הטיפ השבועי של מיכל: איך אני נדלק

שינויי "מתג" מול שינויי "דימר" תהליכי שינוי הם חלק בלתי נפרד מחיינו. אחד הדברים היחידים המאפשרים לנו לנהל חיים יציבים היא בביצוע שינויים. לנוע, לזוז עם הזרם ולהסתגל כל הזמן למציאות החדשה המקיפה אותנו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

שינויי "מתג" מול שינויי "דימר"

תהליכי שינוי הם חלק בלתי נפרד מחיינו. אחד הדברים היחידים המאפשרים לנו לנהל חיים יציבים היא בביצוע שינויים. לנוע, לזוז עם הזרם ולהסתגל כל הזמן למציאות החדשה המקיפה אותנו

מאת:מיכל יערון


את תהליכי השינוי אפשר לעשות בכל מיני דרכים. אני חושבת שיש שתי דרכים מרכזיות שמייצגות שני קצוות של אותו רצף: שינוי "מתג" מול שינויי "דימר".

שינויי מתג מייצגים תהליך של שינוי שנעשה באופן מיידי.
מרגע שהוחלט או הובן שיש צורך לעשות משהו אחר, להתנהג אחרת, מתקיים השינוי באחת. אין כאן דרך אלא תובנה חדה שמתורגמת להתנהגות. הדבר תלוי מאד באישיותו של האדם וכמובן באירוע המצריך שינוי.

למשל, שחקן שיש לו נטייה לשחק בצורה סוליסטית עשוי להבין, ברגע אחד, כי צורת המשחק הזו לא משתלמת לו ולקבוצה כאשר קבוצתו מפסידה במשחק חשוב. במצב שכזה הוא עשוי לשנות את צורת המשחק שלו ולהבין מאוד מהר שהדרך החדשה שבחר משפרת אותו ואת הקבוצה. בשביל ששינויים כאלו התרחשו נדרש לרוב אירוע כואב מאוד, כמו תבוסה או כשלון גדול.

שינוי דימר, הינו שינוי איטי ותהליכי. קיימת ההבנה וההסכמה שצריך להתבצע שינוי אך יש כאן תהליך של הבנה והפנמה וכן של התנהגות. נער שחושש לזרוק לסל או לשער פן יחטיא, ומבין כי עליו לזרוק בתדירות גבוה יותר, יצליח אט אט להעלות את כמות הזריקות שלו. הדבר הוא תהליכי. הוא לא יצליח להתנהג אחרת בן לילה (היהפוך כושי עורו ונמר חברבורותיו?), אלא יצטרך להתאמן על השינוי בביצועיו אט-אט. לספורטאי ולסביבתו כדאי להבין כי התהליך מתפתח בהדרגה..

קשה לשנות את הדרך שאנחנו חושבים באחת, ובטח שקשה הרבה פעמים לתרגם תובנות ומחשבות להתנהגות. אפשר לומר שתהליך שינוי עמוק מורכב משני סוגי התהליכים. תהליכי שינוי הם לרוב איטיים והדרגתיים אך הם מורכבים משינויים קטנים מתובנות שהתגלו באחת לאורך התהליך.

26.12.2011


מיכל יערוןמיכל יערון
פסיכולוגית ספורט מהמובילות בארץ קרוב ל- 20 שנה. הובילה את הצד המנטאלי של
כמה מההצלחות הגדולות של הספורט הישראלי, יחידים וקבוצות. מלווה ספורטאים
וספורטאיות בכל הגילאים ובכל הרמות.

הבלוג של מיכל יערן בשוונג- טיפ שבועי

לטיפים נוספים לחץ כאן



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג