הטיפ של מיכל: אמפטיה וסימפטיה

רבות אנחנו משתמשים במושג כל כך מורכב הנקרא, אמפטיה. מושג שאולי קל לומר אותו אך קשה להבין ועוד יותר קשה ליישם. אמפטיה – מושג חמקמק ומורכב, רגשי אך דורש הבנה עמוקה. פסיכולוגית הספורט, מיכל יערון, מסבירה על ההבדלים
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp


רבות אנחנו משתמשים במושג כל כך מורכב הנקרא, אמפטיה. מושג שאולי קל לומר אותו אך קשה להבין ועוד יותר קשה ליישם. אמפטיה – מושג חמקמק ומורכב, רגשי אך דורש הבנה עמוקה. פסיכולוגית הספורט, מיכל יערון, מסבירה על ההבדלים

מאת:מיכל יערון


אמפטיה בהגדרה הפסיכולוגית היא היכולת להבין את עולמו הפנימי של האדם האחר מתוך נקודת הראות שלו. כלומר, להכיר באופן ספציפי ומדויק את נקודת ראותו הסובייקטיבית האישית של האחר, ולבטא זאת באופן שהוא ירגיש שהובן. אנו מתבלבלים רבות בין אמפטיה לבין מושגים "דומים" לה.
 
זה לא נכון ש:
אמפטיה וסימפטיה זה אותו הדבר. להיות סימפטי פירושו להיות אוהד, נחמד ומסכים עם נקודת ראותו של הזולת. אמפטיה היא לא בהכרח נחמדות והסכמה. אדם ידידותי חביב, המגלה האהדה והסכמה לדברי הזולת, מבטא סימפטיה ולא אמפטיה.

זה לא נכון ש:
אמפטיה פירושה אהבה או רצון להיטיב עם הזולת.

זה לא נכון ש:
אמפטיה פירושה לשים את עצמנו במצבו של הזולת, ולייחס לו את מה שאנחנו היינו מרגישים במצב דומה.

זה לא נכון ש:
אמפטיה פירושה להזדהות עם הזולת ולהרגיש יחד איתו את מה שהוא מרגיש.

סימפטיה, הזדהות ואהבה הן יכולות אנושיות חשובות אבל הן לא  אמפטיה. אמפטיה דורשת מודעות גבוהה וקשר עם עולם הרגש הפנימי שלנו, ללא אלו לא נוכל להעביר לאחרים את ההרגשה שהם מובנים. קל לנו לומר איך אנחנו היינו מרגישים במצב מסוים, קשה יותר להעביר את התחושה שאנחנו מבינים איך הזולת מרגיש באותו מצב. היכולת החמקמקה הזו היא כלי עבודה ומרכיב משמעותי בכל מערכת יחסים. בין חברים, הורים וילדים, אחים וכמובן גם בין מאמנים לספורטאיהם. 

על מנת להיות אמפטים צריך להיות יכולים "לפנות מקום", לזוז הצידה ולהשאיר את הזולת במרכז, אולם יחד עם זאת לא לאבד את עצמנו.

למה אמפטיה כל כך חשובה במערכות יחסים?

ברגעים קשים בחיים בכלל ובספורט בפרט, תחושת הבדידות היא תחושה מאד חזקה. הפחד המלווה משברים וקשיים, פסימיות וחשש מהעתיד יכולים להיות פחות עוצמתיים אם קיים מרכיב של אמפטיה בסביבה הקרובה. אדם שמרגיש שקיימת אליו הבנה אמפאטית, חש שאינו לבד. הוא יודע שיש מי שרואה אותו. החוויה הזו שיש מי שרואה אותך באמת היא חיונית לצמיחה, התפתחות והתמודדות.

ספורטאים כמו ילדים מחפשים את העיניים של ההורה או המאמן. ההבנה, האמפטיות כוללת גם מרכיב קוגניטיבי – היכולת להבין את החוויה, וגם מרכיב רגשי – תגובה רגשית למצבו של הזולת. השילוב של שני המרכיבים הללו מאפשר לנו להגיב לחווייתו של האחר כך שהוא מרגיש מוערך. הבנה אמפאטית היא הבנה רחבה יותר של צרכי הזולת ומשפיעה על כל מערך ההתנהגויות שלנו כלפיו והדרך בה תופסים אותו.

אמפתיה אפשר לחדד – פעם הבאה שאתם נתקלים במשבר של חבר, מתאמן או ילד, נסו "לראות אותו". נסו לשנות את נקודת המבט שלכם ולחשוב איך הוא מרגיש במקום שהוא נמצא, נסו לשדר את ההבנה הזו ורק אחר כך להגיב.

מיכל יערון – לעוף פסיכולוגיית ספורט מתקדמת

תמונת שער / GNOME
————————————————————————————————————————-


הטיפ של מיכל:
לדחוק סיפוקים


הטיפ של מיכל:
קשב וריכוז ודרכי התמודדות



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג