וואלטה א'אספנייה: המועמדים לניצחון

הגרנד טור האחרון של העונה יוזנק בשבת הקרובה בספרד. למרות החששות, שדה המשתתפים מציג עומק איכותי של מועמדים לניצחון
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

הגרנד טור האחרון של העונה יוזנק בשבת הקרובה בספרד. למרות החששות, שדה המשתתפים מציג עומק איכותי של מועמדים לניצחון

מאת:יאיר בן עמי



 כתבה על מסלול הוואלטה א'אספנייה 2013 – כאן


וינצ'זו ניאבלי, איטליה, אסטנה
"הכריש מסיינה", "כריש המייצרים", "הכריש" – אלו שלושת הכינויים המוכרים ביותר של ניבאלי. מנצח הג'ירו ד'איטליה 2013, שנחשב לגולש המורדות הטוב בדור הרוכבים הנוכחי, ולכן גם קיבל את הכינוי "קאמיקאז המורדות". זהו כינוי אותו הדביקו האיטלקים לכל רוכב היודע לנצל את יכולותיו הטכניות לפתיחת פערים בירידות וניבאלי ירש אותו מפאולו סאבלדלי (מנצח הג'ירו בשנים 2002, ו-2005). ניבאלי זינק פעמיים לוואלטה ולאחר שניצח בשנת 2010 הוא סיים שביעי במהדורה של 2011. לפני שנה הוא סיים במקום השלישי בטור דה פראנס ובכך השלים עלייה על דוכן המנצחים של שלושת הגרנד טור הגדולים.

אם ינצח ניבאלי בוואלטה 2013 הוא יהיה הרוכב הרביעי בהיסטוריה שישלים את הדאבל ג'ירו/וואלטה באותה השנה. לפניו עשו זאת אדי מרקס (1973), ג'אובאני באטלין (1981) ואלברטו קונטאדור (2008).

היתרון של ניבאלי: העומק האיכותי של קבוצת אסטנה הכולל את יעקב פוגלסן (מקום 7 בטור דה פראנס האחרון) ויאנס בראיקוביץ ופאובלו טרילונגו
החיסרון של ניבאלי: הוא הרוכב המסומן ביותר בדבוקה של הוואלטה.

ניבאלי חוגג את הניצחון בשנת 2010
(צילום: Kadellar)

חואקין רודריגז אוליבייר, ספרד, קאטיושה
אחד מהרוכבים הוותיקים בדבוקה המשתבח מגרנד טור לגרנד טור. לפני כחודש, בגיל 34, הצליח לעלות לראשונה על דוכן המנצחים של הטור דה פראנס. עם ההישג בטור הוא השלים עמידה על דוכני המנצחים של כל שלושת הגרנד טור. על דוכן המנצחים של הוואלטה א'אספנייה הוא עלה לראשונה אשתקד כשסיים שלישי לאחר שסיים שני בג'ירו.

ברזומה של "פוריטו" תואר מלך ההרים של הוואלטה (2005) ותואר הנקודות בג'ירו (2012), ניצחון בקטע של הטור בשנת 2010, שבעה ניצחונות בקטעי וואלטה, תואר מלך ההרים של הדופינה ליברה ועוד ועוד. התוצאה שישיג בוואלטה תקבע אם העונה הנוכחית היתה הטובה ביותר בקריירה שלו, עם ניצחון ראשון בגרנד טור או שזו עוד עונה טובה של מטפס העל.

היתרון של רודריגז: 11 קטעי הרים עם 9 סיומי פסגות
החיסרון של רודריגז: עייפות (בעיקר מנטאלית) מהטור דה פראנס ויותר מחודש ללא תחרויות ברגליים  

רודריגז (צילום: Petit Brun)

אלחנדרו ולוורדה, ספרד, מוביסטאר
רבים מייחסים את האכזבה הגדולה ביותר בטור דה פראנס 2013 לאלברטו קונטאדור, אבל עוד יותר רבים שוכחים שולוורדה יכול להתחרות על התואר בקלות לאחר ההתרחשות הבלתי נשכחת בקטע ה – 13 (תזכורת כאן).
ולוורדה כבר ניצח בוואלטה והיה הסגן פעמיים (2006, 2012). בטור הוא הגיע להישג שיא בשנת 2007 כשסיים שישי ואת הג'ירו הוא מכיר רק מהטלוויזיה וסיפורים של חברים. בדרך כלל לא יכול ולוורדה להתחרות מול רוכבים כניבאלי או רודריגז בעליות הארוכות, אבל בוואלטה השנה יש כמה עליות קצרות אל קווי סיום ואלו אולי יעזרו לו במאבקי ראש הדירוג.

היתרון של ולוורדה: הניסיון, קבוצה חזקה, ואולי גם התיאבון
החיסרון של ולוורדה: עייפות מהטור, עבר עשיר בטעויות טקטיות

בוק מולמא, הולנד, בלקין
רק לפני כחודש סיים שישי בטור דה פראנס. הוא כבר ניצח בקטגורית הנקודות של הוואלטה 2011, בה הוא סיים במקום הרביעי בדירוג הסופי. באותה מהדורה הוא גם חווה את מעמד המוביל בדירוג המצטבר כשהוביל את המרוץ לאחר הקטע ה-9 (למשך יום אחד). מולמא נכנס בדיוק למשבצת הרוכב בסיום ההתבשלות. על סף יום הולדתו ה-27 (בנובמבר), הוא כבר הפגין יכולות של מתמודד על ראש דירוג בגרנד טור, עם שני המקומות נושקי החמישייה הראשונה בוואלטה 2011 וטור 2013. השאלה עד להיכן ימשיך לטפס מולמא.

ולוורדה בטור דה פראנס 2010
(צילום: Ludovic Péron)


היסטורית – הוואלטה הוא הגרנד טור הידידותי ביותר למתמודדים על ראש דירוג גרנד טור שלא ניצחו בטור. לאורך השנים נוצרה רשימה מרשימה של רוכבים אשר סיימו במקומות 2-10 בטור וניצחו בוואלטה. מולמא עדיין לא הראה את הניצוץ ההופך מתמודד על ראש דירוג בגרנד טור למנצח. אם לא יהיה עייף מדי לאחר ההישג המרשים בטור, ייתכן ונראה אותו מטפס גם על דוכן המנצחים של הוואלטה.


מולמא חותם לפני הזינוק לקטע 7 בטור דה פראנס 2013 (צילום: 34 super héros)


היתרון של מולמא: הכניסה לשיא יכולתו כרוכב גרנד טור
החיסרון של מולמא: מתי ראיתם את בלקין מתנהלים בטקטיקה קבוצתית מרשימה?

מיקלה סקארפוני, איטליה, לאמפרה – מרידה
כמה ימים לאחר שהוואלטה יסתיים יחגוג סקארפוני את יום הולדתו ה- 34. 11 שנים מתחרה סקארפוני ברמה הגבוהה ביותר ובהן קבע את מעמדו כאחד המטפסים הטובים בעולם. יכולות הטיפוס שלו הביאו אותו להישג שיא לפני שנתיים כשניצח בג'ירו. שנה קודם ובשנתיים האחרונות הוא סיים במקום הרביעי בג'ירו.

לטור דה פראנס הוא מעולם לא הביא את יכולות העל שלו ובפעמיים שזינק סיים בעשירייה שלישית (2012) ורביעית (2004). גם לוואלטה הוא זינק רק פעמיים, בהן סיים במקומות 11 (2005) ו-13 (2003). השאלה האם יכול סקארפוני להתמודד על ראש דירוג בגרנד טור שאינו במגרש הביתי שלו, תקבל כנראה תשובה סופית בוואלטה א'אספנייה 2013. אחרי גיל 34 יהיה קשה לסקארפוני להמציא עצמו מחדש ולהפוך לרוכב המצטיין גם בטור ובוואלטה.
ייתכן וסקארפוני לא יהיה המוביל של לאמפרה – מרידה לכל אורך הוואלטה. ברשימת הלא מועמדים, טרם הזינוק שיכולים להפוך למתמודדים על ראש דירוג תוך כדי המרוץ, כדאי להזכיר את הקולומביאני הצעיר אנדרו אנאקונה גומז ווינר שסיים אשתקד במקום ה-19 בוואלטה.

היתרון של סקארפוני: מגיע כמועמד משנה לניצחון
החיסרון של סקארפוני: הישגי העבר בגרנד טור שאינו איטלקי

סקארפוני (צילום: Fabio Mo 83)


איגור אנטון הרננדז – סמואל סאנצ'ז גונסאלס, ספרד, אוסקלטל-אוסקדי

נתון מעניין – הקבוצה הבאסקית לא השיגה ניצחון בגרנד טור, גם לא בגרנד טור הספרדי. 19 עונות קיימת הקבוצה אשר חרטה על דגלה את הלאומיות של החבל הבאסקי. כשבוחנים את כוכבי העל שלבשו את המדים הכתומים לאורך כל העונות מקבלים רושם של פספוס בגזרת הניצחון בגרנד טור, על אחת כמה בוואלטה.

איבאן מאיו, היימאר זובלדיה, רוברטו לייסקה, מייקל אסטרלוזה, אגוי מרטינז, איגור גונזאלס דה גלדיאנו והרשימה יכולה להיות ארוכה בהרבה, אבל אף שם שיתווסף לה לא יהיה של מנצח גרנד טור. כדי להבהיר מה הוא הניצחון בוואלטה עבור קבוצת אוסקלטל – אוסקדי צריך להשוות את זה לאליפות של בני סכנין בכדורגל בישראל, אולי אפילו לאליפות של קבוצה פלסטינית. לא זהה אבל דומה. על פי הישגי העבר צריך להציב את סמואל סאנצ'ז כמועמד של הקבוצה לראש דירוג וזאת בזכות המקומות 2 (2009) ו-3 (2007) בוואלטה, אבל איגור אנטון יכול להפוך למועמד אם ישחזר את היכולות שהפגין בוואלטה 2010 לא כולל התאונה והפרישה בקטע 14.

איגור אנטון (צילום: bizikletero ero)


איגור אנטון היה הרוכב הטוב ביותר בוואלטה של 2010. הוא ניצח בקטע 4, עלה לראש הדירוג בקטע 7 ושמר על החולצה האדומה עד לקטע ה-14, במהלכו היה מעורב בתאונה, שבר את עצם הבריח ונאלץ לפרוש. מאז לא הצליח אנטון לשחזר את אותן היכולות. הוא סיים במקום ה-33 לפני שנתיים (וניצח בקטע בודד) ובמקום ה-9 לפני שנה. בטור האחרון הוא סיים במקום ה-23.


סמואל סאנצ'ז (צילום: Matthieu Riegler)

סמואל סאנצ'ז לא היה בטור דה פראנס השנה, הוא סיים את הג'ירו במקום 12 ולפני כשבועיים סיים במקום 8 בטור של בורגוס בו ניצח מלך ההרים והסגן מהטור דה פראנס האחרון, רוחאס ניירו אלכסנדר קוינטנה.

היתרון של סאנצ'ז ואנטון: שהם שניים
החיסרון של סאנצ'ז ואנטון: שהם שניים

רומן קריוצ'יגר (צ'כיה, סאקסו בנק)
קבוצת סאקסו בנק משוועת להישג שיחזיר אותה לראש דוכן המנצחים של הענף, בעיקר לאחר שאחד מנותני החסות (טינקוף) הביע אי שביעות רצונו מסכומי הכסף שמקבל כוכב העל של הקבוצה, אלברטו קונטאדור, ביחס להישגיו. קונטאדור לא יהיה בוואלטה השנה ומי שעליו תוטל משימת המאבק על ראש הדירוג הוא המטפס הצ'כי הוותיק קרויצ'גר האחראי גם להישג השיא של הקבוצה העונה – ניצחון במרוץ הקלאסי אמסטל גולד. הבעיה של קריוצ'גר היא בעובדה שהוא כמעט מעולם לא היה מוביל קבוצה בגרנד טור, אלא פועל העל כמטפס מצטיין.

הסיכוי שקרויצ'גר ימצא עצמו במאבקי ראש הדירוג בוואלטה 2013 תלוי בעיקר במומנט שייוצר בשבוע הראשון. הקבוצה תצטרך לשמור אותו קרוב לראש הדירוג בעזרת ביצוע טוב בקטע הראשון (מרוץ קבוצתי נגד השעון) והוא יצטרך לשמור על מיקומו בסיומי הפסגות בקטעים של השבוע הראשון. אם הוא יגיע לשבוע השלישי בפער קטן מהחולצה האדומה, ייתכן והוא יהיה הפתעת הוואלטה.


קרויצ'גר בליאז – בסטון – ליאז 2013 (צילום: some guy)

היתרון של קרויצ'גר: הניסיון וחצי קבוצה של רוכבים בעלי ניסיון בהתמודדות על ראש דירוג בגרנד טור
החיסרון של קרויצ'גר: רק בגרנד טור אחד הוא הצליח להפוך מפועל על למוביל קבוצה ואז הוא סיים במקום ה-5 (ג'ירו 2011)

(צילום השער: Kadellar)

23.8.2012


יאיר בן עמי - מציאות נושכתיאיר בן עמי
עורך לשעבר של אתר שוונג 
ו
בעל הטור מציאות נושכת.





אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


הטוויטר שלנו

ערוץ הוידאו של שוונג

מרוץ חדרה 26.4.2024 | הוידאו הרשמי
מרוץ חדרה 26.4.2024 | הוידאו הרשמי
01:40
The official video TRI Kinneret 2024! טרי כינרת 2024 - הסרט!
The official video TRI Kinneret 2024! טרי כינרת 2024 - הסרט!
03:16
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
אסף פורת אלוף ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת 2024!
59
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
אנטונינה רזניקוב אלופת ישראל בחצי איש ברזל בטרי כנרת!
01
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
אביב לוי אלופת ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
47
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
מעיין גלנץ אלוף ישראל בטריאתלון ספרינט בטרי כנרת!
01:02
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
טרי כנרת 2024: כך נראה הזינוק למקצה חצי איש הברזל ממעוף הרחפן
22
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
אשת הברזל של ישראל: אנטונינה רזניקוב באולפן
48:13
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
מטפס ההרים הישראלי רן קראוס בדרך לאוורסט
07:41
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
שנה לספורטודידקט: אתם שאלתם, נעה כפרי וענבר זהבי עונות
58:48
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
נדב רייסברג אחרי שסיים את פריז רובה: "המרוץ הכי קשוח שעשיתי"
01:37
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
סילבן אדמס מדבר בפסטיבל הצילום הבינלאומי בת"א
03:02
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter&#039s mind: Brett Hawke in our Podcast
נפש של ספרינטר: מאמן השחייה ברט הוק בראיון מיוחד Sprinter's mind: Brett Hawke in our Podcast
52:12
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
מרוץ סביון ה-14 ע"ש עומר חי ז"ל - הסרטון הרשמי!
02:27
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
הספרינטר מספר 1: איתמר איינהורן בראיון מיוחד לפודקאסט של שוונג
40:52