יאללה באלגן – חשיבות החשיבה

מרוץ אופניים, 10 ק"מ לסיום, קבוצת בריחה פתחה פער של 25 שניות, בתוכנית המקורית של הקבוצה הדבוקה אמורה להגיע אל קו הסיום במאוץ המוני כדי להוביל את המאיץ של הקבוצה לעמדת ניצחון. המוביל של הקבוצה מחליט שלא לחכות ויוצא לרדיפה אחרי החבורה המובילה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


מרוץ אופניים, 10 ק"מ לסיום, קבוצת בריחה פתחה פער של 25 שניות, בתוכנית המקורית של הקבוצה הדבוקה אמורה להגיע אל קו הסיום במאוץ המוני כדי להוביל את המאיץ של הקבוצה לעמדת ניצחון. המוביל של הקבוצה מחליט שלא לחכות ויוצא לרדיפה אחרי החבורה המובילה

מאת:מיכל יערון תומר גוטמן


מה עבר בראשו של הרוכב? בספורט כמו בחיים יש את התחושה שעל מנת שהדברים יעבדו כהלכה הם צריכים להיות מאורגנים שיטתיים ומדויקים. אולם, חשוב להדגיש את החשיבות של חוסר הסדר והספונטניות שכן ישנם מצבים או ספורטאים שהסדר לא נכון לגביהם- לחוסר ארגון, לתגובתיות ולהעדרה של שיטה יש עוצמה משלהם והם יכולים להוות יתרון. בפסיכולוגיה מזהים סגנונות חשיבה (סגנונות קוגניטיביים) שיושבים בבסיסה של התנהלות ומניעים אותה. סגנון חשיבה הינו הדרך שבה פוגש אדם את העולם ומבצע בו מטלות שונות הסגנון בא לידי ביטוי באיסוף מידע, עיבודו וגם בביצוע. אנו מדברים על שני סגנונות חשיבה שנמצאים על רצף. בקצה אחד נמצא סגנון חשיבה המכונה  מוסדר ובקצה השני סגנון המכונה כאוטי.
סגנון חשיבה מוסדר מאופיין בעבודה שיטתית, מאורגנת, מקובעת ומתוכננת מראש. סגנון חשיבה כאוטי מאופיין בחשיבה אינטואיטיבית, ספונטאנית, תגובתית ויצירתית. בעולם הספורט, לכל אחד מהסגנונות יש את החולשות והיתרונות שלו. במיומנויות סגורות, בהן המצב הוא קבוע ולא משתנה (ריצה, זריקת עונשין בכדורסל, שחייה ועוד) הסגנון המוסדר הוא יעיל יותר ברוב המצבים. לעומת זאת, במיומנויות פתוחות, בהן המצב נתון לשינויים (התקפה בכדורסל, מענה לחבטת פתיחה בטניס ועוד), הסגנון הכאוטי הינו יצירתי יותר ויעיל  בתגובה למצבים "משבריים".


צילום: טיבי וניתאי 


למשל, נניח מצב בכדורגל בו קבוצת כדורגל צריכה להבקיע שער על מנת לזכות באליפות ומתמודדת עם "בונקר" של הקבוצה היריבה, הזמן אוזל, הקהל שואג והכאוס שולט במשחק. במצב שכזה דווקא שחקן תגובתי ואינטואיטיבי (עם סגנון חשיבה כאוטי) הוא זה שיש לו את הפוטנציאל לפרוץ את ההגנה מפני שיסתגל לסיטואציה וינסה דרכים מגוונות ומפתיעות. שחקן עם סגנון מוסדר, לעומת זאת, ייצמד לטקטיקה ולשיטה ויתקשה להתאים את עצמו למצב ה"משברי".
כן ישנם ספורטאים שיש להם יכולת לנוע על הרצף שבין שני הסגנונות ולהתאים את הסגנון בהתאם למצב ולאלו יתרון גדול; הם יכולים להתנהל בצורה שיטתית וכשנתקלים ברגעי משבר או מצבים של כאוס על המגרש יכולים לזנוח את השיטה ולהפתיע.
מאמנים חשים נוח יותר עם ספורטאים בעלי הסגנון המוסדר שעוקבים אחרי ההוראות ומוציאים אותן לפועל אך כדאי שיהיו מודעים ליתרונות שיש לשחקן עם סגנון כאוטי מפני שחוסר הסדר והתכנון עשוי להיות פתח ליצירתיות ולחדשנות. לשחקן שכזה עשויה להיות השפעה גם ברמה החברתית על הקבוצה בכך שישבור את הדפוס המוסדר וישפיע על הקבוצה להתאים עצמה למצב בו שולט הכאוס.
לסיכום, ספורטאים כדאי ויזהו את סגנון החשיבה שלהם וילמדו היכן נקודות החוזק והחולשה שלהם,  כמו גם יחשבו באילו מצבים כדאי שיגיבו בדרך ספונטנית ואינטואיטיבית.
לפעמים השיטה היא העדר השיטה.


מיכל יערון, לעוף – פסיכולוגית ספורט מתקדמת



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג