הטיפ של מיכל: משינוי מפתיע לאירוע מכונן

נתקעתם עם פנצ’ר בדרך לעבודה, החותנת קפצה לביקור פתע – איך אתם מתמודדים עם שינוי כפוי? להלן עקרונות חשובים להתמודדות שיסייעו במיוחד לספורטאים הכבולים לשגרה מחייבת ואינם אוהבים "הפתעות"
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


נתקעתם עם פנצ'ר בדרך לעבודה, החותנת קפצה לביקור פתע – איך אתם מתמודדים עם שינוי כפוי? להלן עקרונות חשובים להתמודדות שיסייעו במיוחד לספורטאים הכבולים לשגרה מחייבת ואינם אוהבים "הפתעות"

מאת:מיכל יערון


מצבי השגרה בהם אנו פועלים על פי סדר יום מתוכנן מקלים עלינו. אירועים לא שגרתיים בין אם חיוביים ובין אם שליליים, מעמידים במבחן את יכולת ההתמודדות וההסתגלות שלנו. עבור ספורטאים המורכבות של התמודדות עם שינוי בלתי מתוכנן היא אף גדולה יותר משל שאר האדם מאחר ושגרת האימונים והתכנון הקפדני מובנים לחיי הספורטאי. אנו נתקלים בשינויים כל הזמן והיתקלויות כאלו יכולות להיות לא רק מקור למצוקה אלא גם מקור לרווח ולעשייה.

אז איך מתמודדים עם שינוי כפוי?

לבחון כוחות ויכולות – לבדוק במה אני חזק ומסוגל להשפיע, להתייצב מול השינוי ובמקביל לצאת מעמדת הקורבן ("למה זה קרה לי", "לא מגיע לי", "לא פייר"). עמדת הקורבן מהווה אמנם נחמה מיידית אולם בטווח הארוך אינה מאפשרת תפקוד. תהיה נוכח במלוא עוצמתך. תתמקד בכל מטלה שבה אתה עוסק, יותר מאשר לדאוג היכן עליך להימצא בצעד הבא. אם תמקד את כל האנרגיה שלך לכאן ולעכשיו, תרגיש יותר ממומש ופחות מתוסכל.
לרכז מאמץ בדברים הכרחיים – חשוב לבחון את כל החובות ולהגדיר מה הכרחי כרגע ומה לא. אם הכול נראה הכרחי, יש לעשות בחינה מחודשת: מה ניתן לפישוט, מה ניתן להעברה לאחרים, מה ניתן לדחייה, מה ניתן לביצוע מיטבי בפחות זמן.  ערוך רשימה של מחויבויותיך , ואז יהיה לך קל לראות מה לא חיוני.
שינויים כפויים רודפים אותנו – קשה להשתחרר ממחשבה עליהם. קחו לעצמכם פסק זמן מנטלי, מצאו דברים מרגיעים שניתן לעשות או לחשוב עליהם  שיסיחו את דעתכם לפחות לתקופה קצרה מהדבר המטריד. 
ביטוי רגשי בדרך כלל מביא להקלה – הרשה לעצמך זמן ומרחב לתחושות וההרגשות שלך. דבר עם אנשים או כתוב יומן שבו תביע את תחושותיך. 
שינויים עלולים להביא להסתגרות – שמור על תקשורת טובה עם חברים ומשפחה. חלוק את תחושותיך בקול רם וכך יהיה לך קל יותר למצוא גם עצה וגם תמיכה אם בעזרת משפחה או חברים ואם בעזרת אנשי מקצוע. אפשר לעצמך להיות פתוח לרעיונות חדשים שתקבל מקבוצת התמיכה שלך.
שמור על מוטיבציה – ערוך רשימה של כמה שיותר דברים שיכולים להכניס שמחה והנאה לחייך.  בכל עת שאתה חש מתוח, השתמש ברשימה זו על מנת להפחית ולצמצם את המתח.
זכור שהחיים הם דינמיים – העובדה שאתה מרגיש רע עכשיו אינה אומרת בהכרח שכך זה יהיה גם בהמשך. במקרים רבים אי אפשר לשנות את המציאות וכל מה שנותר הוא להתמודד. במצב כזה התמקד בחיובי, נסה למצוא נקודות אור גם במצב הנוכחי. זכור כי תמיד קיימת בחירה בין לחתור למעלה ולהתמודד ובין רק לשקוע.
תפוס את השינוי כאתגר ולא כאיום – ראה בשינוי הזדמנות לצמיחה והתפתחות והזדמנות אמיתית ללמידה.

תמונת שער: Ian Britton
———————————————————————————————————-
מיכל יערון – פסיכולוגית ספורט – 'לעוף'



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג