הטיפ השבועי של מיכל – תפקידי מגדר והישגיות בספורט

אחת התכונות המאפיינת ספורטאים וספורטאיות המצליחים בעשייתם היא היותם בעלי מניע הישג גבוה
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

אחת התכונות המאפיינת ספורטאים וספורטאיות המצליחים בעשייתם היא היותם בעלי מניע הישג גבוה

מאת:מיכל יערון ואילת כץ


מניע ההישג הוא השאיפה להשיג משהו, שיש לו ערך או חשיבות, באמצעות השקעת מאמץ ועמידה בסטנדרטים של הצלחה. מניע ההישג הוא חלק ממערכת צרכים המפעילה אותנו להגיע להישגים גבוהים בתחום כלשהו מתוך תחושת סיפוק ומימוש אתגר. מי שמונע על ידי צורך הישג גבוה, מציב לעצמו אתגר מסוים ושואף לבצע את המטלה הקשורה בו (בספורט, בלימודים, בעבודה ובתחומים אחרים) על הצד הטוב ביותר. הדבר נעשה בכדי לזכות בתחושת סיפוק הנובעת מתוך התגברות על מכשולים והשגת יעדים. לכל האנשים יש מניע שדוחף אותם להישגים וההבדל ביניהם הוא במידה שבה הם מוכנים להשקיע למען המטרות שהם מציבים לעצמם. אדם בעל צורך הישג גבוה מוכן להשקיע זמן ומאמצים ולהתמיד בהם כדי לממש מטרותיו, ואילו אדם בעל צורך הישג נמוך משקיע פחות זמן ומאמצים, פחות מתמיד ומכוון למטרותיו ונוטה לסגת לנוכח כישלון.

ספורט הוא עולם בו מרכיב התחרות הוא מרכיב מרכזי.
במחקרים שבדקו את רמת מניע ההישג אצל גברים ונשים התגלה כי לנשים מניע הישג גבוה. אולם, במצבים מסוימים, כגון מצבים המעודדים תחרות, מניע ההישג של נשים לא עולה או מוגבר, כפי שקורה אצל גברים. במחקרים נוספים מצאו כי כשחיזקו את מוטיב התחרות והאתגר אצל גברים, הדבר הגביר את מניע ההישג אצלם אולם אצל נשים זה דיכא אותו.

הסבר אפשרי לתופעה, של מניע הישג נמוך אצל נשים במצבי תחרות, קשור קשר חזק לסטריאוטיפים חברתיים ולתפקידי מגדר. כשאישה תופסת את התפקיד אותו היא ממלאת כתואם את תפקידי המגדר שלה, היא תביא את צורך ההישג שלה לביטוי. לדוגמה, עקרת בית שמרנית בעלת ערכים חברתיים מסורתיים שהינה בעלת צורך הישג גבוה, מונעת להיות בשלנית טובה ולערוך ארוחות ערב מפוארות. זוהי דוגמא (קיצונית משהו) לדרך מקובלת והולמת את תפקיד המין הנשי לבטא את מניע ההישג.

כשהתפקיד אותו ממלאת האישה תואם את תפיסותיה ובנוסף היא בעלת צורך הישג גבוה, כך היא תוכל לבטא את עצמה באופן מלא. אם תפיסתה האישית היא כי תפקידה אינו תואם את הסטריאוטיפ המגדרי, והינה מושפעת מתפיסה זו, קרוב לודאי שהדבר יפגע ביכולתה לבטא את צורך ההישג שלה באופן מלא.(כמו תפיסות נוספות – ראה טיפ נשים תוקפניות גברים אסרטיביים). אין ספק שהתפיסות התרבותיות-חברתיות לגבי מהו נשי ומהו גברי הולכות ומשתנות בשנים האחרונות. במיוחד, בקרב בני נוער שתפיסותיהם פחות שמרניות ומסורתיות. חשוב לציין כי מחקרים מראים שמניע ההישג של נשים עולה בשנים האחרונות.

אם כך מה עלינו הנשים ההישגיות לעשות כדי להצליח בעולם הספורט? ראו את הזכות להביע עצמינו כחובה אישית ומגדרית. זכרו כי אישה מצליחה ושאפתנית, גם אם אינה מתנהגת לפי התפיסות המגדריות-חברתיות שהיו פעם ומתחילות להשתנות היום, תואמת את עצמה ואת רצונותיה. ההקשבה לרחשי ליבך ומימוש העצמי שלך, חשובים בעשרות מונים מלהיות תואמת ל"אידיאלים" חברתיים מעוותים. אפשר לומר כי בשני הישגים עסקינן. הראשון, הוא בהישגים האפשריים בספורט וההגשמה העצמית. השני, הוא בשבירת הסטריאוטיפים המגדריים וסלילת הדרך לנשים אחרות שיגשימו עצמן, גם אם לא מתנהלות בצורה שהולמת את תכתיבי החברה.

צילום שער ממרוץ עלם-למצולמות אין קשר לכתוב במאמר


מיכל יערוןמיכל יערון
פסיכולוגית ספורט מהמובילות בארץ קרוב ל- 20 שנה. הובילה את הצד המנטאלי של
כמה מההצלחות הגדולות של הספורט הישראלי, יחידים וקבוצות. מלווה ספורטאים
וספורטאיות בכל הגילאים ובכל הרמות.

הבלוג של מיכל יערן בשוונג- טיפ שבועי

לטיפים נוספים לחץ כאן



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג