הקלה חברתית

יום כיפור עבר. כמו כל תל אביבית טובה האסוציאציה הראשונה ליום זה אצלי היא אופניים. מטורף קצת אך לא צום או מלחמה עולים לרב האנשים לראש
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

יום כיפור עבר. כמו כל תל אביבית טובה האסוציאציה הראשונה ליום זה אצלי היא אופניים. מטורף קצת אך לא צום או מלחמה עולים לרב האנשים לראש

מאת:מיכל יערון


לאופניים בתחום פסיכולוגיית הספורט, קיים מקום של כבוד מפני שאחת התופעות הראשונות שאפשר ליחס לתחום זה, התגלו במחקר על רוכבי אופניים.

הקלה חברתית (Social facilitation), זו תופעה המתארת מצב בו נוכחות אנשים אחרים מביאה לשיפור בביצוע משימות. כלומר כשאדם או בעל חיים (נכון אפילו על תיקנים) צריך לבצע משימה פשוטה, ביצוע בנוכחות של אנשים אחרים מביא אותו לביצוע מוצלח יותר. אולם ביצוע משימה מורכבת מושפע לרעה מנוכחות אחרים.

המחקר הראשון שגילה את קיומה של התופעה בוצע בשנת 1898 על ידי נורמן טריפלט (Norman Triplett), חוקר אמריקאי, שהבחין כי רוכבי אופניים משיגים לרוב תוצאות טובות יותר, כאשר הם מתחרים נגד רוכבים אחרים ולא נגד השעון.

מחקרים נוספים שבדקו את התופעה גילו כי במצבים בהם המשימה שיש לבצע היא משימה פשוטה, נוכחות של אנשים אחרים, בין אם הם עושים את אותה פעולה ובין אם הם צופים פאסיביים, גורמת לביצוע טוב יותר של המשימה. במטלות קשות ו/או מורכבות, לעומת זאת, נוכחות אחרים פוגעת באיכות הביצוע.

אחד ההסברים לתופעה הוא רמת העוררות של מבצע המשימה. כשעולה רמת העוררות, הדבר גורם לעליה בתגובות דומיננטיות – פעולות שהספורטאי מיומן בביצוען ולכן פשוטות לביצוע. נוכחות אחרים מעלה את רמת העוררות ואת הוצאתן של התגובות הפשוטות.  במשימות מורכבות, רמת העוררות הראשונית גם כך גבוה ונוכחות אחרים מעצימה אותה יתר על המידה. גם במשימות אלו, רמת העוררות הגבוהה מביאה לעליה בתגובות הדומיננטיות. אמנם, עליה בתגובות הדומיננטיות עשויה להפריע בביצוע מטלות יותר מורכבות. מכאן, שעליה ברמת העוררות פוגמת בביצוע של משימות מורכבות.

הקשר שבין ביצועי ספורט לבין נוכחותם של אחרים, מתחרים וקהל כאחד הוא ברור. הנושא מורכב, אך חשוב להתייחס אליו בתהליך האימון וגם במצבי תחרות. יש לזכור כי הסביבה הישירה והעקיפה משפיעה על הביצוע, באופן מודע ולא מודע.


מיכל יערוןמיכל יערון
פסיכולוגית ספורט מהמובילות בארץ קרוב ל- 20 שנה. הובילה את הצד המנטאלי של
כמה מההצלחות הגדולות של הספורט הישראלי, יחידים וקבוצות. מלווה ספורטאים
וספורטאיות בכל הגילאים ובכל הרמות.

הבלוג של מיכל יערן בשוונג- טיפ שבועי

לטיפים נוספים לחץ כאן

אתר לעוף



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג