חיקוי או הזדהות – שימו לב איך אתם מתנהגים

ילדים רואים בהוריהם, אחיהם הגדולים וגם בבוגרים אחרים מודל לחיקוי. גם ספורטאים יראו במאמנים מודלי לחיקוי, בעיקר הצעירים. לכל חיקוי יש מחיר
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


ילדים רואים בהוריהם, אחיהם הגדולים וגם בבוגרים אחרים מודל לחיקוי. גם ספורטאים יראו במאמנים מודלי לחיקוי, בעיקר הצעירים. לכל חיקוי יש מחיר

מאת:מיכל יערון תומר גוטמן


השבוע ראיתי כי בני מציע כוס מים קרים לאיש החביב המנקה אצלנו את חדר המדרגות. הוא עשה זאת על דעת עצמו. התפלאתי, כי מעולם לא דיברתי איתו או ביקשתי ממנו לעשות כן. הבנתי כי אני רואה לנגד עיני רעיון שדובר עליו רבות בעולם הפסיכולוגיה והוא הרכישה וההפנמה של רגשות והתנהגויות דרך צפייה במודל.

תיאורטיקנים של הזרם ההתנהגותי, יקראו לזה חיקוי. חיקוי הינו התבוננות ואח"כ ניסיון לבצע את אותן פעולות או התנהגויות שהפרט רואה את זולתו עושה. למידה רבה נעשית על ידי חיקוי. הילד לומד מהוריו, אחיו, הספורטאי, שותפיו לקבוצה ומהמאמן.

תיאורטיקנים של הזרם הפרוידיאני היו קוראים לתיאור שלעיל הזדהות. זהו מצב בו הפרט מפנים עמדות ורגשות של אחרים ומיחסם לעצמו. את תהליכי ההזדהות נראה אח"כ בביטוי החיצוני שלהם, בהתנהגות. תהליכים של חיקוי והזדהות הם תהליכים המתרחשים כל הזמן, בנפשו של האדם, אם במודע או שלא.


ביארן ריס, מנצח טור דה פרנס, מנהל ספורטיבי, בוודאי היה מודל לחיקוי עבור כמה רוכבי אופניים
צילום:

Flickr



את רוב תפיסותינו רגשותינו והתנהגויות שלנו אנו רוכשים בצורה זו. מדובר אמנם בלמידה עקיפה, כזאת שנעשית "על הדרך" והפרט לרוב אינו מתכוון ללמוד ממנה במודע, אך מדובר בתהליך מרכזי ביותר שמרחש כל הזמן. בזמן מרוץ אופניים, כשרוכב מבצע פעולה שאינה לרוחו של המאמן, אם תגובתו של המאמן תתבטא בכעס, צעקות או זלזול כמו תנועת יד מבטלת, אנו נראה את אותו רוכב וכן רוכבים אחרים בקבוצה מזלזלים בחבריהם כשהם עושים טעויות (חיקוי ברמה ההתנהגותית).
לא פחות מכך, אותם רוכבים בקבוצה יחושו יחס של זלזול אחד כלפי השני וכן כלפי עצמם כשלא יצליחו לבצע את מה שרצו (הזדהות ברמה הרגשית).

באותה מידה כך גם נרכשות תגובות רגשיות והתנהגותיות חיוביות המקדמות את הפרט. כשילד נופל ואימו מגיבה ברגיעה יחסית, מחבקת ומעודדת להמשיך לנסות, יחוש הילד בטחון ויפתח אט אט את האומץ לנסות. בהמשך הדבר יתבטא בכישורים מוטורים מורכבים יותר ובמקביל ביכולות הרגשיות שלו. כך מתפתחת  אותה תכונה שאנו מכנים – אמפטיה. (ראה טיפ – אמפטיה, סמפטיה- מה זה משנה?).

מכאן שחשוב לזכור כי אנחנו כל הזמן משמשים כמודל לחיקוי והזדהות. ההתנהגות שלנו במגרש האימונים ובתחרות, כמו גם התגובות שלנו לאירועים שונים שמתרחשים (כמו טעות של שחקן במהלך תחרות או הפסד ליגה) מופנמות על ידי הסובבים אותנו ולכן- חשוב לשים לב איך אנחנו מתנהגים.

לטיפים נוספים לחץ כאן
אתר לעוף
מיכל יערון
פסיכולוגית ספורט מהמובילות בארץ קרוב ל-20 שנה. הובילה את הצד המנטאלי של
כמה מההצלחות הגדולות של הספורט הישראלי, יחידים וקבוצות. מלווה ספורטאים
וספורטאיות בכל הגילאים ובכל הרמות
.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג