מנוחה קצרה, חזרה לאימונים. אבל ההשתתפות בניו יורק היתה רחוקה מוודאית. תחילה, נדרשה השלמה של המו"מ המסחרי עם מארגני מרתון ניו יורק, שהזדרזו להכריז על השתתפותה עוד בטרם נסגרו הפרטים. בהמשך, פציעה טורדנית ברגל העמידה את עצם ההשתתפות בניו יורק בספק. כחודש לפני היום, האימונים אי שם במחנה האימון ברמות הגבוהות של מערב קניה, התחילו להתחבר. כרטיסי טיסה לארה"ב הוזמנו. היעד – ניו יורק סיטי.

בק"מ ה-30 זה נראה גמור

הזינוק הבוקר (ראשון) במרתון ניו יורק מסטאטן איילנד ישר לגשר ורזאנו נרוז, לא היה אופייני. הטמפרטורות הרגישו יותר תל אביב, מאשר ניו יורק בנובמבר. משך המרתון כולו, עמדה הטמפרטורה סביב 22-23 מעלות. לוהט יחסית לנובמבר בניו יורק. בייחוד בשביל מי שמתכנן לרוץ מרתון תחרותי מול הרצות הטובות בעולם.

כרגיל בניו יורק, האקשן התחיל בירידה מגשר קווינסבורו והכניסה למנהטן בשדרה הראשונה. בק"מ ה-25 (על גשר קווינסבורו הארוך), לונה עדיין הובילה דבוקה של 8 נשים בקדמת המרוץ. בקילומטר ה-30 (לקראת סוף השדרה הראשונה) נראה היה שמרתון ניו יורק שלה כבר גמור.

המסלול הקשוח של מרתון ניו יורק מתאים ללונה צ'מטאי-סלפטר | צילום: NN Running Team

חבורת חוד איכותית של 3 נשים מהירות – הלן אובירי, אלופת העולם גברסילאסי, ו-ויולה צ'פטו (אחותו של ברנרד לגאט) שסיימה שנייה במרתון ניו יורק אשתקד – לחצה חזק על הדוושה, פרצה קדימה ופיצלה את דבוקת המובילות. ללונה לא היה מענה. בסוף השדרה הראשונה, הקילומטר ה-30, היתה לשלישיית החוד יתרון של לא פחות מ-11 שניות לפני היריבות שאחריהן. לונה נמצאה בצד הלא נכון של הפיצול. 11 שניות מאחור. כ-50 מ' על הכביש.

עבור רוב רצי המרתון, המרדף היה מסתיים כבר כאן, כשמקדימה בורחות מהן אלופות עולם. לא עבור לונה. כאן, נכנסו הטקטיקה והראש הקשוח שלונה הפעילה לראשונה בצורה מעוררת השתאות באליפות העולם האחרונה. במקום להישבר ולהשתרך מאחור, ניכר היה שהיא פשוט החליטה להניע את מהלכי הקצב שלה, לפי לוח הזמנים שלה, ולא של אף אחת אחרת. פתאום, היא התחילה לצמצם. אליה נצמדה רצה צעירה במרתון בכורה – שרון לוקדי. קנייתית שמתאמנת באריזונה.

בשני הקילומטרים מה-30-32, המעבר ממנהטן לברוקס, הפער כבר הצטמצם ל-6 שניות. בחזרה מהברונקס למנהטן, בהארלם, לונה כבר סגרה את כל הפיגור והצטרפה לחבורת החוד. עדיין צמודה לה, היתה שרון לוקדי. מחבורת החוד המקורית, נשרה לאחור ויולה צ'פטו.

לתוך מייל השדרה החמישית המפורסם, הן נכנסו ארבע בלבד. המועמדות המקוריות לניצחון – הלן אובירי ואלופת העולם גוטיטום גברסילאסי – ואיתן לונה, ושרון לוקדי.

מכאן, לונה כבר לקחה פיקוד. בסדרת האצות והגברות קצב פרי יוזמה שלה, , נשרו לאחר תחילה הלן אובירי, ובק"מ ה-40, נשרה לאחור גם אלופת העולם גברסילאסי. ב-2 הק"מ האחרונים, הן נותרו שתיים – לונה ושרון לוקדי. לוקדי, כזכור, במרתון בכורה, נדבקה ללונה כמו צל כל סנטימטר מהזינוק. ככל שאפשר ליהנות מתכנון טקטי וחלוקת כוחות במהירויות האלה, לוקדי נהנתה מהתכנון, מחלוקת הקצבים ומהטקטיקה של לונה.

כקילומטר וחצי לסוף לוקדי התחילה להגביר. לונה התקשתה להיצמד. לוקדי דחפה, ולונה רדפה, אבל למרות שניכר היה שגם לוקדי מתעייפת מלפנים, לונה לא הצליחה לסגור את הפער. עד 600 מ' לקו הסיום, הפער ביניהן עמד עדיין על שלוש שניות לכל היותר. לבסוף, לוקדי הצליחה לתת לחיצה אחת אחרונה כששמעה וראתה את קו הסיום.

לוקדי הקנייתית חצתה את הקו ראשונה. לונה צ'מטאי סלפטר מישראל, סיימה שנייה במרתון ניו יורק – לטעמי אחד משני המרתונים הגדולים והחשובים בעולם – בפיגור של 7 שניות בלבד, לאחר תצוגת תכלית מופלאה של חלוקת כוחות, מודעות טקטית, והופעת ריצה מלאת אומץ והשראה.

במקום השלישי סיימה אלופת העולם במרתון – גברסילאסי. באופן מדהים למדי, רביעית סיימה עדנה קיפלגאט האגדית, שבוע אחד בלבד לפני יום הולדתה ה-43. הלן אובירי, המועמדת לניצחון עד הק"מ ה-25, סיימה במקום השישי, ועם הרבה כבוד למרחק החדש שהכירה לראשונה. היא עוד לא אמרה את המילה האחרונה.

מקבץ התוצאות המפואר של לונה מאז האולימפיאדה, זינק היום מדרגה אחת חשובה נוספת, שתיכתב בדברי הימים של עולם הריצה – מקום שני במרתון ניו יורק. העיר שעליה שר פרנק סינטרה – If you can make it there, you'll make it anywhere.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג