הטיפ השבועי של מיכל: מה עושים כשהנעליים קצת גדולות מידי?

כשהנעל לוחצת זה לא נוח. אבל כשהנעל גדולה, זה עלול לבלבל. לא לוחץ, אבל מחליק, קצת מסוכן ובעיקר עשוי להיות מאכזב. זה מה שקורה למאמן שמחליף מאמן אהוב, מישהו שנכנס לנעליו של מישהו מצליח. האם זה אפשרי להיכנס לקבוצה בה היה מאמן מאד אהוב ומוערך? האם מאמן אישי אחד יכול לבוא אחרי מאמן אישי אחר ומוצלח?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

כשהנעל לוחצת זה לא נוח. אבל כשהנעל גדולה, זה עלול לבלבל. לא לוחץ, אבל מחליק, קצת מסוכן ובעיקר עשוי להיות מאכזב. זה מה שקורה למאמן שמחליף מאמן אהוב, מישהו שנכנס לנעליו של מישהו מצליח. האם זה אפשרי להיכנס לקבוצה בה היה מאמן מאד אהוב ומוערך? האם מאמן אישי אחד יכול לבוא אחרי מאמן אישי אחר ומוצלח?

מאת:מיכל יערון


מה גורם למאמן להיות אהוד על הספורטאים שהוא מאמן?
התשובה מורכבת מאופי המאמן, אופי הספורטאי, מצב הקבוצה, התזמון ויחסי הגומלין בין כל המשתנים הללו. לא כל מאמן יצליח בכל קבוצה, ולא בכל זמן, לא כל מאמן, גם אם נחשב למצוין יצליח עם כל ספורטאי. מנסיוני הרב המצב יכול להיות מורכב אפילו יותר – גם מאמן שיכול להצליח עם ספורטאי בתקופה מסויימת, בתיזמון אחר, לא בהכרח יצליחו יחד. לתזמון מקום חשוב.

יחד עם זאת, עצם העובדה שמאמן עבר עונה מאד טובה בקבוצה, שמאמן הצליח עם ספורטאי והגיע איתו לשיאים, לא אומר שמאמנים אחרים לא יכולים להצליח אחר כך, אבל לשם כך צריך לעשות כמה צעדים ולעבוד נכון.

כל מאמן צריך לשאול את עצמו – האם כדאי בכלל להיכנס לנעליו של מאמן אהוב ואהוד שעזב? ואם כן- מה צריך לעשות כדי לא להיכשל?

ראשית על מאמן המחליף מאמן מצליח לבדוק "מה היה שם". מה אפיין את המאמן ברמה המקצועית וברמה הבין אישית. את יחסיו עם הספורטאי הבודד והספורטאים כקבוצה. מה היה מצב הקבוצה בתחילת דרכו של המאמן, כשרק הגיע לשם, ומה היה בדרך שהביא אותו להצלחה. ולא פחות חשוב- מה היה המצב כשעזב ומה היו הסיבות האמיתיות לעזיבה.

אח"כ עליו לחקור לעומק את מצבה הנוכחי של הקבוצה. מה המטרות של האנשים שבה ומה המטרות של הקבוצה כולה. לא תמיד המטרות של כל האנשים בקבוצה הן מטרות הקבוצה כולה. מה המטרות המוצהרות ומה המטרות הסמויות. עליו לבדוק את ההתאמה בין השחקנים לצוות המקצועי ולהנהלה. רק אחרי שילמד את החומרים הללו יוכל להחליט איך הוא מתמקם בקבוצה. אל לא לנסות "להיכנס" לנעלים של האחר. עליו לשים אותן בצד ולהביא את הנעלים הפרטיות שלו מהבית.

ולכולם למאמנים למורים ולכל מי שעובד עם אנשים בחייו:
התבוננו טוב טוב והכירו ביתרונות היחסיים שלכם ובחסרונות האישיים שלכם הן ברמה המקצועית והן ברמה הבין אישית. ראו מה הספורטאי (או הכפוף לכם) והקבוצה צריכים והביאו את החלקים החזקים שלכם למקומות בהם יש לקבוצה צורך בכם. זכרו, מקצועיות היא שם המשחק, משולבת ביכולת בין אישית גבוהה לזהות את הצרכים של השחקנים שלכם.

יחסי גומלין בין המשתנים הם הקובעים את ההצלחה ולא כל גורם בנפרד.

כל הטיפים השבועיים של מיכל כאן

צילומים: Thinkstock

22.10.2012


מיכל יערוןמיכל יערון- מייסדת לעוף-  lauf פסיכולוגית קוגניטיבית ופסיכולוגית ספורט מהמנוסות בישראל העוסקת בפסיכולוגיית ספורט מעל 20 שנה. מלווה ספורטאים אולימפיים, ספורטאים מקצוענים בכירים, קבוצות, נבחרות לאומיות, ומאמנים מכל הענפים. מלווה ועובדת עם דור העתיד של הספורט הישראלי בדרכו למשחקים האולימפיים בריו דה ז'ניירו 2016.
מרכזת את לימודי הפסיכולוגיה בבית ספר למאמנים במכון וינגייט ומנהלת את הכשרת פסיכולוגים לספורט במכללה האקדמית וינגייט.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג