יותר מקלופ ופרגוסון: כששני מאמנים הדהימו וגרמו למהפכה בעולם השחייה

שניים מהגדולים בהיסטוריה בכותרות: אדי ריס הודיע על פרישה אחרי 46 שנים עמוסות תארים בטקסס, כשהאלוף המכהן מאריזונה סטייט בוב באומן הוא מחליפו המפתיע. כך התגלגלו העניינים והאם גם מרשאן בדרך למעבר?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
בוב באומן ואדי ריס, זה שבא וזה שהולך | תמונות: פיטר ביק/טים בינינג

לראשונה מזה זמן רב, הכותרת שהסעירה את עולם השחייה השבוע הייתה קשורה במאמני שחייה – שניים. ואם עד היום כותרות שהרעישו את עולם הספורט בנושא היו בעיקר על מאמנים שהושעו בעקבות התנהלות נלוזה, הפעם השחייה חברה לטופ של הכדורגל העולמי.

לכתבות נוספות בנושא:
גבירותיי ורבותיי, הוא חזר! אדם פיטי קבע את תוצאת השנה בעולם
"ישראל צריכה להאמין שהיא יכולה לזכות במדליה אולימפית בשחייה"
הישג אדיר: מדליית כסף לתומר פרנקל באליפות המכללות

הנה לכם תסריט – תארו לכם בעולם הכדורגל מאמן נערץ, אהוב על כולם (זה כבר נשמע כמו אגדה, באיזה מועדון ישנו מאמן שאהוב על ידי הקהל, מוערך על ידי השחקנים ובעלי המועדון, עם סטטוס של שחקן על) עד כדי כך שאחרי 10 שנים באותה קבוצה הוא מחליט לפרוש ללא סיבה, פשוט הרגיש שהספיק לו. איזה מאמן/מנג'ר בכדורגל יעשה זאת ויסכן את עתיד הקריירה שלו, נשמע מופרך, לא? ובכן, כולם יודעים שיורגן קלופ עשה זאת בליברפול לאחרונה והם מחפשים מחליף מתאים.

אז למי שמעורב בעולם השחייה בעולם, השם אדי ריס עולה בנשימה אחת עם גדולי המאמנים בהיסטוריה ויש המתארים אותו כגדול מכולם שעדיין בחיים. ריס, שיחגוג 83 שלושה ימים לפני הפתיחה הרשמית של המשחקים האולימפיים (בן גילו של חברי הטוב ומי שאני מחשיב כמנטור שלי נח רם שחגג לפני שבועיים) הודיע "שוב" כי זו השנה האחרונה שלו באימון פעיל.

מי הוא אתם שואלים? ובכן אדי ריס אימן באותו מקום, אוניברסיטת טקסס באוסטין, 46 שנים, זה נשמע מופרך בכל ענף שהוא, לאו דווקא שחייה. הרי מי שמע על מנכ"ל שאינו בעלי החברה שצריך לדווח לדירקטוריון במשך כמעט 50 שנה?

אז כן אדי ריס, לא רק שאימן תקופה כזו ארוכה, הוא מחזיק בשיאים מטורפים בספורט אותם השיג בטקסס:
– זכה ב-15 תארי אליפות מכללות
– זכה בתואר ב-5 עשורים שונים
– זכה ב-28 תארי אליפות הקונפרנס (ביג 12)
– אימן 29 שחיינים אולימפיים שביחד זכו ב-39 מדליות זהב

מקטין אפילו את מה שעשה סר אלכס פרגוסון במנצ׳סטר יונייטד לאורך 27 שנים, "רק" 27 שנים.

ובכן, ביום שני האחרון, יום אחד בלבד לאחר שהסתיימה אליפות המכללות עם ניצחון היסטורי של אריזונה סטייט בהובלת בוב באומן, יצאה הודעה לתקשורת שבאומן יחליף את אדי באופן רשמי לאחר תחרות הטריילז של ארה"ב לאולימפיאדה. לרגע זה היה נשמע כמתיחה של אחד באפריל. באומן הוא כמובן מאמן שחייה מעוטר בזכות עצמו ומפורסם בעיקר בשל הישגיו עם מייקל פלפס, הספורטאי האולימפי המעוטר ביותר בהיסטוריה עם 23 מדליות זהב לבדו.

כאמור, ההודעה באה מיד לאחר סיום עונה חלומית של אריזונה סטייט, עם אליפות ה-PAC12 בפעם הראשונה בהיסטוריה, אליפות NCAA Division I בפעם הראשונה בהיסטוריה, 7 מדליות זהב ומספר שיאי מכללות, שהמדהים מכולם היה ה-500 חפשי של לאון מרשאן, ששחה 4 שניות מהר מהשיא הקודם.

ב-2015, שנה לפני אולימפיאדת ריו, עבר בוב באומן לאריזונה סטייט, במהלך שנראה תמוה למדי. רק 7 שנים קודם לכן עמדה האוניברסיטה, בה שחה גם גל נבו, לסגור את ענף השחייה הכושל שלה, ובתוך 10 עונות הביא אותה באומן לאליפות היסטורית של הגברים.

מה עומד מאחורי המהלך?
אדי ריס, איש מאמין (נוצרי אדוק), איש משפחה ומורה, יצר משהו שאין לו אח ורע בספורט ברמה הזו. מצד אחד, את הקבוצה ההישגית הטובה בהיסטוריה, בין 2008 ל-2022 כשהוא כבר אחד המאמנים הוותיקים ביותר, טקסס הייתה בין שלוש הראשונות עם שישה תארים מהם ארבעה ברציפות! מצד אחר, קהילת ספורט שאין לה אח ורע, הוא מוזמן באופן עקבי לאירועים של שחייני עבר שלו ומתייחס בצורה לבבית אל כולם.

לעומתו בוב באומן, השקיע את כל כולו באימון, ללא משפחה משלו (לדעתי ללא פרטנר). הוא כן אימץ את מייקל פלפס על משפחתו ומשמש כסב לארבעת בניו.

המשותף להם כמובן הוא אהבה לספורט ולהזדמנות להיות חלק משמעותי בעיצובם של ספורטאים צעירים כבני אדם משמעותיים ותורמים לחברה. שניהם מוזמנים להרצות בפני ארגונים על אימון, מתודולוגיה והישגיות. שניהם כתבו ספרים ונכתבו עליהם ספרים. הספר המעניין של בוב מדבר על שיטת עשרת השלבים לפיתוח מצוינות, שיטה שאותה פיתח לאורך הדרך והשתמש בה על מנת להגיע למה שעבור רבים היה נראה כמשימה בלתי אפשרית – זכייה באליפות המכללות

מה טומן העתיד?
ראשית, באריזונה סטייט הכריזו כי הרבי באהם, עוזר המאמן שהיה אחראי על אימון הספרינטים (גם שחייני 200 חפשי) יעבור להיות המאמן הראשי. זו הייתה דרכה של האוניברסיטה לשדר יציבות.

שנית, למרות שבוב כבר עכשיו עובר לטקסס, הוא יחלק את זמנו בתחילה בין שתי הקבוצות, על מנת לתת לכולם הזדמנות לבחון את המשך דרכם. למי שאינו יודע, שתי האוניברסיטאות מחזיקות קבוצה מקצוענית, שחיינים שאינם סטודנטים, אשר מרביתם מכוונים למשחקים האולימפיים. עד המבחנים האמריקאים אדי ימשיך לאמן את הקבוצה המקצוענית של טקסס, ואילו בוב ישקיף עליהם ויתרכז בהכנות של שחייניו למבחנים. במאי הוא ושחייניו יצאו כבכל שנה למחנה אימון אחרון בקולורדו ספרינגס, ומשם יגיעו למבחנים ואז סופית לטקסס או למחנה של נבחרתם הלאומית.

בוב השנה לדעתי לא נכלל בצוות המאמנים האמריקאים לפריז, על מנת שלא יהיה ניגוד אינטרסים בעודו מדריך את לאון, הוברט קוש ואחרים.

שלישית וחשוב מכל, טקסס היא אחת האוניברסיטאות העשירות ביותר בזכות קבוצת הפוטבול שלה. בוב, שלא כמו אדי, יקבל מתוך תפקידו המוגדר כ-Director of Swimming שליטה מלאה גם על קבוצת הנשים של טקסס בראשותה של המאמנת המצליחה, קרול קפיטני (יש לציין שאדי לא היה מעורב בתהליך מינויו של בוב, הכל התבצע ע"י הדירקטור של הספורט בטקסס). להערכתי כמעט כל שחייני הקבוצה המקצוענית מאריזונה יעברו לטקסס, למעט הספרינטים ואולי סימון מנואל (אם תמשיך) שיישארו עם הרבי. חלק גדול מהסטודנטים של אריזונה, בעיקר הגברים יעברו עם בוב וישנו מיד את תמונת המצב במכללות.

טקסס הגיעה במקום השני באליפות המכללות לנשים אחרי וירג'יניה, שתאבד שש שחייניות בוגרות שהביאו לה 188.5 נקודות. טקסס לעומתה תאבד 207 נקודות בהתאם, אבל עכשיו היא הפכה הרבה יותר אטרקטיבית ואני מניח שנראה נדידה של שחייניות ושחיינים לשם.

בחזית הגברים, תוסיפו את מרשאן עם 60 נקודות אישיות, הוברט קוש עם 48 וזאלאן סרקאני חברו של קוש לנבחרת הונגריה עם 25, לשחיינים הקיימים שם בראשותו של לוק הובסון שניצח את ה-200 חפשי וקבע שיא מכללות,  והתמונה משתנה לחלוטין זו תהיה המטרה של בוב, לזכות בתואר כפול ולהחזיר את טקסס לקדמת הבמה

נ.ב. אני ממליץ לכל אחד, גם מי שאינו פריק של שחייה לקרוא את ספרו של בוב באומן The Golden Rules



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג