ההר הוליד מסלול: מרוצי אופני ההרים הקשים בעולם

לחצות את ארצות הברית יחד עם כל הציוד, לשקוע בשלגים, לרכוב בג’ונגלים טרופיים ולסבול משינויים קיצוניים במזג האוויר. התחרויות המטורפות ביותר לאופני שטח 
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

לחצות את ארצות הברית יחד עם כל הציוד, לשקוע בשלגים, לרכוב בג'ונגלים טרופיים ולסבול משינויים קיצוניים במזג האוויר. התחרויות המטורפות ביותר לאופני שטח 

מאת:דני בורשבסקי

על דבר אחד אי אפשר להתווכח. מבין ספורטאי הסיבולת, רוכבי אופני ההרים למרחקים ארוכים הם התיירים הכי מוצלחים שיש. קשה למצוא ענף אחר שבו רואים כל כך הרבה נופים בכל כך מעט זמן, וכל זה תוך כדי פעילות פיזית מאומצת והתמודדות אישית עם איתני הטבע והתנאים הקשים ביותר. הרוכבים, שבמקרים רבים לא נעזרים בקבוצות גדולות ועשירות, פועלים שחורים, פלטון ודראפטינג, כבר התרגלו להנאות חיים אחרות ואלה באות לידי ביטוי במרוצים מקסימים ומאתגרים, שלא הרבה אנשים בעולם מסוגלים לבצע בפרקי זמן נורמליים. כדי לנסות ולהבין קצת יותר טוב את עולמם של רוכבי השטח למרחקים, ואת האתגרים הגדולים ביותר שלהם – הכנו סקירה על מרוצי השטח שנחשבים לקשים בעולם. התכוננו למסע מופלא. 

מרוץ אידיטרוד – אלסקה 
אם תשאלו תושב אלסקה מהו מרוץ אידיטרוד הוא יספר לכם שמדובר במרוץ הקשה בעולם, אבל יתכוון למרוץ למזחלות כלבים. זה המקור של המרוץ הזה בן ה-1,760 קילומטרים שמתחיל באזור העיר הגדולה באלסקה אנקורג' ומסתיים במקום שנקרא נומה. בעבר התחרו במסלול הזה רק במזחלות כלבים, אבל בשנים האחרונות נוספו "משוגעים" שעושים אותו על אופני שטח וגם ברגל. צריך להבין, גם כשמדובר באופני הרים מדובר במרוץ האיטי ביותר בעולם לעומת אורכו. היות ובחלק גדול מהמסלול האופניים משמשים כמפלסת שלג, המהירות הממוצעת של הרוכבים המהירים ביותר באידיטרוד היא 4.5 קילומטרים לשעה. שיא המסלול אגב הוא קצת יותר מ-15 ימים והשיא המדהים ביותר הוא כמות הרוכבים שהצליחו לדווש בהצלחה לאורך כל המסלול משנת 2000 ועד היום – 19 בלבד. 
מדובר במרוץ האיטי ביותר בעולם לעומת אורכו
איירון בייק – איטליה
לפחות בזירה המקצוענית שם הרוכבים מחפשים תחרויות יותר מסודרות ופחות מחתרתיות, האיירון בייק נחשבת לתחרות הקטעים הקשה ביותר בעולם. ככה זה כשמדוושים תשעה ימים באלפים האיטלקיים, כשאין שום קטע לנוח. כבר ביום הראשון של המרוץ הרוכבים מטפסים לפסגה בגובה של 2,200 מטרים, ומשם מפונים במסוק לפסגה אחרת, כדי להמשיך את הרכיבה משם. האיירון בייק כולל לא מעט "אטרקציות" שמאתגרות את הרוכבים הבכירים באירופה כמו למשל רכיבה במנהרה שמחברת בין הגבול האיטלקי לצרפתי בגובה של יותר מ-2,000 מטרים, רכיבה לפסגה של הר שברטון בגובה של 3,200 מטרים וירידה של 4,000 מדרגות. 

תחרות הקטעים הקשה ביותר בעולם
יאק אטאק – נפאל
מסתבר שבנפאל יש מי שמציע טרקים גם על אופני שטח, ואם נפשכם חשקה במרוץ הגבוה ביותר בעולם, עם שינויי האקלים הקיצוניים ביותר בעולם – שיבאפורי שבנפאל היא הכתובת. משם יוצא מדי חודש מרץ מרוץ ה"יאק אטאק" (מתקפת היאק). מדובר במסלול של 400 קילומטרים ועל הנייר זה לא נשמע נוראי. הבעיה מתחילה כשמזג האוויר החמים בתחילת הזינוק (25-30 מעלות) משתנה אחרי ארבעה ימים ל-15 מעלות מתחת לאפס ורכיבה בשלג. חוץ מזה, הרוכבים אמורים לטפס לגובה של 5,416 מטרים שם הם יזכו רק ל-50 אחוז מהחמצן אותו קיבלו בתחילת המסע הזה. הטיפוס המצטבר ב-400 הקילומטרים האלה הוא ל-12,000 מטרים.

המרוץ הגבוה ביותר בעולם עם שינויי האקלים הקיצוניים ביותר בעולם
גרייט דיבייד רייס GREAT DIVIDE RACE  – ארצות הברית 
הרוכבים המקצוענים הטובים בעולם אולי יימשכו פחות לאירוע כזה, אבל מדובר ללא ספק באחד המרוצים המאתגרים בתבל בגלל האורך שלו. ה"גרייט דיבייד רייס" מכסה בעצם את ארצות הברית מצפונה לדרומה וזה אומר מסלול של 4,418 קילומטרים. הזינוק הוא באלברטה שבגבול קנדה-ארצות הברית והסיום בניו-מכסיקו בסמוך לגבול הדרומי של ארצות הברית עם מכסיקו. בניגוד למרוצים הממוסדים ומרוצי הקטעים, כאן מדוושים כמעט 24 שעות ולרוכבים אסור בתכלית האיסור להשתמש בעזרה מבחוץ. כל רוכב אחראי על האוכל והשתייה שלו. מותר לישון בדרך במלונות ולרכוש אוכל, אבל אסור להיעזר בגורמים חיצוניים ולהשתמש באופניים חלופיים. אומרים שהקושי הגדול במרוץ הזה הוא ההתמודדות האישית מול תנאים קשים של קור, חום, חושך מוחלט, בדידות ומרחבים אינסופיים שעם כל הכבוד לנוף ולשטח – הופכים למשעממים במיוחד אחרי כמה שעות טובות ומזכירים בקלות את הכאבים ברגליים. שיא המסלול במרוץ הזה הוא 15 ימים ו-16 שעות. 
ארצות הברית מצפון לדרום
לה רוטה – קוסטה ריקה 
אחרי כל המרוצים שכתבנו עליהם, מסלול של 400 קילומטרים בשלושה ימים לא נשמע רע במיוחד. מצד שני, מי שטייל בקוסטה ריקה וניסה לעבור מהצד של האוקיאנוס השקט לאטלנטי או להיפך, יודע כמה "עולמות" חווים בדרך. מהחופים הקסומים בצד אחד, דרך הג'ונגלים הטרופיים והרי הגעש, ועד לחופים הקסומים של הצד השני. מדובר במסלול סופר קשה גם במונחים של רוכבים מקצועניים, והבעיה היא שבכל קטע יש ארבע נקודות בקרה שאם לא מגיעים אליהן בזמן – מסיימים את המרוץ. ב-400 הקילומטרים אותם ציינו מטפסים לגובה מצטבר של 8,000 מטר, וחייבים לסיים את כל אחד משלושת הימים ב-12 שעות מקסימום. 
מג'ונגלים טרופיים והרי געש לחופים קסומים 
הולי לנד מאונטיין בייק – ישראל 
לאור העובדה שרכיבות השטח למרחקים ארוכים תופסות תאוצה בארץ, נראה שהרוכבים המקומיים כבר לא מסתפקים באירועים כמו "אפיק ישראל" ו"צ'ימיצ'ורי" המחתרתי. ב-17 לאפריל השנה יתקיים לראשונה מרוץ ההולי לנד מאונטיין בייק, שיתקיים במסלול של 1,300 קילומטרים עם טיפוס מצטבר של 20,000 מטרים. זה יהיה ללא ספק מרוץ אופני השטח הקשה ביותר שאורגן כאן אי פעם. נקודת הזינוק תהיה מלון נרקיס במג'דל שמס, כשהמסע מתחיל למעשה בחרמון ומגיע בסופו לאילת אחרי שעוברים ברמת הגולן, בגליל, במישור החוף, ירושלים, הנגב, והערבה. 

אז אולי בישראל אין ג'ונגלים טרופיים ופסגות אלפיניות, אבל המגוון העצום שיש לשביל ישראל להציע על פני שטח קטן במונחים אירופיים ואמריקאים ימשוך לכאן השנה גם רוכבים מחו"ל, שיעשו היכרות עם שבילי החצץ שלנו, עם הדרכים הרומיות, ובעיקר עם סינגלים יפהפיים. 

תמונת השער: Thinkstock
26.1.2014


דני בורשבסקי 
עיתונאי שחולה ספורט וכותב על זה

 




אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג