הטיפים שאתם חייבים לדעת על מנת לשרוד את גראן פונדו ערד-ים המלח

ניב ליבנר, אלוף ישראל ברכיבת כביש, ארז עבורכם ארגז כלים עם כמה טיפים חשובים על מנת שתצליחו לעבור עם חיוך את המסלול המפרך של הגראן פונדו
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
גראן פונדו ערד
גראן פונדו ערד

לכבוד הגראן פונדו הממשמש ובא, ריכזתי לכם כמה טיפים שיעזרו לכם לפדל בשלום ובהנאה כל הדרך לצומת חתרורים. כביש מעלה עקרבים הוא עלייה מיתית, במונחים מקומיים. הנוף המדברי, השיפוע התלול, הכביש המשובש והסרפנטינות הפוטוגניות הם בין הגורמים לכך שהעלייה הזו מצליחה למשוך רבים כל כך לאחד מאירועי הרכיבה המובילים בארץ, גראן-פונדו מכתשים. הרכיבה, כ-155 ק"מ אורכה, היא אחת הרכיבות הארוכות והמתגמלות שאפשר לחוות בארצנו, והיא מסמלת את ניצני תרבות הרכיבה הישראלית, הלוקה בחסר…

גראן פונדו ערד

חשוב למצוא את הדבוקה המתאימה לך. גראן פונדו ערד | צילום: אייל דולין

איך תוכלו גם אתם לצלוח בשלום רכיבה מאתגרת שכזו? כמובן, נדרש כושר בסיסי טוב. אם עד היום עוד לא רכבתם 100 ק"מ, ולא טיפסתם עלייה הארוכה מ-3 ק"מ, אז כנראה שהשנה זה יהיה קצת מאוחר מדי, אבל אם כבר צברתם כמה קילומטרים, וטיפסתם כמה עליות, אין סיבה שלא תיקחו חלק בחגיגה הזו.

אז מה דרוש לנו בשביל לצלוח את הרכיבה עם חיוך? הנה 6 טיפים ייעודיים:

1. הקבוצה: חשוב למצוא את הדבוקה המתאימה לך, שלא תוציא לך את המיץ עוד לפני שהעלייה מתחילה. חשוב לרכוב בקצב נוח, בו נוכל להתמיד למשך6-8 השעות אותן אנחנו צפויים לבלות על האוכף. למרות שנורא קל להיגרר לקבוצה מהירה, אם התחלתם לאט מדי, ותגבירו בחצי השני, תפסידו הרבה יותר מאשר אם תתחילו חזק מדי, ו"תשפכו לאגר". לעומת המשפט המפורסם שתבע קרמבו, עדיף להתחיל לאט מדי מאשר מהר מידי.

2. תזונה: תדלוק הגוף לקראת ובמהלך האירוע, הם גורמי מפתח להצלחה ברכיבה. כבר בימים לקראת האירוע, מומלץ להקפיד על שתייה מוגברת (אך לא מופרזת) של נוזלים עם עדיפות למים. בערב שלפני התחרות, מומלץ לאכול ארוחה איכותית, מורכבת בעיקר מפחמימות מורכבות, וללא הרבה בשר. בבוקר התחרות (אפילו אם כמעט בעצם אמצע הלילה) מומלץ לאכול מנה נוספת של פחמימות. במהלך הרכיבה, נשתדל לצרוך כ-200 קק"ל עבור כל שעת רכיבה, במנות קטנות-כל 30-40 דקות. מומלץ לא לפספס מנות, אך גם לא להגזים איתן. בנוסף, הקפידו לשתות חצי ליטר לשעה אם לא חם, ועד ליטר וקצת לשעה אם חם.

גראן פונדו ערד

חשוב לרכוב בקצב נוח, בו נוכל להתמיד למשך6-8 השעות. גראן פונדו ערד | צילום: אייל דולין

3. עבדו יחדיו: למרות האתגר שהעליות מהוות, עדיין עיקר הרכיבה תהיה במישורים שם תוכלו להיעזר בבני ברית, כדי להלחם ברוח – האויב הגדול של הלוחם במישורים. עבודה משותפת, תפרה את כל השותפים בה, בתנאי שהקצב (סעיף ראשון, זוכרים?) תואם לכולם. אגב, אם מצאת לך קבוצה נחמדה שמושכת אותך קדימה, הנימוס מחייב שתחשוף גם את האף שלך לרוח מדי פעם לפעם.

4. יחסי העברה: יחסי העברה מתאימים, יכולים לעשות הבדל תהומי. בפעם הראשונה שהתחריתי במעלה עקרבים, התקנתי קראנק קומפאקט עם יחסי העברה בו גלגל השיניים הקטן מכיל 34 שיניים, והגדול 50 (להלן-50/34) ומאחורה התקנתי קסטה עם יחסים בין 11 שיניים בגלגל הקטן, ל-26 בגדול (11/26). אחד מחברי קבוצתי, שאל אותי "השתגעת?" שכן כנראה הייתי היחידי בעילית שזינק עם כאלה יחסים קלים, למרות שהייתי מהמטפסים הבולטים. בסוף התחרות, הוא הגיע אלי ואמר "אולי זה היה רעיון טוב…" והזמין גם אחד כזה לעצמו. יחסי העברה רחבים, יאפשרו לנו לפדל ביעילות גם בשיפועים התלולים, ויעזרו לנו לשמר את האנרגיה לקילומטרים שעדיין לפנינו. 34/50 מקדימה, 28/11 מאחורה, יהיו יחסי העברה שמתאמים לרוב הרוכבים, ומי שיכול לשים ידו על יחסים רחבים עוד יותר, כנראה שירוויח.

5. הכנה מוקדמת: הכינו את האופניים והימנעו מתקלות. צמיגים ישנים/שחוקים/חתוכים הם הנקודה הראשונה. בנוסף, ודאו שלא חבויים בצמיגים חלקיקים חדים שנאספו מהכביש ומחכים להזדמנות שלהם ליזום לכם הפסקה בלתי מתוכננת. לחץ אוויר מתאים (גם לא גבוה מדי) יעזור גם הוא. לאחר הצמיגים, שרשרת וכבלים הם נקודות הכשל ההבאות. סרט כידון חדש לא ימנע תקלות, אבל בהחלט ייתן תחושה נעימה וטרייה.

6. אל תשכחו ליהנות: הסתכלו סביב, חייכו, וכבדו את הטבע והסובבים אתכם. לפעמים באירועים עם אופי תחרותי, אנחנו נוטים לשכוח בשביל מה כולנו התכנסנו במקום הנמוך בעולם. למרות הקרבה לסדום, קחו הכל בפרופורציה וברוח טובה, תקשרו עם הסובבים אתכם, החולקים אתכם את הכמיהה לספורט האופניים, וכמובן, שימרו על הטבע ואל תשאירו עקבות מאחוריכם. באחורי חולצת הרכיבה יש שלושה כיסים, אני נוהג להשאיר אחד מהם פנוי, לעטיפות הג'לים ושאר הפסולת.

צילום דף הבית: אייל דולין


ניב ליבנר | רוכב, מאמן, אלוף ישראל
training 4 success



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"לא משנה כמה איטי אתה, אתה עדיין עוקף את כל אלה שעל הספה", אנונימי


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג