לא קל לעמוד על הקווים

"זה משגע אותי להישאר מחוץ למים כשהמשחק מתחיל ולא להיות חלק פעיל בו. בתור שחקן הייתי לחוץ לפני המשחק אך ברגע שנגעתי בכדור הכל נראה לי אחרת והכל היה משתנה. הלחץ היה מתמתן. כיום כשאני נשאר מחוץ למים אני מרגיש שאני מתפוצץ." דברים של מאמן כדור- מים שכל מאמן יכול להזדהות איתם
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


"זה משגע אותי להישאר מחוץ למים כשהמשחק מתחיל ולא להיות חלק פעיל בו. בתור שחקן הייתי לחוץ לפני המשחק אך ברגע שנגעתי בכדור הכל נראה לי אחרת והכל היה משתנה. הלחץ היה מתמתן. כיום כשאני נשאר מחוץ למים אני מרגיש שאני מתפוצץ." דברים של מאמן כדור- מים שכל מאמן יכול להזדהות איתם

מאת:מיכל יערון תומר גוטמן


לפני תחרות, חווית הלחץ הפנימי היא גבוהה, דבר שמעלה גם את רמת העוררות. כל מי שנמצא בעולם הספורט חווה את העוררות הזו ויודע – אני נרגש ויותר מכך, אני לחוץ. הלחץ הוא חוויה שמשותפת לשחקנים למאמנים, למשפחה, חברי ההנהלה ואפילו האוהדים. רמות הלחץ הן שונות וקשורות גם לתפקיד וגם לאישיות כמובן.

מאמנים רבים היו ספורטאים בעברם. מתוקף כך, הם פיתחו טכניקות פרטיות ושונות להתמודדות עם מצבי הלחץ, שהם חוו, בזמן פעילותם התחרותית כספורטאים. חלק מהטכניקות שזורות באופן אינהרנטי לעצם ההשתתפות הפעילה בתחרות משום שעצם הפעלת הגוף מובילה לשחרור מחוויית הלחץ או מאפשרת להוריד אותו. לחץ מתבטא בתופעות פיזיולוגיות הקשורות להפרשת הורמונים שונים לדם וזה מתרחש בעקבות זיהוי המצב כמצב מלחיץ.

לחלק הגופני תפקיד מאד חשוב ביכולת להתמודד עם הלחץ
ולהפחית אותו לרמה מיטבית לביצוע, שכן, כמו שלחץ מתחיל בתופעות גופניות פיזיולוגיות (אליהן מתלוות רגשות והבנות קוגניטיביות ותגובות התנהגות). כך גם אפשר להפחיתו באמצעות הגוף עצמו. ידוע שתזוזת השרירים גורמת לאפקט של הורדת הלחץ, למשל. בנוסף,  נמצא, כי ככל שהכושר הגופני טוב יותר כך קל יותר להתמודד עם מצבי לחץ.

מרוץ סיום העונה באופניים רוכבים עם מכוניות המאמנים מאחור
במרוצי האופניים המאמנים ישבו ברכבים או יעמדו לצידי המסלול
צילום: אייל דולין ממרוץ סיום העונה בנגבה


מכאן, מאמנים שבעברם הגיעו למצבי תחרות במצב רגשי לחוץ, יכולים היו לקפוץ למים או להיכנס למגרש ולהתמודד עם תחושת הלחץ באפיק מוכר שאפשר את תהליך הפחתת הלחץ. כיום, כמאמן נאלץ להישאר עם תחושת הלחץ בפנים ואין לו את האפשרות להתחרות, הוא חווה פעמים רבות עומס נפשי גבוה ולא יכול לפרוק אותו בביצוע הספורטיבי עצמו. רבות אנו צופים במאמנים אשר צועקים, נעים על הקווים באי נוחות ונראים כאחוזי תזזית והלחץ מתבטא בשפת הגוף שלהם בצורות רבות ונראה כי הם מתקשים להכיל אותו.

מה עושים..?
1. מאמנים אלו צריכים להפנים כי הם אינם עוד שחקנים.
2. ההשפעה שלהם על המשחק היא בערוץ שונה מזה שהיו רגילים אליו כספורטאים והיא אינה פחותה אלא גבוהה יותר.
3. זכרו כי הטכניקות הגופניות כבר לא רלוונטיות וכדאי לעדכן את התגובה ללחצים ולמצוא דרכים אלטרנטיביות.
4. למאמן השפעה מאוד חזקה על שחקניו בזמן המשחק ולכן כדאי לו לנטר את ההתנהלות ואת התגובות שלו במהלך משחק ולהבין כי תחושות השחקנים והתנהגותם הינה בבואה של התנהגותו שלו.

מיכל יערון
פסיכולוגית ספורט מהמובילות בארץ קרוב ל-20 שנה. הובילה את הצד המנטאלי של
כמה מההצלחות הגדולות של הספורט הישראלי, יחידים וקבוצות. מלווה ספורטאים
וספורטאיות בכל הגילאים ובכל הרמות.


מיכל יערון, לעוף – פסיכולוגית ספורט מתקדמת – לעוד טיפים



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג