טווחי המחירים ומה חשוב לבדוק: סקירת שוק היד השנייה באופני כביש

קונים אופניים וסוקרים את שוק המשומשים? הכנו עבורכם מדריך שיסייע לכם בקנייה: בלמי דיסק או חישוק? מערכת מכנית או אלקטרונית? ומה ההבדל בין לקנות מאדם פרטי לחנות? כל הפרטים בפנים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
אילו אופניים כדאי לקנות? רמז: לא כמו אלו בתמונה | צילום: Shutterstock

אופני כביש יכולים להזדקן בכבוד ויכולים לסיים את חייהם ככלי תחבורה עירוני. עבור חובבי רכיבת כביש, שוק המשומשים הוא אוסף הזדמנויות נהדר לרכישת אופניים מעולים במחיר נמוך משמעותית ממחיר אופניים חדשים, במפרט דומה או זהה. כדי להבין קצת מה קורה כיום בעולם אופני יד שנייה יש לזכור ששוק המשומשים מגיב בהשהייה של מספר שנים לעומת האופניים באולם התצוגה של היבואן. בואו נצלול לסוגיות המרכזיות בנושא:

בלם דיסק או חישוק?
הדוגמה הבולטת ביותר והמשמעותית ביותר כיום היא בלם הדיסק. בלם הדיסק הוצג באופני הכביש לפני כמעט עשור, 4-3 השנים הראשונות היו בעיקר גישוש של היצרנים, מערכות הילוכים לא ממש בשלות, דגמי ביניים או כניסה שהיו בני כלאיים, ויבואנים שלא ממש ידעו איך לאכול את הצפרדע. לפני כ-7 שנים נוצר סטנדרט מסוים, שלמעשה משליך גם על האופניים החדשים שאנו רוכשים כיום, וכמובן על על שוק היד השנייה.

בלם דיסק | צילום: Shuttertsock

פועל יוצא של התהליך הוא שכיום אופניים עם בלם חישוק הופכים אט אט לאופני יומומות (אופניים לרכיבה יומיומית רגילה) וזוכים למחירים נמוכים למדי, למרות מפרט עשיר, מפרט שרק לפני כשלוש שנים היה נחשב לחלום של ממש.
ואכן, מי שמוכן להתפשר על אופניים עם בלם חישוק, יוכל לרכוש אופני קצה עם גלגלי קרבון ומערכות אלקטרוניות במחיר שסביר להניח שיהיה פחות מ-10,000 שקלים, או אולי מעט יותר מזה אם מדובר באופניים ממש חדשים ובמפרט של מערכות וגלגלים שהוא ממש גבוה.

אלקטרוני / מכני
ראשית חשוב לשים לב שמערכות אלקטרוניות הן כבר לא נטע זר בענף, בדיוק כמו בלמי הדיסק הן הופיעו באופני הכביש לפני קצת יותר מעשור, ובערך לפני ארבע שנים הפכו ממוצר שרק יחידי סגולה רוכשים, למוצר סטנדרטי למדי ולא משהו שיגרום לחבר'ה בקבוצה להרים גבה ולשאול אם זכיתם בלוטו לפני כמה ימים.

ברור שאופניים זהים לגמרי עם מערכת אלקטרונית יעלו יותר מאשר אותו זוג עם מערכת מכנית. כמו כן, חשוב לשים לב שיש שלדות ספציפיות שלא מתאימות למערכות מכניות ובמקרים נדירים גם שלדות שלא יתאימו למערכות אלקטרוניות.

הבדל בין מכני לאלקטרוני. מערכת הילוכים | צילום: Shutterstock

כמה הילוכים?
10, 11, 12 (20, 22, 24), כמה הילוכים יש במערכת של האופניים שאתם מציעים או שמוצעים לכם? מערכות ה-20 הילוכים 2×10 כבר לא מוצעות באופן מסודר מזה מספר שנים, למעט באופניים זולים במיוחד, לכן חשוב לזכור שאופניים עם מערכות אלו יהיו לרוב בני 8 ויותר.

מערכות ה-22 הילוכים 2×11 היו הרוב השלט עד לפני שנתיים לערך, ובמקביל גם המערכות האלקטרוניות הפכו נפוצות הרבה יותר. מערכות ה-24 הילוכים 2×12 הן חדשות בתחום, Sram הציגו אותן לפני 4 שנים, אך החדירה המשמעותית שלהן החלה לפני כשנתיים עם ה-Shimano Ultegra מסדרה 8170' ושנה אחריה הגיע גם ה-Shimano 105Di2 מסדרה 7170. יש לשים לב שאופניים עם מערכות 24 הילוכים הם לרוב אופניים בני שנה עד שנתיים והמחיר שנדרש עבורם הוא כמובן גבוה משמעותית מאופניים מאותו דגם עם מערכת 22 הילוכים.

גלגלים
גם כאן אנו חשים כיום את השפעת התהליך שהחל עם הסטנדרטיזציה של מערכות הדיסק. לפני כשלוש החלו להופיע יותר ויותר גלגלי קרבון מאיכות טובה לבלם דיסק, בפרופילים של 60-38 מילימטרים. אל תתפלאו לראות אופניים זהים לגמרי עם גלגלי אלומיניום או גלגלי קרבון בפער מחיר של כמה אלפי שקלים, חשוב גם לזכור שברגע שמדובר בגלגלי קרבון יש מבחר רב של דגמים ויצרנים רבים, וההשוואה דורשת התייחסות לגלגל עצמו, לנתוני המשקל שלו וגם ליצרן שעומד מאחוריו.

קול גלגל | צילום: Shutterstock

רכישה מאדם פרטי או רכישה מטרייד אין של יבואן/חנות אופניים
אחת השאלות הטובות היא מה עדיף והיכן תקבלו תמורה טובה יותר לכסף שלכם. השאלה הזו היא מורכבת למדי. היתרון הגדול של טרייד אין הוא העיקרון שכל טרייד אין שמכבד את עצמו לא ימכור אופניים שלא עברו טיפול והוחלפו בהם החלקים שהיו בלויים מעבר למצב הגיוני. מצד שני, אופניים שיתכשו בטרייד אין לרוב יעלו מעט יותר (10 עד 20 אחוזים).

מצב האופניים
נושא המצב התחזוקתי של האופניים מתקשר באופן ישיר לסעיף הקודם ונוגע באחת הנקודות החשובות ביותר. חשוב לזכור שאין אחריות לאופניים יד שניה, מכאן שהקונה אחראי לבדוק את האופניים. בדיקה בסיסית של השלדה ותפקוד מערכות.

במידה וחסר לכם הידע, מומלץ להיעזר במכונאי אופניים שיעבור עליהם ויכין רשימה של חלקים שדורשים התייחסות, כולל גם הערכת עלות משוערת. עלות של עד 500 שקלים בכל אופניים היא עלות הגיונית לזוג בן כמה שנים: שרשרת, כבלים להילוכים, רפידות או צמיגים. אם העלויות הופכות לגבוהות יותר, מומלץ לסכם עם המוכר על הורדת מחיר או השתתפות שלו בעלויות.

אפשר להיעזר באיש מקצוע | צילום: Shutterstock

שדרוגים
במקרים רבים אופני יד שניה יכללו שדרוגים כאלו ואחרים שעשו בעליהם הקודמים, ומשפיעים על המחיר. מד הספק למשל מצדיק עוד 500 עד 1,000 ש"ח (בהנחה שמדובר במד הספק דו צדדי, כלומר בקראנק), שעון רכיבה גם הוא מוסיף כמה מאות שקלים. פדלים, מחזיקי בקבוק או אוכף משודרג לא מצדיקים תוספת מהותית, הם בהחלט יהיו Nice To Have ויתנו לקונה הרגשה טובה.

מפתח כללי למחירי אופני יד שנייה
עד 5,000 ש"ח – אופניים בני יותר מ-7 שנים, סביר שיהיו עם בלם חישוק וחשוב מאד לבדוק את מצבם. אם תוחזקו היטב, הם יהיו אופניים נהדרים, אך אם לא זכו ליד מתחזקת ואוהבת, הם יהיו סיוט, ולכן כדאי מאד לבדוק או לרכוש מגורם שיסביר מה בוצע באופניים טרם העמדתם למכירה.

12,000-5,000 ש"ח – לרוב אופניים שהם עם בלם חישוק בגיל של 6-3 שנים ומערכות אלקטרוניות בדרך כלל, או לחילופין אופניים עם בלם דיסק ומערכות מכניות. גם כאן חשוב לקבל מידע על המצב התחזוקתי ולבדוק היטב את מצבם.

20,000-12,000 ש"ח – סטנדרט של בלם דיסק, שלדות ברמות גבוהות יחסית, גיל של 2 עד 4 שנים, ערכות אלקטרוניות ומצב תחזוקתי גבוה. כל מה שלא עומד בהגדרות הללו לא מתאים לטווח המחירים הזה.

20,000 ש"ח ומעלה – אופניים בני שנתיים לכל היותר (שנתון ייצור), מערכות אלקטרוניות, 24 הילוכים מרמות Ultegra di2 / Sram Force ומעלה, גלגלי קרבון, ובעיקר שלדות קצה. סביר להניח שהאופניים יהיו במצב מעולה ואם הם בטרייד אין ולא היו מושלמים הם יעברו בדיקה ויבוצע להם יישור קו. כמה סימנים בצבע לא אמורים להדאיג.

ולסיום, כמו שאני אומר תמיד, אם היחס שאתם מקבלים מהמוכר הוא כזה של "שלם את הכסף ולך מכאן", זה כנראה לא האדם או המקום לרכוש ממנו.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג