הטיפ השבועי של מיכל: על ארבעה בנים ותיאוריית הייחוס

ביום בהיר ונהדר יצאו מתוך האגדה.... חכם, תם, רשע ושאינו יודע לשאול, ואני לא יכולתי שלא לראות את הדמויות המדוברות הללו כחלק מהחיים המקצועיים שלי
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

ביום בהיר ונהדר יצאו מתוך האגדה…. חכם, תם, רשע ושאינו יודע לשאול, ואני לא יכולתי שלא לראות את הדמויות המדוברות הללו כחלק מהחיים המקצועיים שלי

מאת:מיכל יערון


אחת התיאוריות המעניינות בעייני ואני נוהגת להשתמש בה הרבה ככלי עבודה עם הספורטאים שלי הינה תיאורית הייחוס (Attribution Theory).

תיאוריה זו נכתבה במקור על ידי פסיכולוג בשם קלי (1973) ומתמקדת בניסיוננו כבני אדם להבין האם התנהגותו של אדם נובעת מסיבה חיצונית – סיבה הנובעת מהמצב בו האדם נמצא ומאירועים סביבתיים שאינם בהכרח תלויים באדם המעורב בסיטואציה, או מסיבה פנימית – תכונה, רגש או מוטיבציה של האדם.

אחת ההטיות שהתיאוריה מתארת נקראת טעות הייחוס הבסיסית. הטיה זו מתארת את הנטייה להסביר את התנהגותם של אחרים על ידי תכונות פנימיות (תכונות שקשורות לאישיות של אותם אחרים), אפילו כשקיימות סיבות מצביות ואילו את התנהגותנו שלנו אנו נוטים להסביר על ידי גורמים מצביים (חיצוניים, סיבות שקשורות למצב). הטיה נוספת שקשורה לתיאוריה היא ההטיה בשירות העצמי. היא מתארת את הנטייה לייחס פעולות שליליות שלנו לגורמים חיצוניים, ואילו פעולות חיוביות שעשינו, כאלה שרצויות מבחינתנו, לגורמים פנימיים.

בספורט אנחנו נותנים הרבה הסברים לאירועים הקורים אותנו. האם אנחנו אשמים או אחראים? האם יכולנו לשלוט במצב או לא? האם קיבלנו החלטה נכונה או שיכולנו לקבל החלטה טובה יותר? העומס הקוגניטיבי והרגשי הוא כל כך גדול ולכן ספורטאים רבים (כמו גם אנשים שאינם ספורטאים), מנסים כל הזמן לתאר ולהסביר את הסיבות לאירועים הפוקדים אותם.

ארבעת האחים מהאגדה של פסח מייצגים תפיסות שונות, אותן ניתן לאפיין דרך תיאורית הייחוס:

חכם – ספורטאי שלוקח אחריות על מעשיו, לומד מהטעויות שלו ולא מחפש הסברים חיצוניים.

תם – ספורטאי שעל אף שברור לכל כי יש לו אחריות על האירועים, הוא משתמש רבות בהטיה בשרות העצמי שמתלווה לה שאלה תמימה: "אני טעיתי?? אני אשם?" קרוב לודאי שיכולתו ללמוד מהאירועים תהיה קטנה ולא מקדמת.

רשע – ספורטאי שתמיד מוצא את האחר אשם ויודע להסביר כל דבר שלילי שקורה לזולת. קרוב לודאי שמחפש לנקום כשיוכל ומשתמש בהטיות בצורה מופרזת.

שאינו יודע לשאול- ספורטאי שלא יודע להתקדם ונהנה מטעויותיהם של האחרים. ללא קשר למה שיגידו עליו או יעשה, הוא נוקט בסבילות מסוימת שלא מקדמת אותו.

ההטיות הללו הן טבעיות ונורמאליות וכולנו משתמשים בהן. בעבודה שלי עם ספורטאים, תמיד אנסה ללמד את הספורטאי לבחון בכל אירוע את תפקידם ואחריותם, לטוב ולרע. כן אעזור להבין בין דברים שיכלו לשלוט עליהן לכאלו שלא… בכל דבר שאנחנו עושים יש את מידת האחריות שלנו וחשוב לבחון אותה מקרוב ולתקן. אני מאמינה שאין דרך אחרת להשתפר. חג שמח.

צילום: אימג'בנק / Thinkstock


8
.4.2012


מיכל יערוןמיכל יערון-  פסיכולוגית קוגניטיבית ופסיכולוגית ספורט. עוסקת בפסיכולוגיית ספורט כ-20 שנה.
מרכזת לימודי הפסיכולוגיה בבית ספר למאמנים במכון וינגייט ומנהלת הכשרת פסיכולוגים לספורט במכללה האקדמית וינגייט.
מלווה ספורטאים אולימפיים, ספורטאים מקצוענים בכירים, קבוצות בענפים שונים,
נבחרות לאומיות, מאמנים מכל הענפים וסוללת את דרכם של ספורטאים וספורטאיות
למשחקים האולימפיים ב-2012 ו- 2016.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג