להתחבר בביטחון

A VPN is an essential component of IT security, whether you’re just starting a business or are already up and running. Most business interactions and transactions happen online and VPN
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

מאת:מערכת אם. בי. אי קליפורניה





הרוב המכריע של רוכבי השטח מעדיפים את הפדלים של קליפלס.
בכתבה הבאה תקבלו הסבר איך לעבור לפדלים
של קליפלס ולהישאר בחיים






עם או בלי?




קליפלס, הבחירה המועדפת על הרוב המכריע של רוכבי השטח המשופשפים, הם פדלים המאפשרים את חיבור הרגל אליהם בלי צורך ברצועות הידוק מסורבלות או בכלוב שמתלבש על הנעל (אמצעים מדורות רכיבה ישנים יותר). מספיק לדרוך על הפדל וכף הרגל נצמדת אליו באמצעות תפס ("קליט") שמחובר לנעל הרכיבה.



מנגנון קליפלס (הידוע גם בשם SPD, השם המסחרי של המנגנון הפופולרי של חברת שימאנו) נועד לשפר את יעילות הדיווש – הרגל לא "בורחת" באמצע מהלך הפדל – וכשרוכבים בטכניקה נכונה הקליפלס מגבירים את תפוקת הכוח, עד כדי כך שיש הטוענים כי זהו השדרוג המשמעותי ביותר שנעשה באופניים.
רוכבים חדשים נרתעים לפעמים מהמעבר לפדלים כאלה משום שהם מפחדים מהמחשבה שיהיו נעולים לאופניים. אם גם אתם שייכים לקבוצה הזאת, לצוות הבוחנים של MBA יש כמה עצות שיעזרו לכם להתחבר בקלות.


קנו פדלים Shimano PD-M520

זוג הפדלים הזה, שעולה גם פחות מ-200 שקלים (המחיר כולל שתי דוושות, קליטים ואת כל החלקים הדרושים להתקנה), הוא המוצר הנבחר שלנו לרוכבים שמתנסים לראשונה בקליפלס. מנגנון השחרור בפדלים האלה ניתן לכוונון, וזהו המנגנון עם הביצועים השוטפים העקביים והאמינים ביותר מכל הפדלים שבדקנו. אחרי שתתרגלו לתפעול הקליטים, תוכלו לחפש פדלים קלים יותר שמרגישים ומתפקדים אחרת בהתחברות ובהתנתקות, אבל בהחלט ייתכן שלא תרגישו צורך. ה-520 הם פדלים מצוינים ושוקלים רק 365 גרם לזוג. הביצועים המוכחים לאורך זמן הופכים אותם לבחירה המתבקשת, פדלים שאולי לא תרצו לשדרג אף פעם.





רכיבת השטח הראשונה עם קליפלס צריכה להתבצע בשביל מהודק
שאין בו מכשולים טכניים, עליות תלולות או מעברי מים





קנו קליטים Shimano SM-SH56

הפדלים PD-M520 שהוזכרו לעיל, נמכרים עם קליטים שמשתחררים בסיבוב העקב כלפי חוץ. חברת שימאנו מציעה קליטים חלופיים (כ-60 שקלים) שמציעים לרוכב יותר נתיבי מילוט. ה- SM-SH56הוא קליט רב כיווני ("מולטי-ריליס") שמשתחרר בסיבוב של העקב לכל הצדדים. אפילו הרמת העקב משחררת את הקליט מהדוושה. לרוכבים שעושים את טבילת האש שלהם עם קליפלס כדאי להתחיל בקליטים האלה, אבל לא מומלץ להחזיר לחנות את הקליטים שקיבלתם עם ה-M520. תזדקקו להם אחרי שתפתחו מיומנות בהתחברות והתנתקות.



לימדו שפות

הוראות ההרכבה של הפדלים והקליטים שמצורפות ל-M520 נראות כמו ספר עב כרס, רק בגלל שהן מודפסות באין ספור שפות. מצאו את השפה הנוחה לכם ביותר והקדישו כמה דקות לקריאת ההוראות. לחלופין, תוכלו לקרוא את הכתבה "כיצד להתקין קליטים", בגיליון מאי 2007 של MBA ישראל.
אופציה נוחה יותר, אם אתם קונים את הפדלים בחנות ולא באינטרנט, היא לבקש שיתקינו אותם בשבילכם בחנות. אם קניתם גם נעליים חדשות תואמות לפדלים, יכול להיות שתקבלו התקנה על חשבון הבית.



שימו לב לסוליה


נעלי הרכיבה שלכם חייבות לשאת את התווית "תואם SPD" (קיצור שלShimano Pedaling Dynamics), ואין כמעט נעל רכיבה רצינית שלא עונה על הדרישה. גם אם הנעל תואמת SPD, אחרי התקנת הקליט יש לוודא שסוליית הנעל אינה מפריעה למגע בין הקליט לפדל. במקרה של הפרעה יש לשייף בעדינות את הסוליה (לא את הקליט או הדוושה) בעזרת משחזת ציר קטנה ("דרמל").






power grip -1
shimano 520 -2
multi release -3

shimano 520 -4




השתחררו

אחרי שתרכיבו את הפדלים, סטייל ה-M520 החדשים שלכם על האופניים, תצטרכו לכוון את כוח התפיסה שלהם. מדובר בעצם בהתאמת העוצמה אותה תצטרכו להשקיע על מנת לשחרר את הרגל מהפדל. סובבו את בורג האלן (בצד האחורי של כל פדל) עד הסוף לכיוון השלילי (אל תדאגו, הבורג לא ישתחרר מהפדל). המיקום הזה של הבורג מכוון את מנגנון ההתחברות לפתיחה הקלה ביותר. זכרו שהפדלים שלכם דו צדדיים, כך שעליכם לסובב ארבעה ברגים כדי ששני הצדדים של שני הפדלים יספקו אפשרות חיבור וניתוק בהפעלת כוח זהה.



עמדו על שלכם


עמדו מעל האופניים (אל תשבו על האוכף) ולחצו על המעצור הקדמי. סובבו את אחד הפדלים ביד ומקמו אותו קדימה ולמעלה, כלומר ב"שעה ארבע". שימו רגל על הפדל ולחצו את הקליט לפדל בתנועה כלפי מטה וקדימה. כשהקליט יתחבר לפדל תשמעו ותחושו נקישה. שחררו את הקליט בתנועת סיבוב של הקרסול החוצה. עכשיו החליפו רגליים ונסו את התרגיל הזה בפדל השני.
המשיכו לתרגל בצורה כזאת עד שתוכלו להתחבר ולהתנתק בעקביות. אם הלחץ הנדרש לשחרור אינו עקבי (כך שלפעמים אתם מתקשים להתנתק), משהו לא בסדר (והגורמים השכיחים לכך הם סוליית הנעל או כיוון שגוי של בורג עוצמת החיבור בפדלים). חיוני להגיע למצב של התחברות והתנתקות עקביות לפני שיוצאים לרכיבה הראשונה.



מצאו את מקומכם

רוכבים שמתחברים לראשונה, מקבלים לפעמים את העצה להתחיל ברכיבה על דשא. טעות חמורה! דשא הוא משטח שגוזל אנרגיה ומחריב את המומנטום, מה שמקשה מאוד על השליטה באופניים. עדיף לרכוב על פני שטח מהודקים ושטוחים יחסית (כמו עפר או מדרכה) כדי להפחית למינימום את ההתנגדות לגלגול. הקפידו לבחור שטח עם שפע של מרחב תנועה נטול הפרעות ומכשולים.



רכיבת קליפלס


חברו נעל אחת לפדל והתחילו לדווש. אל תיכנסו ללחץ בניסיון לחבר את הרגל השנייה מיד. לא תגרמו שום נזק לפדל, לנעל או לקליט אם תדוושו לא מחוברים (אם כי יתברר לכם שההרגשה פחות יציבה משמעותית מתחושת הרכיבה על הפדלים השטוחים הקודמים שלכם, כיוון שהקליפלס לא מתפקדים כמו שצריך עד שמתחברים). אחרי שתצברו מהירות יציבה, המשיכו לדחוף את הרגל השנייה לפדל עד שגם היא תתחבר. מרגישים את העוצמה? עכשיו אתם מחוברים לאופניים שלכם כמו שלא הייתם מעולם, וזאת אמורה להיות הרגשה אדירה.



כיוון שכל העניין עוד חדש לכם, כדאי לנתק רגל אחת זמן רב לפני שאתם מתכוונים לעצור. אל תדאגו, אתם בדרך הנכונה. המשיכו לתרגל תחילת רכיבה ועצירה עד שתוכלו לעשות את זה חלק בכל פעם. כשתתרגלו לתחושה ותעשו את הפעולות בלי לחשוב, תהיו מוכנים לצאת לסינגלים. זכרו שאין לכם במה להתבייש אם תתנתקו מוקדם עד שתרגישו בטוחים במאה אחוז והרכיבה על קליפלס תהפוך לטבע שני.



עוד עצות להתחברות מוצלחת

בדקו את חוזק החיבורים של הקליטים החדשים שלכם לנעליים אחרי כמה רכיבות הרצה. אחרי הבדיקה סביר להניח שהם לא יתרופפו לעולם.
אם אתם צריכים לרופף את החיבורים של הקליטים לנעליים (כדי לשנות את מיקום הקליט), הקפידו לעשות זאת כשראש הבורג נקי לחלוטין כדי שמפתח האלן ייכנס לתוכו עמוק ככל האפשר. אחרת אתם עלולים לטחון את ראש הבורג.



אחרי שתרכשו מיומנות ברכיבה עם קליפלס, הגדילו בהדרגה את עוצמת התפיסה בשני הצדדים של כל פדל (סגרו את הבורג). אחרי שתצברו ניסיון ברכיבה מחוברת, רוב הסיכויים שתעדיפו להחליף את הקליטים הרב כיווניים בקליטים סטנדרטיים. קליטים כאלה נוטים פחות להשתחרר בטעות במהלך ביצועים טכניים מתקדמים.

הקפידו לכוון את כל ארבעת בורגי הפדלים לאותה מידה של עוצמת שחרור. אם אתם מתחילים להרגיש שקשה לכם יותר להתנתק, סימן שהקליטים שלכם שחוקים. מומלץ בחום להחליף אותם ולא לפתוח את הבורג בדוושה.
הביטו קדימה. אל תסתכלו על הרגל שלכם או על הפדל. רוכבים חדשים עלולים להתקשות בזה, אבל אחרי שתתפסו את הפרינציפ תוכלו לחוש במיקום הפדלים ולהתחבר בלי להסתכל למטה.

אם קליפלס עדיין מרתיעים אתכם, חלופה אפשרית מספקים פדלים המצויידים ב-Power Grip, עם רצועה לכף הרגל שאפשר להתחבר אליה בלי ידיים. הפדלים האלה לא מספקים ביצועים שמשתווים לקליפלס כמו ה-Shimano M520, אבל הם עדיפים בהרבה על שימוש בפדלים שטוחים ללא כל תמיכה או בכלובים ורצועות מהסוג המקובל. הם מיוצרים על ידי חברת Mountain Racing Products ואפשר למצוא אותם גם בארץ בשופ הרים, במחיר של 175 שקלים.



מתוך: מגזין MBA

לעשיית מנוי ,לקבלת גיליון מתנה



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג