טקסט וסאב טקסט – מה נאמר ומה נשמע

כשאורי אמר בסוף האימון למאמן שלו שהיה "גועל נפש של אימון" המאמן ’לא יצא פרייר’ וזרק אותו לשבוע הביתה. כשתמי אמרה לפני משחק שהיא חושבת שהיא לא צריכה לעלות בחמישייה המאמן התאכזב ואמר שבאמת היא לא צריכה להיות בהרכב. בתגובה ייבש אותה ארוכות על הספסל. מדוע הגיבו ככה המאמנים? האין אנו פעמים רבות נוהגים בהתאם לתוכן של מה שאנו שומעים ולא למה שבעצם נאמר? האם ספורטאים אילו הביעו אי הערכה, זלזול או חוסר כבוד למאמנים או שניסו להביע דבר מה אחר?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


כשאורי אמר בסוף האימון למאמן שלו שהיה "גועל נפש של אימון" המאמן 'לא יצא פרייר' וזרק אותו לשבוע הביתה. כשתמי אמרה לפני משחק שהיא חושבת שהיא לא צריכה לעלות בחמישייה המאמן התאכזב ואמר שבאמת היא לא צריכה להיות בהרכב. בתגובה ייבש אותה ארוכות על הספסל. מדוע הגיבו ככה המאמנים? האין אנו פעמים רבות נוהגים בהתאם לתוכן של מה שאנו שומעים ולא למה שבעצם נאמר? האם ספורטאים אילו הביעו אי הערכה, זלזול או חוסר כבוד למאמנים או שניסו להביע דבר מה אחר?

מאת:מיכל יערון


לעתים צריך להבחין בין המילים הנאמרות לבין מה שעומד מאחוריהן. כשנער לפני תחרות אומר "אני לא רוצה" צריך לקחת בחשבון את האפשרות שהוא אומר משהו אחר כמו: "אני לחוץ", "אני לא מאמין בעצמי", "אני חושש לאכזב" ועוד אפשרויות רבות.

אחד הכלים החשובים שיהיו בידיו של מאמן נקרא שיקוף (באנגלית – mirroring, מהמילה מראה). שיקוף זו היכולת להעביר למילים את הרגשות שהצד השני לא יודע למלל. כלומר, היכולת להקשיב מעבר למילים ולתרגם את המילים שנאמרו לאמירה המכילה בתוכה את הרגשות של הזולת. 


מאמן צריך להקשיב

המאמן צריך להקשיב מעבר למילים
צילום:Klapi

פעמים רבות אנו מתקשים להביע את רגשותינו ומביעים אותם בצורה סמויה בתוך משפטינו. בואו נקשיב רגע מעבר למילים של אורי. מה הוא רוצה לומר? ייתכן ואורי רוצה לומר משהו אחר. משהו על עצמו. ייתכן ואורי חש מתוסכל מהתקדמותו המקצועית, או שאולי מרגיש כי לא זוכה למספיק תשומת לב.

על פניו גם תמי מפקפקת ביכולותיה המקצועיות. אך אפשרות היא כי היא לחוצה לקראת המשחק הקרוב ובפועל מבקשת מהמאמן לחזק אותה ולעזור לה להתמודד. על מנת להצליח לשקף לספורטאי את תחושותיו עלינו לעצור את התגובה האוטומטית שלנו לתוכן של הדברים ולחשוב: "מה הוא באמת רוצה להגיד לי?", "מדוע הוא אומר את זה?"

אנו צריכים לחשוב על ההקשר בהם הדברים נאמרים ולשקלל את המידע שיש לנו על אישיותו של ספורטאי, כמו גם על הדברים שעברו עליו לאחרונה, בחיים הספורטיביים ובכלל. עלינו לבחון גם את התחושות שהדברים מעוררים בנו, מתוך הנחה שהספורטאי עצמו חש אותם ומעבירן אלינו.

כך, המאמן של אורי חש תסכול למשמע הדברים, תסכול דומה לזה שאורי חש לגבי מקומו בקבוצה. המאמן של תמי נלחץ מהאמירה המדוברת שלה. הוא נלחץ מכך שתמי, בורג חשוב בקבוצה, מביעה חוסר אמון ביכולתה ומתחיל לפקפק ביכולת שלו עצמו כמאמן וביכולת של קבוצתו. 


 מאמן צריך להקשיב מעבר למילים
המאמן לעיתים צריך להקשיב מעבר למילים
צילום:own

אין הכוונה כאן שהמאמן יהפוך להיות הפסיכולוג של הילד ואין הכוונה שלכל משפט שיגיד הספורטאי המאמן יחפש משמעויות אחרות. ברם, בהתאם למצב ופעמים רבות, ההקשבה של מעבר למילים היא כלי יעיל בהבנה של נפש הספורטאי. להיות רגיש לזולת, לדבריו ולכוונות מאחורי המילים זו זכות גדולה אך לא פחות כלי מאד חשוב שצריך בארסנל הכלים כל מאמן.

בלוג של מיכל יערן בשוונג- טיפ שבועי

לטיפים נוספים לחץ כאן

אתר לעוף

מיכל יערון
פסיכולוגית ספורט מהמובילות בארץ קרוב ל-20 שנה. הובילה את הצד המנטאלי שלכמה מההצלחות הגדולות של הספורט הישראלי, יחידים וקבוצות. מלווה ספורטאיםוספורטאיות בכל הגילאים ובכל הרמות
.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג