"הזינוקים של האפיק שייצאו מכפר התחרות יהיו חוויה חד פעמית"

טור אופני ההרים "אפיק ישראל" יתקיים השנה בגליל המערבי ואמור לקפוץ עוד מדרגה. האיש מאחורי המרוץ, גל צחור, בראיון אישי על טובי הרוכבים בעולם שינחתו כאן וכל מה שצפוי להיות על המסלול
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
אפיק ישראל 2018

חובבי האופניים בישראל יזכרו לנצח את אותו סוף שבוע מופלא במאי 2018 כשישראל אירחה את שלושת קטעי הפתיחה של הג'ירו ד'איטליה – מרוץ האופניים השני בגודלו בעולם. כי אין כמו לגעת בחלום, לחוות משהו שלא נראה הגיוני עד לאותו רגע, לממש את הפנטזיה. ואז הכל נעלם, ואנחנו חזרנו לצפות באירועי ספורט ענקיים בעיקר בטלוויזיה.

צ פ ו | אפיק ישראל 2018

עוד כתבות בנושא 
רוכב ההרים שלומי חיימי סיים במקום ה-30 באליפות העולם
גיא זסלר ונעמה נוימן ניצחו באליפות ישראל באופני הרים
חנוך רדליך חצה את אריזונה ומספר על זה

אחד הדברים שמפתיעים ביותר באותו סוף שבוע היה הנכונות של מאות אלפי ישראלים שרובם כלל לא שמעו על הג'ירו ד'איטליה, להקדיש כמה שעות כדי לצאת לכבישים ולחוות תרבות אחרת, משהו שהם לעולם לא הכירו. וכל כך הרבה מהם העידו שזה היה כל כך שווה, גם אם הצפייה ברוכבי האופניים הטובים בעולם מדוושים, הסתכמה בדקות ספורות בלבד אם לא פחות מזה. לא תמיד אפשר להסביר עוצמות של אירועי ספורט גדולים, בטח כשמדובר בענפים שאנחנו לא רגילים לראות בארץ. אבל עם עובדות אי אפשר להתווכח, והג'ירו נחל כאן הצלחה גדולה, לא רק ברמת הארגון אלא בעיקר ברמת ההתגייסות של תושבי מדינת ישראל שלפעמים צמאים לתרבות מסוג אחר.

הבשורה המשמחת היא שזה קורה. אולי בקצב יותר איטי, אולי לא בעוצמות של הג'ירו, אבל בשנים האחרונות אורגנו בישראל אירועי ספורט ותרבות שהיו גורמים לכל מדינה מערבית בעולם להתגאות ובסוף החודש הקרוב יתקיים עוד אחד כזה, "מגדל אפיק ישראל". כמובן שחובבי ספורט הסבולת מכירים אותו מצוין כבר כמה שנים טובות ובטח שרוכבי השטח. בסופו של דבר מדובר בסיפור הצלחה מעורר השראה – אירוע ספורט חדש יחסית שהתקיים עד היום שש פעמים, המיועד לספורטאים מקצוענים וחובבים, קשה ואכזרי אך גם יפהפה ומאורגן למופת, כל מה שספורטאי חולם עליו וזה לא משנה אם זה המקצוע שלו או התחביב.

תרבות האופניים בישראל חיה ובועטת. הזינוק לאפיק ישראל בשנה שעברה | צילום: רונן טופלברג

"אפיק ישראל" הוא מרוץ שלבים לרוכבי אופני הרים שמתחרים בזוגות. עד היום הוא כלל שלושה קטעים על פני שלושה ימים והתקיים במקומות שונים בארץ כמו הכרמל, הגליל העליון, הרי ירושלים והשנה הגליל המערבי. מי שצפה השנה בשידורי הטור דה פראנס או הג'ירו ד'איטליה יכול היה לראות אפילו פרומואים למרוץ הישראלי שהפך לשם דבר בקרב קהילת רוכבי השטח בעולם.

השנה המרוץ יתקיים בפעם השביעית וצפוי להיות גדול ומרהיב מתמיד. גל צחור, האיש שעומד מאחורי המרוץ הזה, הסביר לנו על החידושים בגרסת 2019 של "אפיק ישראל" שייצא לדרך ב-25 בספטמבר בגליל המערבי. "קודם כל עברנו משלושה ימים לארבעה, והמרוץ ייצא לדרך בפרולוג באורך של 22 קילומטרים בעכו. הקטע הזה יעיף לאנשים את המוח. המתחרים ירכבו בעכו העתיקה, בחומות ולאורך המים, זה יראה מהמם. זה לא יראה כמו ישראל ומה שיפה שזה כן קורה בישראל".

בדיוק כמו במרוצי הכביש הגדולים בעולם, הכוונה של המארגנים היא לשווק את האתרים היפים בישראל לחו"ל. אז לא רק שהשנה מגיעים ל"אפיק ישראל" 160 רוכבים מחו"ל (לעומת 60-70 לפני שנתיים), הפעם במקביל לשידורים הישירים של ארבעת הקטעים בספורט 5, יורוספורט תשדר מדי ערב תקצירים יומיים של המרוץ על שלל הנופים המרהיבים של הגליל המערבי בין אם זו עכו העתיקה, אגם מונפורט, ראש הנקרה או פארק גורן.

השנה גם ביורוספורט. אפיק ישראל | צילום: רונן טופלברג

"אפיק ישראל" הוא חגיגת אופניים בהשתתפות כמה מרוכבי השטח הטובים בעולם, רוכבים חובבים שלוקחים את התחביב שלהם מאוד ברצינות וגם כאלה שירצו להשתתף רק באחד מבין ארבעת הקטעים. ולא רק הם, אלא גם הקהל הישראלי שיוזמן בהודעה מסודרת של המארגנים לפחות לשתי "מסיבות צפייה" לאורך המסלול בכל אחד מארבעת הימים.

מבחינת הרוכבים המקצוענים לא מדובר רק באירוע ספורט מכובד, אלא בתחרות מוכרת על ידי התאחדות האופניים הבינלאומית שאפשר לצבור בה ניקוד בינלאומי לצורך קריטריון אולימפי לקראת משחקי טוקיו 2020. זה אומר שרוב הרוכבים המקצוענים שיגיעו לכאן באים לצורך תחרות מטרה ולא רק לטיול, אחרים הם פשוט תיירי אופניים שבעזרת שיווק נכון סימנו את ישראל ובמיוחד את המרוץ הזה כאחד מיעדי החובה שלהם. ויהיו גם מקצוענים שלא מוותרים על אירוע מהסוג הזה כמו למשל גיא ניב מ"ישראל סייקלינג אקדמי" שסיים השנה את הג'ירו ד'איטליה. אין אחד שלא רוצה להשתתף במרוץ הזה, כל עוד מתאפשר לו.

כפר התחרות ימוקם השנה בשטח בניין המועצה האזורית מטה אשר, ומי שכבר חווה את "אפיק ישראל" יודע שזה אחד המקומות שיותר כדאי לבקר בהם כפי שמסביר גל צחור: "כפר התחרות ישתפר השנה משמעותית עם הרבה יותר פינוקים. המתחרים יוכלו לישון שם באוהלים, או בגן האירועים הסמוך, מלון אקוודוקט הסמוך, חדרי ההארחה בקיבוץ לוחמי הגטאות או בשבי ציון. גם מבחינת הקהל שיגיע, הזינוקים שייצאו מדי יום מכפר התחרות הם חוויה שלא כדאי לפספס".

מבחינת המסלול, ארבעת הקטעים ב"אפיק ישראל" מסתכמים בכ-300 קילומטרים, או יותר נכון 280 קילומטרים לשלושת הקטעים שאחרי הפרולוג שהוא בכלל מישורי, כיפי ובעיקר חוויתי. לגבי ההמשך, זה כבר החלק הקשה ואולי הפחות נעים של המרוץ. "שני הקטעים הראשונים בימים חמישי ושישי עומדים להיות מאוד קשוחים, אלה קטעים שהמספרים שלהם לא מספרים את האמת", מסביר צחור. בראשון שביניהם הרכיבה תהיה לכיוון צפון-מזרח ובשני ייצאו הרוכבים לכיוון דרום-מזרח בקטע שיכלול כ-20 קילומטרים של סינגלים. מארגני המרוץ עדיין לא חושפים את המסלולים. הנחמה, לפי המארגנים, היא שהקטע הרביעי והאחרון שיתקיים בשבת ויכלול גם את ראש הנקרה, צפוי להיות "עדין" יותר מכפי שיוצג לרוכבים לקראת המרוץ.

מבין המקצוענים מחו"ל יגיעו לכאן לא מעט אלופי מדינות שהן מדינות אופניים, 8 נשים ששייכות לטופ 25 בעולם ובסך הכל 25 רוכבות ורוכבים שמשתייכים לטופ 100 בעולם. מבין השמות הבולטים: אלופי השנה שעברה מגרמניה מקסימיליאן ברנד וג'ורג' אגר (34 בעולם), האוסטרים קרל מרקט (12 בעולם) וגרגור ראגל, ופייסון מקאלבין האמריקאי שהוא אלוף העולם ברכיבת מרתון ויתחרה לצדו של גיא ניב. מבין הנשים נראה כאן את קתרין פנדרל הקנדית שהיתה אלופת עולם פעמיים בקרוס קאנטרי (2011 ו-2014) וזכתה במדליית הארד האולימפית בריו 2016 ואולי בקרוב יודיעו המארגנים על שם חם נוסף. היא עדיין לא הבטיחה את מקומה, ולמביני עניין גל צחור יכול רק לספר שמדובר ב"בר רפאלי של רוכבות האופניים".

ישראל לגמרי על המפה | צילום: תומר פדר

אז אם מתחשק לכם לספוג קצת תרבות אופניים מהרמה הגבוהה ביותר, רגע לפני ראש השנה, ולשלב את זה עם טיול בגליל המערבי – כדאי מאוד לעקוב אחרי הפרסומים של מארגני "אפיק ישראל" וכמובן גם אחרי הפרסומים שלנו כאן בשוונג לגבי מסיבות הצפייה המתוכננות בכל אחד מהקטעים. בין אם זה קטע הפתיחה בעכו, או שאר הקטעים ביישובים של הגליל המערבי שמבטיחים לנו שתהיה בהם אווירה מחשמלת. מסיבות הצפייה מתוכננות למקומות שאפשר יהיה להגיע אליהם עם מכונית. אולי קשה לראות עוד ג'ירו ד'איטליה באופק, אבל החדשות הטובות הן שבכל מה שקשור לרכיבת שטח, יש בהחלט מה לראות כאן ולא מדובר בחוויה חד פעמית כי אם בחוויה של פעם בשנה.




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג