הטיפ השבועי של מיכל – אם אתה מתעצבן, כנראה שזה שלך

כמה פעמים קרה לך כמאמן שנתקלת בחניך שלך והרגשת שיש לו התנהגויות שממש קשה לך לסבול? כמה פעמים הרגשת שאתה מתעצבן ולוקח ללב בצורה אולי מוגזמת התנהגויות של חניכים שונים? בכל קבוצת ספורטאים נפגוש אנשים שונים עם מאפייני אישיות שונים. יש חניכים שנוח וקל לנו איתם, ואחרים שההתמודדות עמם קשה ורגשית עבורנו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

כמה פעמים קרה לך כמאמן שנתקלת בחניך שלך והרגשת שיש לו התנהגויות שממש קשה לך לסבול? כמה פעמים הרגשת שאתה מתעצבן ולוקח ללב בצורה אולי מוגזמת התנהגויות של חניכים שונים? בכל קבוצת ספורטאים נפגוש אנשים שונים עם מאפייני אישיות שונים. יש חניכים שנוח וקל לנו איתם, ואחרים שההתמודדות עמם קשה ורגשית עבורנו

מאת:מיכל יערון


אפשר לאפיין את ה"טיפוסים" האלו, שקיימים בצורה זו או אחרת בכל קבוצה. למשל: יש את הטיפוס התחרותי, שכל מה שהוא עושה זה רק לנסות לנצח ולא מקשיב או מנסה ללמוד. יש את הטיפוס המתלונן ששום דבר לא מספיק טוב לו, ותמיד יש לו משהו יותר נכון לעשות. הטיפוס המרחף הוא כזה שכמה שאתה לא מסביר ומחבר אותו, הוא חי בעולם משלו. גם את המרצה אנחנו פוגשים. הוא כזה שרק רוצה שתגיד מילה טובה ומתחנף, ומוכן לבטל עצמו בשבילך.

יש עוד המוני טיפוסים ועם חלקם ממש כיף וטוב לך כמאמן ועם חלקם ממש לא נוח לך. חשוב להבין, כי בכל קבוצה ישנו תהליך, בו כל אחד מהפרטים שמרכיבים אותה, תופס תפקיד, כובע, ועושה זאת במודע או שלא במודע. על פי רב, זו תכונת אישיות דומיננטית הבאה לידי ביטוי במצבים מסוימים, וגורמת להם להתנהג בצורה שתואמת את התפקיד. כלומר, אותו נער או נערה מביאים לידי ביטוי איזה שהוא חלק שלהם בתוך הקבוצה המסוימת הנוכחית שנוצרה.

אם כן, יש ספורטאים שיותר נוח לנו איתם ויש כאלו שפחות. ברור לנו  שכמדריכים אנחנו צריכים ללמוד להסתדר עם כל המשתתפים בקבוצותינו, ללא יוצא מן הכלל. מה נעשה שיש טיפוס אחד שממש מוציא מאיתנו כעסים ורגשות קשים כלפיו?


למצולמים אין קשר לכתבה (צילום אייל דולין)


בואו תשאלו עצמכם בכנות "מה הוא קשור אליי?
חלק מההתמודדות עם הטיפוסים השונים היא לבחון עבור כול אחד מהם איזה רגשות הוא מעורר בי ומדוע? האם הוא דמות שדומה לי או קרובה אליי, מישהו שאני מכיר? אולי מזכיר לי מישהו מתקופת היותי ספורטאי? האם זה מישהו שהייתי רוצה להיות? אולי יש בו תכונות שהייתי רוצה לבטא אך אני לא מרשה לעצמי (כמו להיות חוצפן או ותרן).

הבנה של מקור התגובות שאותו טיפוס מעורר אצלי, עשויה לסייע לי לשנות את התנהגותי כלפי אותו טיפוס באופן אובייקטיבי ומקצועי. כך למשל, מתלוננת סדרתית שעשויה להזכיר למדריך מישהי מוכרת שמעצבנת אותו בדרך כלל. זו עשויה לעורר אצלו תגובה אוטומטית של אנטגוניזם כלפיה. בדרך זו, המדריך עשוי לפספס את המשתתפת ולהגיב כלפיה בדרך קצרת רוח. דרך שאינה מקצועית.

ראו כי מודעות למה שמעוררות אצלכם התנהגויותיו של האחר, הן כלי עבודה מאד יעיל כדי לעזור לכם להתמודד עם "האישיות" המעצבנת, ולעזור לכל מערך האימון להשתפר ולהתקדם.


מיכל יערוןמיכל יערון
פסיכולוגית ספורט מהמובילות בארץ קרוב ל- 20 שנה. הובילה את הצד המנטאלי של כמה מההצלחות הגדולות של הספורט הישראלי, יחידים וקבוצות. מלווה ספורטאים וספורטאיות בכל הגילאים ובכל הרמות.

הבלוג של מיכל יערן בשוונג- טיפ שבועי

לטיפים נוספים לחץ כאן

אתר לעוף



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג