הטיפ השבועי של מיכל: הורות לספורטאים

או איך לא לשבת על הכתפיים של הילד בזמן שהוא משחק אריאל מאתמן בקבוצת הנוער של המועצה האזורית. הוא מתאמן 5 פעמים בשבוע והספורט תופס מקום מרכזי בחייו. עם השנים הפך אביו מעורב יותר במשחקים ובאימונים. הוא נוסע לתחרויות ונוכח באימונים. אימו לעומת זאת, חושבת שצריך לתפוס יותר מרחק מאריאל. יש להם חילוקי דעות על הנושא
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

או

איך לא לשבת על הכתפיים של הילד בזמן שהוא משחק

אריאל מאתמן בקבוצת הנוער של המועצה האזורית. הוא מתאמן 5 פעמים בשבוע והספורט תופס מקום מרכזי בחייו. עם השנים הפך אביו מעורב יותר במשחקים ובאימונים. הוא נוסע לתחרויות ונוכח באימונים. אימו לעומת זאת, חושבת שצריך לתפוס יותר מרחק מאריאל. יש להם חילוקי דעות על הנושא

מאת:מיכל יערון ותומר גוטמן


חשוב לציין שהמקרה המתואר משקף נושא עמוק ומורכב והתשובה עליו איננה חד משמעית. אנחנו ניגע בו "בקטנה".

בספרות מדובר על רצף שנע בין מעורבות יתר של הורים לבין מעורבות חסר. הורים מעורבים יתר על המידה הם הורים שלוחצים על הילד ולעיתים מתערבים מבחינה מקצועית במשחק. הורים שמעורבים בצורה לא מספקת הם כאלו שלא מתעניינים או לא מודעים לחשיבות מעורבותם.

מעורבות
יתר—————————————————— חסר


המחקר והפרקטיקה בתחום מראים כי ילדים המרגישים שהוריהם לוחצים ומעורבים מדיי בחיים הספורטיביים שלהם, פחות נהנים מהספורט וגם לחוצים וחרדים יותר במשחקים ותחרויות. מצד שני, מעורבות נכונה ועידוד ותמיכה מצד ההורים מביאות להתפתחות קריירה ספורטיבית חיובית של ספורטאים. יתרה מכך, ספורטאים שהוריהם מעורבים בצורה המיטבית גם מגשימים את המטרה הראשית בשבילה הגיעו לספורט – הם נהנים יותר.

ישנה אף חשיבות גם לסוגי ההערות שההורים נותנים. מחקר מעניין מצא שיש חשיבות לדרך בה ההורים מגיבים לילדם הספורטאי. במחקר סווגו סוגי ההערות שנותנים ההורים לילדיהם על רצף שנע בין הערות שולטות להערות תומכות.

הערות
שולטות ———————————————— תומכות


הערות שולטות הם כאלו שמתייחסות לתוכן, לביצוע. אלו "נגועות" בגוון של האשמה ושליטה. הערות תומכות לעומת זאת הן כאלו שתומכות בילד הספורטאי ומתייחסות לדרך – לא משנה מה התוצאה. יש הבדל בין לתמוך: "יאללה, יש עוד משחק עוד שבוע, העיקר שהתאמצת". לבין לתת הערות "שולטות": "למה מסרת ולא חדרת לסל??".

בגדול, המסקנות הן כאלו: קודם כל, כדאי להורים למקם עצמם בצורה חיובית ומיטבית. משמע, לתמוך בביצוע, בעצם ההשתתפות. לחזק את האומץ ואת הדרך שעושה הספורטאי. לתת הערות תומכות ולא כאלו ביקורתיות ולשמור על פרופורציות. אחרי הכל, זה רק ספורט ולא הגרעין האירני. אל תשבו על הכתפיים של הילד. כדאי לעמוד מאחוריו ולתמוך בו ללא תנאים וללא קשר להישגים.

תצלום שער:
גל כהן (זינוק מקצה ילדים בטריאתלון ישרוטל ספורט קלאב אילת 2011 – למצולמים אין קשר למאמר)


מיכל יערוןמיכל יערון
פסיכולוגית ספורט מהמובילות בארץ קרוב ל- 20 שנה. הובילה את הצד המנטאלי של
כמה מההצלחות הגדולות של הספורט הישראלי, יחידים וקבוצות. מלווה ספורטאים
וספורטאיות בכל הגילאים ובכל הרמות.

הבלוג של מיכל יערן בשוונג- טיפ שבועי

לטיפים נוספים לחץ כאן



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג