הטיפ של מיכל: "הימורים" בספורט

זוג חוקרים מפורסם פרופ’ דניאל כהנמן ושותפו עמוס טברסקי ז"ל זכו בפרס נובל לכלכלה על תיאורייה מרתקת שנקראת תיאוריית ההיצג. תיאוריה זו נולדה לאחר סדרה של מחקרים והיא מציגה תהליכי חשיבה וקבלת החלטות בתנאי אי-וודאות
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


זוג חוקרים מפורסם פרופ' דניאל כהנמן ושותפו עמוס טברסקי ז"ל זכו בפרס נובל לכלכלה על תיאורייה מרתקת שנקראת תיאוריית ההיצג. תיאוריה זו נולדה לאחר סדרה של מחקרים והיא מציגה תהליכי חשיבה וקבלת החלטות בתנאי אי-וודאות

מאת:מיכל יערון ואיריס הרץ


אחת השאלות המהותיות שחקרו היתה הנטייה לקחת סיכונים או להתרחק מסיכונים, באופן לא מפתיע הם מצאו כי אנשים נוטים להתרחק מסיכונים. הדבר הבולט והמשמעותי הוא כי אנשים מוכנים לסכן הרבה כדי להימנע מהפסד שנתפס כוודאי ( גם אם הוא קטן) ומצד שני לא מוכנים להסתכן בהפסד של רווח וודאי (גם כאשר יש סיכוי להרוויח יותר).


צילום: זאב שוורץ

דבר נוסף שמצאו היה כי אנשים מגיבים אחרת כאשר אותו מצב מוצג במונחים של רווח (יש סיכוי טוב שתגיע לפני השלישי) לעומת שימוש במונחים של הפסד (יש סיכוי טוב שתגיע אחרי הראשון). לצורך המחשה טובה יותר אשתמש בדוגמאות נוספות:
* כדורסלן נשפט כטוב יותר כאשר הוצגו שיעורי הקליעות שלו (היצג חיובי) לעומת כאשר הוצגו שיעורי ההחטאות שלו (היצג שלילי).
* נבדקים הקצו יותר כספים לארגון שתוצאות פעולתו הוצגו במונחים של שיעורי הצלחה (היצג חיובי) מאשר כאשר אותן תוצאות הוצגו כשיעורי כשלון (היצג שלילי).

אם כך בספורט מתי כדאי להסתכן ומתי לא? האם לזרוק לסל כשיש לי סיכוי להחטיא או שספורטאי יעדיף למסור לחבר קבוצה אחר והסתכן שמא יעשה טעות? מתי נכון להגביר קצב, לתקוף, לברוח לפלטון או לעקוף בתחרות ריצה או רכיבה על אופניים?

התשובה לשאלות אלו היא מורכבת וברור שבחלקה קשורה למאפיינים כמו היכולת הפיזית של הספורטאי או האסטרטגיה שלו וכמובן גם לאופי ולניסיון של הספורטאי. אולם, מעבר לכך, חשוב להבין שיש משמעות רבה לאופן בו מוצגת השאלה. אנחנו יכולים להבין מצבים זהים בדרכים שונות. חשוב, לראות לפני תחרות ואפילו לפני אימון את שני הצדדים גם את הרווח וגם את ההפסד ולנסות לקבל החלטות מושכלות. אחד הקשיים הנפוצים של ספורטאים הוא חלומות על ניצחון כאשר הם במרחק מהתחרות ופחד מהפסד כאשר התחרות מתקרבת. פחד מהפסד  (שיכול לפעמים להיות פחד מהפסד בתחרות לא משמעותית) מוביל למצב של "לא לקחת סיכון" מצב שבמקרים רבים מוביל לתוצאה בינונית (לא הרווחתי מי יודע מה אבל לפחות לא נכשלתי). המצב של פחד מכשלון או מהפסד אפילו קטן עלול להוביל להימנעות – "לא ניקח סיכון ויהיה בסדר… " מצד שני מי שמוכן לאמץ את הרוח הספורטיבית ולקחת סיכונים יכול להיות גם זה שבסופו של דבר יגיע להישגים משמעותיים ביותר. האומנם?

מיכל יערון – לעוף פסיכולוגית ספורט מתקדמת 
————————————————————————————————————————–


הטיפ של מיכל: ההנאה שבהנעה



הטיפ של מיכל: אגרסיביות או נחישות



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג