לונדון 2012: זהב שני לפראח, שיא עולם לג'מייקה

ערב לפני אחרון באצטדיון האולימפי של לונדון 2012 הביא שיא עולם רביעי באתלטיקה, זהב מרגש לבריטניה ועוד זהב לארה"ב ורוסיה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

ערב לפני אחרון באצטדיון האולימפי של לונדון 2012 הביא שיא עולם רביעי באתלטיקה, זהב מרגש לבריטניה ועוד זהב לארה"ב ורוסיה

מאת:חגי אשלגי




לונדון 2012, כל הכתבות – כאן

לוח שידורי הטלוויזיה הישראלית – כאן
צילומים: gettyimages
• דיווחים ופרשנות של מרתון הגברים – שידור ישיר בשוונג- כאן


5,000 מטרים גברים
לא ברור מדוע הקנייתים והאתיופים חשבו שאותה טקטיקה שהפסידה להם את ה-10,000 מ' לפתע תסייע להם לנצח את ה-5,000 מטרים. בכל מקרה, הם טעו. מו פראח הבריטי, שהפך להיות ברירת המחדל לניצחון במרוץ טקטי עם סיומת מהירה למרחקים של 5,000 מטרים ומעלה, ניצח.

למעשה, פראח מנהל את הריצות שלו כפי שלאנס ארמסטרונג ניהל פעם את ניצחונותיו בטור דה פראנס. ארמסטרונג אמר פעם: "אתם יודעים כמה התקפות טובות נדרשות כדי לנצח את הטור דה פראנס? אחת! ושתי רכיבות טובות נגד השעון."

פראח אפילו לא תקף. הוא פשוט עבור להוביל כ-2 הקפות לסוף ומאותו רגע הגן מפני עקיפה ורץ מעולה נגד השעון בהקפה האחרונה (אותה כיסה ב-52.9 שניות) – עד לניצחון.

טובי הרצים של קניה ואתיופיה שיחקו לידיו של פראח לכל אורך הריצה. אף אחד לא דחף את הקצב, אף אחד לא גרם לפראח לעבוד קשה, ואף אחד לא עקף אותו כשעבר להוביל שתי הקפות לסיום.

דג'ן גברמסקל האתיופי בעל יכולת הסיום המצוינת, הסתבך בפקקי תנועה בהקפה האחרונה בזמן שפראח רץ ללא הפרעה צמוד לשפה הפנימית של המסלול. גם ברנרד לגאט וגם תומס לונגוסיווה ואיזייה קואץ' הקנייתים לא יכלו ליכולת הסיום של פראח. ברנרד לגאט רביעי, איזייה קואץ' מקניה חמישי, עבדלאטי איגדיר המרוקאי שישי.

תוצאת הניצחון של פראח מעידה יותר מכל עד כמה החלקים הראשונים של הריצה היו איטיים וטקטיים.

דוכן המנצחים
1. מו פראח (בריטניה) זהב – 13:41.66 דקות
2. דג'ן גברמסקל (אתיופיה) כסף – 13:41.98 דקות
3. תומס לונגוסיווה (קניה) ארד – 13:42.36 דקות.

800 מטרים נשים


כאן הקצב היה מהיר מההתחלה. אליסיה מונטאנו האמריקאית זינקה לחזית הדבוקה ומשכה קצב איכותי. בסוף ההקפה הראשונה, החליפה אותה האלופה האולימפית פמלה ג'לימו מקניה. ג'לימו התחילה למעשה את הסיומת שלה 300 מטרים לפני הקו והייתה ביתרון משמעותי 200 מטרים לסיום, אבל אלופת העולם הרוסייה, מאריה סאבינובה צמצמה לכתף שלה.

בכניסה לישורת האחרונה לחצה סאבינובה על הדוושה ולג'לימו לא היה מענה. בינתיים, לאחר שהייתה במקום האחרון 300 מטרים לסיום, החלה קאסטר סמניה לרדוף. היא עקפה וצמצמה והגיעה לעמדת איום על המדליות 80 מטרים לפני הקו.

אבל סאבינובה כבר הייתה מחוץ לטווח. מאידך, פמלה ג'לימו פשוט נתקלה בקיר. היא האטה כאילו נקשרו עוגנים לרגליה, וסמניה עקפה אותה בקלות. בשלב הזה, כאשר מקומות 1-2 כבר נסגרו לסאבינובה וסמנייה, נראה היה שג'לימו התייאשה. היא הרפתה כעשרה מטרים לפני הקו, ואפשרה לאטקרינה פויסטוגובה לסיים 40 ס"מ לפניה. ג'לימו פספסה מדליה ב-6 מאיות שניה.


מאריה סאבינובה ואקטרינה פויסטוגובה חוגגות את כיבוש דוכן המנצחות בריצת 800 מטרים האולימפית

דוכן מנצחות
1. מאריה סאבינובה (רוסיה) זהב – 1:56.19 דקה
2. קאסטר סמניה (דרום אפריקה) כסף – 1:57.23 דקה
3. אקטרינה פויסטוגובה (רוסיה) כסף – 1:57.53 דקה.

4 כפול 400 מטרים נשים

אחרי הפתיח של דידי טרוטר האמריקאית, לאף רביעייה כבר לא היה סיכוי. טרוטר פתחה על 50.5 שניות והעבירה את המקל ביתרון של יותר ממטר לאליסון פליקס.

פליקס, שרצה יום קודם ברביעיית השליחות האמריקאית ל-4 כפול 100 (שם זכתה בזהב ובשיא עולם), היא רצת 400 מטרים מוכשרת. היא דאגה לעבור מהדירוג של המסלולים לשפת המסלול ביתרון משמעותי, וב-100 מטרים האחרונים הגדילה עוד יותר את היתרון האמריקאי. אחרי ריצה נהדרת של 47.8 שניות, העבירה פליקס את המקל לפרסינה מקורורי. מקורורי פתחה יתרון של 15 מטרים ואחר כך 20 מטרים לארה"ב. אחרי 49.39 שניות, כשהעבירה את המקל לאלופה האולימפית הטרייה – סאניה ריצ'רדס-רוס – כבר לא היה ספק לאן הולכות המדליות המוזהבות.

נטליה אנטיוך, המנצחת ב-400 מטרים משוכות פתחה במרדף עבור רוסיה, ואפילו נראתה מצמצמת בישורת האחורית. אבל ריצ'רדס-רוס שמרה כוחות וב-150 המטרים האחרונים הגדילה את הפער ל-30 מטרים. הספליט של רוס – 49.10 שניות. נובלין ויליאמס-מילס מג'מייקה עוד צמצמה על הרוסייה, אבל לא הדביקה אותה.


סאניה ריצ'רדס-רוס יוצאת לסיים את העבודה לאחר שקיבלה את המקל מפרסינה מקורורי המשקיפה מאחור

דוכן מנצחות
1.ארה"ב זהב – 3:16.87 דקות
2. רוסיה כסף – 3:20.23 דקות
3. ג'מייקה ארד –3:20.96 דקות.

4 כפול 100 מטרים גברים
בשלושת הרבעים הראשונים של הריצה נראה היה שיש תיקו כמעט מוחלט בין ג'מייקה לארה"ב. המקל עבר לרצים הרביעיים של שתי הנבחרות ביחד. עבור ג'מייקה – יוסיין בולט, עבור ארה"ב – ריאן ביילי.

אי אפשר להאשים את ביילי על כך שלא ניסה. הוא אפילו החזיק מעמד עם בולט כמעט 20 מטרים. אבל הצעדים של הג'מייקני הגדול פשוט גדלו והגבירו ולביילי לא היה שום מענה. בסופו של דבר, פיגר ביילי על בולט ב-2 עשיריות שנייה בלבד – הישג לכשעצמו.

המהירות של רביעיית רצי ג'מייקה – נסטה קרטר, מייקל פרייטר, יוהאן בלייק ויוסיין בולט הייתה שווה הערב שיא עולם. כדאי שנבהיר במה מדובר – ממוצע של 9.21 שניות לכל 100 מטרים. זה אומר שאם הרץ הראשון סגר את ה-100 מטרים הראשונים שלו (לא כולל הרצת ההעברה לרץ השני) על הקשת ב-10.00 שניות (וזו הערכה אופטימית בהתייחס לריצה מזינוק נייח על קשת), אז הממוצע של האחרים עמד על בערך 8.95 שניות כל אחד.

ארה"ב סיימה שנייה בהפרש של קצת יותר מ-2 מטרים ושיא לאומי חדש. הרביעייה הקנדית, שסיימה שלישית והייתה בטוחה במדליית הארד, קיבלה אחרי דקות ארוכות הודעה כי נפסלה. רביעיית טרינינדד וטובגו, שהרץ הרביעי שלה, ריצ'רד תומפסון, זרק את עצמו על הקו, קיבלה את הארד במקומה.

דוכן מנצחות
1. ג'מייקה זהב –36.84 שניות (שיא עולם)
2. ארה"ב כסף – 37.04 שניות (שיא לאומי)
3. טרינידד וטובגו ארד – 38.12 שניות.

בקיצור
במרוץ השליחים לנשים – זהב שלישי לאליסון פליקס.
 
במרוץ השליחים לגברים – זהב שלישי ליוסיין בולט

תחרות הטלת הכידון לגברים הניבה תוצאות חלשות. החולשה של המתמודדים הבכירים אפשרה לאלוף העולם הטרי לנוער – קשורן וולקוט בן ה-19 מטרינידד וטובגו – לזכות בזהב לפני פיאטניטסיה האוקראיני ורוסקנן הפיני.

בקפיצה לגובה נשים רק אלופת העולם, אנה צ'יצ'רובה הרוסייה, עברה 2.05 מטרים ולקחה את הזהב. בגידג'טה בארט (ארה"ב – כסף) וסבטלנה שקולינה (רוסיה – ארד) עברו 2.03 מטרים.

רוסייה בשם אלנה לשמנובה קבעה הבוקר (11.8) שיא עולם בהליכת 20 ק"מ לנשים (1:25:02 שעה). שיא זה מצטרף לעוד שלושה שיאי עולם שנקבעו בתחרויות האתלטיקה בלונדון – שיא העולם המדהים של דיוויד רודישה ב-800 ממטרים; ושני שיאי העולם בשליחים 4 כפול 100 מטרים (נשים – ארה"ב; גברים – ג'מייקה).

מחר בצהריים יינעלו תחרויות האתלטיקה עם מרתון הגברים – דיווחים ופרשנות בשידור חי כאן

11.8.2012


חגי אשלגיחגי אשלגי
שואף לתנועה



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג