השחיינית הטרנסג'נדרית ליה תומאס פתחה בהליך משפטי כדי לחזור להתחרות

מי שהפכה לפני שנתיים לטרנסג'נדרית הראשונה שמנצחת באליפות המכללות, פנתה ל-CAS (בית הדין לערעורים בספורט) במטרה להפוך את האיסור נגדה להשתתף בתחרויות מול נשים. האם יירשם תקדים?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
ליה תומאס | צילום מסך מתוך יוטיוב

השחיינית האמריקנית ליה תומאס, שהפכה לטרנסג'נדרית הראשונה שניצחה באליפות המכללות, כאשר עשתה זאת במשחה ל-500 יארד חופשי ב-2022, נוקטת בצעדים משפטיים בניסיון לחזור לבריכה ולהשתתף בתחרויות נשים ברמה העולמית.

לפני שנתיים, מעט אחרי זכייתה של תומאס בזהב באליפות המכללות במה שיצר סערה תקשורתית גדולה וטענות לחוסר צדק מצד נשים, התאחדות השחייה העולמית (World Aquatics) הוציאה החלטה לפיה אסור לספורטאיות טרנסג'נדריות להתחרות בתחרויות העילית לנשים אם החלו את תהליך שינוי המין לאחר תחילת גיל ההתבגרות.

עד אז, נשים טרנסג'נדריות יכלו להתחרות כל עוד הן הורידו את רמות הטסטוסטרון שלהן ושמרו על הרמה הנמוכה הזאת באמצעים תרופתיים לפרק זמן ממושך. האיגוד העולמי אף פתח קטגוריה שלישית מאז לצד נשים וגברים, קטגוריה "פתוחה", אותה ניסה ליישם בתחרויות גביע העולם בשנה החולפת, אולם זו בוטלה מכיוון שלא היו אליה נרשמים.

אבל תומאס כאמור, לא מוותרת, והגישה בקשה לדיון בבית הדין לבוררות לספורט (CAS) בשווייץ כדי לנסות להילחם באיסור. הסיפור מורכב למדי, מכיוון שתומאס בת ה-25 כלל לא רשומה כעת כשחיינית בארה"ב, ולפיכך כלל לא בטוח ש-CAS תסכים לשמוע את התיק, שכן מדובר בבית דין העוסק באירועי ספורט קונקרטיים בלבד, ולא בדיון תיאורטי בסוגיה.

ברנט נוביצקי, מנכ"ל התאחדות השחייה העולמית, מסר בתגובה בתקשורת הבריטית: "המדיניות שלנו לגבי הכללת מגדר, שאומצה על ידי World Aquatics ביוני 2022, פותחה בקפדנות על בסיס עצות מובילות בתחום הרפואה מומחים משפטיים, ובהתייעצות מדוקדקת עם ספורטאים. World Aquatics נותרה בטוחה שמדיניות ההכללה המגדרית שלה מייצגת גישה הוגנת, ונשארת נחושה בהחלט להגן על ספורט נשים".

תומאס עדיין לא הגיבה באופן פומבי מאז נקיטת ההליכים המשפטיים. ב-2022 היא אמרה שהיא מקווה להתחרות במבחנים האמריקאיים למשחקים האולימפיים בפריז 2024 וכי ספורטאיות טרנסג'נדריות "אינן איום" על מתחרות.

מאז המקרה של תומאס, שורה של איגודי ספורט עולמיים, בהם בין היתר ברכיבה על אופניים ובאתלטיקה, אסרו גם הם על ספורטאיות טרנסג'נדריות להתחרות במסגרת תחרויות נשית מקצועניות. אם ה-CAS יחליט לדון בסוגייה ויהפוך את החלטות איגוד השחייה העולמי, זה עשוי להוות תקדים ולהשפיע גם על ענפים אחרים.

אותם גופים הצהירו שהם נותנים עדיפות להוגנות ובטיחות על פני הכללה מגדרית. נשיא האתלטיקה העולמית, לורד סבסטיאן קו, אמר אז: "אני חושב שההגינות של ספורט הנשים אם לא נעשה את זה נכון, ובעצם העתיד של ספורט הנשים כולו, הוא מאוד שברירי".



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"עוד יבוא יום בו לא אוכל לרוץ יותר. היום הוא לא היום הזה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג