כוכב חדש זוהר באופני הכביש: הכירו את ביניאם גירמאי מאריתריאה

עד לפני שנה, ביניאם גירמאי האריתריאי עוד היה פרויקט של רוכב בהתהוות. השנה הכל השתנה: גירמאי העלה לראשונה את אריתריאה ואת אפריקה לדוכן המנצחים בקלאסיקות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
ביניאם גירמאי בטור דה לה פרובנס | צילום: Marianne Casamance, Wikimedia

כבישונים ומכורי אופניים, כמה שמות לפתוח את התיאבון: אדי מרקס, ז'אק אנקטיל, ריק ואן לוי, ברנאר הינו, פרנצ'סקו מוזר, וולטר גודפרוט, שון קלי, דג'מולידין אבדוג'פרוב, מריו צ'יפוליני, טום סטילס, טום בונן, אוסקר פרר, ג'ורג' הינקאפי, פטר סגאן, תור הושובד, גרג ואן אברמט, ואוט ואן ארט ו… ביניאם גירמאי.

זוהי רשימה חלקית של "השמנה והסלטה" של רוכבי הקלאסיקות. כל הנ"ל ניצחו את אחד ממרוצי קלאסיקות האביב הרכובות הוותיקות של פלנדריה – גנט-וובלגם (Ghent-Wevelgem), שמתקיים על כבישי ודרכי אבני האבנים העתיקות של פלנדריה הבלגית כבר כ-90 שנה, שבוע לפני הטור של פלנדריה.

צ פ ו | ביניאם גירמאי מנצח בגנט-וובלגם

בסוף השבוע האחרון, ביניאם גירמאי בן ה-21 מאריתריאה צירף את שמו לרשימת העילית המפוארת של מנצחי גנט-וובלגם. מאיפה הוא בא, ואיך זה קרה?

ההיסטוריה של גירמאי

גירמאי בן ה-22 נולד באסמארה, בירת אריתריאה. הוא גדל גוף יחסית לספורטאים האריתריאים שאנחנו מורגלים לראות ברמה הבינלאומית – בעיקר רצי מרחקים. גובהו 1.84 מ', משקלו כ-70 ק"ג. גדול גם ביחס לרוכב אופני כביש.

אולי בניגוד למצופה, אריתריאה היא מדינת אופניים. המדינה המזרח אפריקאית שחלקה הגדול רוכב על הרי השבר הסורי-אפריקאי, היתה מדינת חסות איטלקית עד לפני כמה עשרות שנים. האיטלקים הנחילו בה את תרבות האופניים. אבל בענק.

התרבות האריתראית אימצה את ענף האופניים אל לבה. מרוצי אופניים מתקיימים ברחבי אריתריאה מדי סוף שבוע ברחבי. אביו של ביניאם גירמאי הוא חובב אופניים שרוף.

למרות זאת, גירמאי הצעיר התחיל בילדות דווקא בכדורגל. בראיון מלפני כחודשיים לאתר סייקלינגטיפס אמר גירמאי: "במדינה שלי כולם אוהבים אופניים, אבל בגיל 10 או 11 אני העדפתי כדורגל. אחי הגדול רכב על אופניים ואבא שלי דחף אותי בעדינות לענף ולתחרות… בערך בגיל 13 התחלתי לרכוב על אופניים. אחי נתן לי את האופניים שלו ויצאנו לרכיבה קצרה. לאט לאט התחלתי להרגיש את החיבור. אז אבא שלי קנה לי אופניים חדשים. זה היה יקר. לאבא שלי יש נגרייה, אז הייתי מצטרף אליו ברכיבות לשם. זו היתה רכיבה של רק 10 ק"מ, אבל היא הציתה בי מוטיבציה".

החוזה המקצועיני

התגלית הראשונית התרחשה וגיראמי הצעיר עבר בגיל 17 למרכז האופניים העולמי שהוקם על ידי התאחדות האופניים העולמית בשוויץ, במטרה לפתח רוכבים צעירים ממדינות בהן היכולות להתמקצע באופניים, אינן מפותחת. גירמאי מייחס הרבה מההתקדמות שלו בענף למרכז.

ב-2018 היה גירמאי בין היחידים שניצחו את רמקו אבנפול בתחרויות הנוער. הוא גם סיים במקום ה-15 באליפות העולם לנוער. אך עדיין, ההישגים לא הספיקו כדי להרשים את הקבוצות הגדולות באמת. שנה לאחר מכן, אחרי שסים חמישי בשלב ההררי האחרון של הטור דה ל'אבניר, קבוצת "דלקו" – קבוצה צרפתית קטנה – החתימה את האריתריאי לחוזה מקצועני, והוא עבר לגור בפרובאנס.

גירמאי אמר "יש המון תשוקה אצל הרוכבים הצעירים מאריתריאה, אבל אם אתה רוצה להיות מקצוען, צריך מספיק מזל כדי להיות במקום הנכון בזמן הנכון. צריך שיראו אותך. יש באפריקה רק מעט מרוצים גדולים כמו ברואנדה וגאבון. שם זה הרגע להיראות".

ב-2021 קבוצת דלקו סיימה את חייה וגירמאי הוחתם על ידי וקבוצת דרג ה-World Tour הבלגית אינטרמארשה-וונטי-גובר.

את 2022 הוא התחיל היטב. ראינו את גירמאי מתחילת השנה במרוץ פריז-ניס וגם בדבוקה הראשונה בראש הפוג'יו במונומט מילאן-סאן רמו. בשבוע שעבר, כבר סיים גירמאי חמישי בקלאסיקה הבלגית "E3 סקסו בנק" בדבוקה הקטנטנה והחזקה שרדפה אחרי צמד רוכבי יומבו-ויסמה (ואן-ארט ו-לאפורט). הכתובת כבר התחילה להצטייר. רגע הניצחון של גירמאי במרוץ, החל להיראות מתקרב.

ביניאם גירמאי בטור דה לה פרובנס | צילום: By Marianne Casamance – Own work, CC BY-SA 4.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=99929053

"במדינה שלי אנחנו לא אוהבים שחצנים"

אבל גירמאי שומר מרחק מיוהרה. הוא אמר לסייקלינגטיפס: "זה לא אני. במדינה שלי אנחנו לא אוהבים שחצנים. אצלנו אוהבים חיים שקטים ורגועים. אני יודע מאיפה באתי וחשוב לא לשכוח את זה. במרוץ זה שונה. אני משוגע. זה התפקיד שלי… בתוך המרוץ אני ממוקד ושונה לחלוטין. אני רוצה רק לנצח".

המאמנים ומנהלי הקבוצה של גירמאי מכוונים אותו לקלאסיקות. הם מדגישים בפני הספרינטר הרבגוני הצעיר את הצורך לדעת להתמקם בדבוקה ועם היכולת המוכחת, הוא הפך כבר למוביל הקבוצה בקלאסיקות האביב.

אתמול, זה השתלם בענק: 24 ק"מ לקו הסיום של גנט-ובלגם, הצטרף גירמאי לפריצה של מאדס פדרסן, כריסטוף לפורט ודריס ואן גסטל. את הפריצה הזאת הדבוקה כבר לא הצליחה להחזיר. בעשרות המטרים האחרונים, גירמאי עשה את שלו – הוא התמקם נכון, האיץ… וניצח.

היה זה ניצחון הבכורה לרוכב אפריקאי בקאלסיקה. אחריו אמר גירמאי: "זה לא ייאמן. מדהים. לא ציפיתי לזה. שינינו את תכנית התחרויות שלי ביום שישי. באנו לכאן רק בשביל תוצאה טובה. המרוץ הזה מדהים. לא ייאמן." והוסיף – "סבלתי על דרכי האבנים. זה לא ממש נוח. כשהגיע הזמן ספרינט ידעתי שהאחרים חזקים, אבל הייתי בטוח בעצמי".

בגיל 22 הצעיר, גירמאי כבר מנצח על הכביש. העולם פתוח ופרוס בפניו. במאי הוא מתוכנן לרכוב בג'ירו ד'איטליה. כפי שעשו קודמיו בקניה, אתיופיה ואוגנדה בעולם הריצה, גירמאי פתח את שערי אפריקה לקבוצות אופני הכביש המקצועניות. החיפוש מעתה לא יתמקד רק ברוכבים קלים שמיועדים לטיפוסים הרריים. לקראת אליפות העולם באופני כביש שמתוכננת להתקיים ב-2025 ברואנדה, צפו לראות עוד אפריקאים בדבוקה המקצוענית.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג