חוזרים לסמרתון: מרוץ אופני הרים מדברי בסגנון אחר

אור דיין ואמיר אלפיה יתחרו שוב יחד באבק של הערבה ומסבירים מה מיוחד ברכיבת השטח המדברית, מה אנשי הברזל או רוכבי הכביש יכולים להפיק מזה ואילו חידושים צפויים השנה במסלול
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
אמיר אלפיה ואור דיין | צילום: יואב לביא, באדיבות הפקת הסמרתון

"רכבו חזק, חיו חזק יותר" הוא הסלוגן של הסמרתון. השנה, בפעם השנייה ברציפות, נשתתף אמיר אלפיה ואני בתחרות, תחת הכובע של כתבי שוונג. אנחנו ממש שמחים לחזור עם תובנות מהשנה שעברה ורצון גדול לשיפור, וכמובן הנאה ממרוץ שהוא גם אירוע אופניים מדברי מיוחד ושונה בנוף הישראלי.

התחרות שמה אותנו במבחן אישי וזוגי של טכניקה, כושר, התנהלות ותקשורת על מנת להשיג את התוצאה הטובה ביותר. אמיר ואני מוכרים יותר בענף הסיבולת של איש ברזל ואופני הכביש, שנינו מאמנים ילדים על אופני הרים, אך זוהי לא הדיסציפלינה שאנחנו מתמחים בה בתחרויות.

הסמרתון היא תחרות רב-יומית של מרתון אופני הרים מדברי, בסגנון מיוחד ושונה. הסמרתון מתקיים משנת 2015, והשנה תהיה המהדורה התשיעית שלו. לצד אפיק ישראל, שהוא אירוע האופניים הגדול בארץ, זו תחרות המרתון הרב יומית היחידה שמתקיימת בחורף הישראלי בדרום הרחוק. לרוכבי המרחקים בשטח, זהו בהחלט יעד שנתי להתכונן אליו.

לראשונה השנה, הסמרתון מציג לרוכבים פרולוג ביער בן שמן על סינגל "הרצל" הכחול במצפה מודיעין. זה אומר שכל זוג שמשתתף במרוץ המלא יכול לעשות את מקטע הסטרבה שהוגדר מראש, ולקבל תוצאה שעל פיה יזנק ביום הראשון של התחרות. הפרולוג מטרתו לסדר את שדרת הזינוק בתחרות לפי בוקסים (כלובי הזנקה), המהירים מקדימה והמהירים פחות מאחורה, אבל לא קובע מבחינת תוצאה במרוץ עצמו. אנחנו חושבים שזה חידוש מגניב המאפשר לרוכבים לקבל מושג על היכולת שלהם מול מתחרים אחרים במקטע ידוע מראש.

צילום: הפקת הסמרתון

המהדורה של השנה מחולקת כך שבלב האירוע מרוץ זוגות של שלושה קטעים וגם אפשרויות לרכיבה חד-יומית יחידנית.

קצת נתונים ומספרים: בשלושת ימי הסמרתון תדוושו לאורך 215 ק"מ, 55 אחוז מהם (או 120 ק"מ) הם סינגלים משובחים וזורמים. במהדורה זאת ייחשפו לראשונה שלושה מקטעי סינגל-טרקים חדשים לחלוטין באורך כולל של 20 ק"מ שנבנו בעמל רב בשנה האחרונה. כמו שניתן להבין, יש בתחרות אתגר פיזי גדול אבל גם הרבה אווירה והנאה מעבר למרוץ עצמו בכפר התחרות המדברי בישוב אליפז.

ישבתי לשיחה פתוחה עם אמיר, השותף שלי, להבין מה האתגרים שלו בתחרות כזאת ולמה הוא מגיע שנה שניה ברצף להתחרות בתחום שונה מהעיסוק העיקרי שלו.

אמיר, השתתפת השנה באליפות עולם באיש ברזל בקונה וגם השגת את הסלוט לאליפות העולם הבאה שתתקיים בניס. מה זה קשור עכשיו אופני הרים?
"בגדול זה תמיד קשור. המוטיבציה שאתה מקבל (לאימונים) היא לא רק מרכיבות של מספרים ונתונים. העולם של הטבע הוא הרבה יותר מגוון וממלא. הוא מאפשר לך להתפתח יותר בתור רוכב".

באיזה אופן הוא מפתח אותך יותר בתור רוכב?
"דורש ממני התמודדות טכנית ופיזית שלא קיימת ברכיבת כביש, כמו מדרגות סלע, סינגלים צרים, פניות חדות ומכשולים במסלול. משטח מגוון. בכביש הדברים הם יותר שחור או לבן, כביש חלק או מחוספס, רטוב או יבש.
המגוון הזה דורש ממני גמישות מחשבתית והתאמות אחרות".

אור דיין | צילום: הפקת הסמרתון

האם היית ממליץ לאיש ברזל להשתתף בתחרות? אם כן, למה?
"אנחנו רואים הבדל ענק ברכיבה בין מקצוענים לחובבנים בתנאים קשים באיש ברזל, כמו בתנאי גשם ומזג אוויר קשים שהיו בטבריה, או ברוחות ובתוואי של ישראמן. אם אתה מסוגל להתמקד למרוץ אופני הרים כמו הסמרתון ולהגיע אליו מוכן אתה יוצא רוכב אחר. טוב יותר. את הדבר הזה אנחנו יכולים לקחת בחזרה לאיש ברזל ולבצע את המקטע רכיבה בצורה בטוחה ומהירה יותר".

אמיר: "בסופו של דבר, כמו שלומדים בבית הספר לקצינים, שדה הקרב הוא ממלכת אי הוודאות וכך גם השדה התחרותי. נשאף לעשות כל שביכולתו לצמצם את אי הוודאות לאורך תקופת ההכנה, יחד עם זאת, רכיבת השטח מספקת לרוכב מגוון אינסופי של פתרונות לכל מכשול בדרך, ובנוסף פונציאל רב יותר לבלת"מים ומשברים. משמע, הזדמנות בלתי רגילה להתמודדות והתפתחות מנטלית כספורטאי".

אור: "אני בזווית האישית שלי רואה את היתרונות הגדולים שמתחרי סבולת מהכביש ואיש ברזל מביאים לתוך מרוץ אופני הרים. במיוחד במרוצי אפיק ומרתון אופני הרים, שיש בהם קטעי עבודה קשים וארוכים מול הרוח, עליות מאתגרות וצורך להתאושש מיום ליום בשביל להיות רלוונטיים במרוץ ולשמור על מיקום, או לשפר אותו כאשר אחרים יותר עייפים. לרוכבי מרחקים יש ראש "קשה" וחזק, כאשר יש צורך לרוץ עם האופניים בקטע מדורדר או שלא רואים את האופק וצריך להוריד את הראש ולדחוף את הפדלים בסגנון נגד-שעון, זה בא לידי ביטוי בתוצאה. לכן לדעתי זה מאפשר לאנשי ברזל ורוכבי כביש עם "מנוע" אירובי גדול ליהנות מאוד בעולם השטח ולהביא לידי ביטוי יכולות שיש להם. הכל עם הכנה מתאימה כמובן של אופניים וטכניקה.

צילום: הפקת הסמרתון

אז למה אנחנו משתתפים בסמרתון? כי אין כמו הטבע ואין כמו המדבר בחורף. אחרי שאבק הישראמן מאחורינו, אנחנו נערכים לאבק של הערבה. הסמרתון שמתקיים בתחילת חודש מרץ הוא תחרות רכיבת שטח המתאימה לרמות מגוונות של רוכבים: החל מרוכב שרוצה לעשות יום אחד בסינגל מדברי קסום, ועד רוכבים קשוחים שרוצים לטוס על קצה גבול היכולת במשך סופ"ש שלם, חמישי עד שבת.

צוות התחרות דואג למסלול משולט, לתחנות הזנה מסודרות, לתמיכה טכנית, תמונות מדהימות ולמתחם סיום והתאוששות מפנק. ככה שכל מה שנותר זה לרכוב. מי שיגיע ייהנה מחוויית רכיבה פסיכית, יחד עם זאת הוא יזכה לטעום חוויה של קהילה שמתרכזת מידי ערב בכפר התחרות לארוחת ערב ובירה משותפת. אנחנו נהיה שם ונשמח לראות אתכם גם במסלול ובקפה או בירה שאחרי.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג