הטיפ של מיכל: להעניש או לא להעניש

משפטים כמו "מי שלא מגיע לאימון לפני משחק, לא ישותף במשחק" או כמו "בגלל ששיקרת אתה מושהה מהאימון עד הודעה חדשה", נשמעים פעמים רבות בתהליכי אימון ובתהליכי חינוך. התחושה שמשפטים מסוג זה מעוררת בנו איננה נעימה ומתחברת לאסוציאציות שליליות. מדובר כאן על מושג שנקרא עונש! אבל מהו עונש בעצם, מהי מטרתו והאם יש מקום לעונשים בספורט?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


משפטים כמו "מי שלא מגיע לאימון לפני משחק, לא ישותף במשחק" או כמו "בגלל ששיקרת אתה מושהה מהאימון עד הודעה חדשה", נשמעים פעמים רבות בתהליכי אימון ובתהליכי חינוך. התחושה שמשפטים מסוג זה מעוררת בנו איננה נעימה ומתחברת לאסוציאציות שליליות. מדובר כאן על מושג שנקרא עונש! אבל מהו עונש בעצם, מהי מטרתו והאם יש מקום לעונשים בספורט?

מאת:מיכל יערון אמרי פישר


דוגמא לעונש שספג ספורטאי ממש לא מזמן אפשר היה לראות במשחק חצי גמר המונדיאל בין גרמניה לספרד. לקראת סוף המשחק שעט שחקנה של ספרד, פדרו, לעבר השער עם הכדור. יחד איתו רץ חלוץ הנבחרת הספרדית, טורס. פדרו עבר שחקן אחרי שחקן וכל מה שהיה צריך כדי שספרד תבקיע את שערה השני היה שפדרו ימסור לטורס שהיה במצב טוב בהרבה מול השער. אך פדרו ניסה לעשות את המהלך בעצמו מול השוער ונכשל. לא היה צופה אחד (בטלווזיה או במגרש) שלא חשב שפדרו טעה. ומה היה העונש שקיבל? העונש הגיע בדמותה של החלטה כמעט מידית מצידו של מאמן הנבחרת להוציא את השחקן, שעד אותו רגע היה אחד השחקנים היותר טובים בנבחרת הספרדית.


צילום: Lehrer Österreich

אז מהו עונש בעצם? עונש הוא גירוי חיצוני (לרוב), לא נעים (מבחינה פיזית או פסיכולוגית), שניתן לאחר ביצוע של פעולה, ומטרתו היא להפחית את ההסתברות שאותה פעולה תתבצע בעתיד. במילים אחרות, נותנים עונש כשרוצים שמישהו לא יחזור על התנהגות מסוימת שוב. עונש, כמו החיזוק עליו דיברנו בטיפ הקודם, הוא קודם כל כלי התנהגותי לעיצוב התנהגות. 

אחת הדילמות בספורט עוסקת במידה בה יש להשתמש בעונשים ואם בכלל. לכול מאמן יש את הגישה שלו. יש מאמנים "מפחידים" שמשתמשים יותר בעונשים ויש כאלה שמשתמשים בפחות. כמו בהרבה תחומים בחיים, אין נוסחה שיכולה להנחות בדיוק לכול מאמן ובכול מצב אם נכון או לא נכון להשתמש בעונשים. מה שאפשר לעשות זה להציף את המשמעויות וההשלכות האפשריות של השימוש בעונשים:
1. עונש, בגלל התחושה הלא נעימה הקשורה בו, עשוי לגרום לתגובת הימנעות. כלומר, ספורטאי שייענש פעמים רבות עשוי בסופו של דבר להפוך להיות ספורטאי שנמנע מביצוע פעולות בגלל הפחד מהעונש. שחקן כדורסל שמקבל תגובה שלילית מהמאמן (או מההורים והחברים) אחרי החטאה לסל, ימנע מזריקה גם במצבים בהם נכון לעשות זאת, עקב החשש מהכעס (עונש).
2. עונש פוגע בהנאה ובאווירה באימון, הן ברמה האישית (של הספורטאי ושל המאמן) והן ברמה הקבוצתית. קבוצות וספורטאים שעובדים באווירה של כעס וענישה, מגיעים מרירים ומפוחדים לאימונים ורמת הנשירה באותן קבוצות גבוהה מאד.
3. עונש הרבה פעמים מגיע ממקום של חולשה. זאת אומרת, מאמן בעל דרך וביטחון, שמצליח להנהיג את קבוצתו, פועל באופן מקצועי, משקיע ודואג לשחקניו, בדרך כלל יצטרך להשתמש בפחות עונשים בהשוואה למאמנים אחרים. העונש יהיה ברור וידוע מראש ויבוא לידי ביטוי במצבים של יציאה מגבולות מוגדרים מראש ולא ככלי מאיים ומפחיד. מקבל העונש יבין את מטרתו וסיבתו ויהיה מוכן "לשלם" את המחיר.
4. גם כאשר בוחרים להשתמש בעונשים, יש לעשות זאת במקביל למתן חיזוקים בתדירות גבוהה הרבה יותר.

למרות כל זאת, אין זה יהיה נכון לומר שאין לעונשים מקום בספורט. עונש, כאשר הוא מיושם באופן מוצלח, הוא כלי נוסף בידי המאמן להעביר מסר ולעצב את התנהגות הפרט והתנהלות הקבוצה.  

מיכל יערון – לעוף פסיכולוגית ספורט מתקדמת

————————————————————————————————————————–


ילדים והספורט התחרותי



הטיפ של מיכל: זהירות זוללי אנרגיה



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג