יוצאים לדרך – המדריך לרץ המתחיל

פעם זה היה פשוט. נועלים נעליים ויוצאים לרוץ, בפארק, בשדות, בים, בכביש. המאמנת חלי רוזנשטיין, מציידת את הרצים המתחילים בכמה טיפים מועילים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


פעם זה היה פשוט. נועלים נעליים ויוצאים לרוץ, בפארק, בשדות, בים, בכביש. המאמנת חלי רוזנשטיין, מציידת את הרצים המתחילים בכמה טיפים מועילים

מאת:חלי רוזנשטיין


כיום, עם העלייה במודעות לפעילות הגופנית ולנושא האימון המקצועי, וריבוי האופציות – הן מבחינת מוצרים והן מבחינת היצע מירוצים ותוכניות אימון, הדברים נהיו קצת יותר מורכבים. בואו נעשה סדר. הרץ המתחיל רצוי שיצטייד במרכיבים הבאים:

מטרה
מה אתם רוצים להשיג? ריצה רצופה במשך 30 דקות, תוצאה של 45 דק' ב- 10 ק"מ, הורדה במשקל, הנאה מפעילות אירובית, שמירה על בריאות, הצטרפות למסגרת חברתית וספורטיבית, השתתפות סדירה במירוצים, תשאלו את עצמכם לאן אתם מעוניינים להגיע? כשיודעים מה היעד, יודעים באיזו "דרך" לבחור.

נעלי ריצה
בשוק קיימים סוגי נעליים שונים על פי איפיוני כף רגל. קיימות נעליים בעלות תמיכה לקריסות למיניהן או לחילופין נעליים "ניטרליות" לבעלי מדרסים, או לכאלו ללא בעיות מיוחדות. מומלץ לגשת לחנות מקצועית בה תקבלו הכוונה לאחר בדיקה. ההמלצה היא להחליף נעל כל 600-700 ק"מ. מומלץ לנהל מעקב אחר אורך חיי הנעל ולהחליפה בזמן, טרם הופעת פציעה כתוצאה משחיקת הנעל. לרץ החובב מדובר על שתיים-שלוש זוגות בשנה.

תוכנית אימונים
לכל מטרה – דרך משלה. מומלץ להיוועץ באנשי מקצוע לשם מימוש המטרה והימנעות מפציעה. כיום ישנם מאמנים המתמחים בענף זה או אחר בצורת עבודה אישית או במסגרת קבוצתית, לצד תוכניות אימון כלליות המצויות ברשת. יש לבדוק את המקור לתוכניות אלה. כמובן שמה שמתאים לאחד אינו בהכרח מתאים לאחר. באפשרותכם להתאים את צורת העבודה בהתאם לאורח החיים שלכם ורצונכם. קחו אחריות וקבלו הכוונה. זו הבריאות שלכם והחלום שלכם.

מד דופק
כיום יודעים שכדי להשיג מטרות שונות יש לעבוד בעצימויות שונות. תהליך אימון מורכב מעבודה ורסטילית בין אימון לאימון ובין תקופה לתקופה. מד הדופק עוזר לרץ הן ככלי אימון והן ככלי בקרת דופק למקרים המצריכים זאת. הנוסחה הקלאסית הפשוטה ו"הגסה" לחישוב דופק מטרה היא גזירת אחוזי העבודה מתוך הדופק המקסימלי. את הדופק המקסימלי נהוג לחשב 220 פחות הגיל לגברים ו – 226 פחות הגיל לנשים.

לדוגמא בחור בן 30 שדופק המנוחה שלו הוא 55 פעימות לדקה ומבקש לעבוד בעצימות 80% באימון יעשה את החישוב הבא: 220-30= 190. 190*80%=152. דופק המטרה לאימון יהיה 152 פעימות לדקה. נוסחה נוספת שנטענת בספרות המקצועית כמדויקת יותר, הינה נוסחת קרבונן שלוקחת בחשבון גם את דופק המנוחה (נמדד בשכיבה מיד לאחר הקימה בבוקר).
 
יש לחסר את גיל הספורטאי מ-220 (226 לנשים) ולחסר את דופק המנוחה מתוצאה זו. על התוצאה לחשב % מטרה ולתוצאה להוסיף את דופק המנוחה. לדוגמא בחור בן 30 שדופק המנוחה שלו הוא 55 ומבקש לעבוד בעצימות 80% באימון יעשה את החישוב הבא: 220-30= 190.
190-55=135. 135*80%=108. 108+55=163. דופק המטרה לאימון יהיה 163 פעימות לדקה.
דרך מדויקת יותר למדידת דופק מירבי הינה בבדיקת מעבדה על מסילה ע"פ פרוטוקול או במבדקים עצמיים למיניהם המצויים בספרות.

ביגוד
כיום מצויים בשוק בגדים מנדפי זיעה שהופכים את הריצה לחוויה מהנה לעומת חולצות הטריקו של פעם. ייתכן ותמצאו שאתם מעדיפים לרוץ עם טייץ. מומלץ להתנסות תוך כדי אימונים ובכל מקרה לא לנסות ציוד חדש בעת מירוץ. כמובן שלעונות השנה השונות ישנו ביגוד ייעודי המסייע בשמירת טמפרטורת גוף תקינה.

מצב רוח טוב
אתם יוצאים לדרך חדשה. הצבתם מטרה לפניכם. תזכרו אותה בכל פעם שמתעורר איזשהו קושי ותשתדלו לדבוק בדברים שגורמים לכם להרגיש חיוניים: מחשבות… מוסיקה… חברים… חיוך… מוכנים? צאו לדרך!
————————————————————————————————–
חלי רוזנשטיין – מאמנת טריאתלון מועדון מכבי ת"א



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג