האם מרתוניסטים ומרתוניסטיות מצליחים בחיים יותר?

יש הרבה מנהלים שאימצו את הריצה למרחקים ארוכים כאורח חיים ויש אפילו מחקר גרמני שקבע שחברות שנוהלו על ידי מרתוניסטים הצליחו יותר. למה זה קורה?
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp

באופן כללי, פעילות ספורטיבית קשורה באופן ישיר או עקיף להצלחה בתחומי חיים שונים. לעתים פוגשים כאלה שעוסקים בפעילות ספורטיבית תחרותית על בסיס קבוע וממש משוכנעים שהם גם מצליחים בתחום הקריירה, החיים האישיים ועוד. בפרק זה נסקור את הקשר בין אותם רצים למרחקים ארוכים להצלחה תעסוקתית. מדובר ברצים למרחקים ארוכים (מרתון למשל), שפעילים על בסיס קבוע. מסתבר שישנם לא מעט מנהלים שאימצו את הריצות הארוכות כדרך חיים, ולמרות הקריירה התובענית הם מצליחים למצוא זמן גם להתאמן. המעניין הוא שהם מצליחים בשני התחומים גם יחד – הקריירה והספורט.

2013_Boston_Marathon_-Sonia Su

האם תמיד מגיעים למעלה? | צילום: thinkstock

עוד כתבות בנושא 
האם צריך להוסיף את המרתון לקורות החיים? 
הקשר בין הצלחה בחיים והצלחה על שמירת אורח חיים בריא 
כמה אימונים צריך לעשות כדי לרוץ מרתון?

משמעת ומוטיבציה פנימית בריצות ארוכות ובעסקים

ריצה למרחקים ארוכים כרוכה בהשקעה של שעות רבות במהלך השבוע וזאת בהתאמה לתכנית האימון הייחודית לכל רץ. למותר לציין שישנם כאלה המתכוננים לריצת מרתון ומדי שבוע רצים כ- 60-70 ק"מ סך הכל ואילו יש אחרים שרצים 100-130 ק"מ מדי שבוע. במקרים כאלה יש צורך בהשקעה רבה מבחינת הזמן המוקדש לריצה ובד בבד לפתח את הקריירה ולמצוא זמן לתחומים אחרים (כמו משפחה, תחביבים נוספים וכדומה). נקודה מעניינת נוספת היא שישנם אנשי עסקים ומנהלים שונים שמקיימים פגישות עסקיות שונות תוך כדי ריצה (או הליכה או פעילות ספורטיבית אחרת). דוגמה טובה לכך הנה הסנטרל פארק בניו יורק וכן מקומות אחרים נוספים.

במאמרה של קרן צוריאל הררי "מתודת מצליח" (כלכליסט 25.7.2015) מצוטט מחקר גרמני אשר מצא קשר בין ריצות מרתון לבין תוצאות עסקיות. הם ניתחו את רשימת המנכ"לים של 1,500 חברות גדולות בשנים 2001-2011, איתרו את המנכ"לים אשר רצים ריצות ארוכות באופן קבוע ובדקו את הביצועים של החברות. התברר שערכה של חברה שמנוהלת בידי מרתוניסט גבוה בכמעט 5% בממוצע מחברה שהמנכ"ל שלה אינו פעיל ספורטיבית, והתשואה על נכסים גבוהה בכ- 7%. לאור נתונים מדהימים אלה נשאלת השאלה: "מה עומד מאחורי הנתונים?". הצלחה בריצות ארוכות משקפת מעבר להקפדה על אימון נכון, מחויבות עמוקה, תכנון מוקפד  מראש, סבלנות, הדרגתיות, היצמדות לקצב אישי, ובמקביל כושר התמדה – גם יכולת התמודדות עם בלתמ"ים וקשיים בלתי צפויים.

אם נקבץ את כל התכונות הללו ביחד, נמצא כי אלה הן בדיוק התכונות אותן היינו מצפים למצוא כמאפיין של מנהלים מצליחים, או של אנשים מצליחים ככלל. אנשים מצליחים הנם אנשים בעלי משמעת ומוטיבציה פנימית, אנשים אשר יודעים להניע את עצמם בעצמם ואינם זקוקים ל"שוטר חיצוני" או "דמות סמכות" אשר תדחוף אותם קדימה או תציב בפניהם דרישות. אנשים מצליחים הנם אנשים מחויבים אשר דבקים במטרה בלי תלות בתנאים או אילוצים חיצוניים (בדומה לרצים למרחקים ארוכים המתאמנים כמעט בכל תנאי מזג אוויר, ולראיה השתתפות שיא במרתון טבריה אשתקד בו הריצה למעשה הפכה לשחייה למרחקים ארוכים). אנשים מצליחים הנם אנשים מתוכננים – עם כל הכבוד לספונטניות, הרי שהצלחה תלויה במידה רבה בכושר התכנון והארגון מראש. לא ניתן לנהל ארגונים גדולים על בסיס ספונטני וגם לא לקבל החלטות הרות גורל.

מרתון פריז 2015

המצליחים דבקים במטרה בלי תלות בתנאים חיצוניים

גורמים נוספים להצלחה 

ההצלחה אינה מגיעה לפתע, גם הצלחות אשר נחוות ונראות לצופה מן החוץ כמטאוריות, משקפות פעמים רבות עבודה הדרגתית, שיטתית, יתכן שסמויה מן העניין לצופה מן הצד, אך התהליך בהחלט מתרחש.

סבלנות: "דברים מדהימים קורים לאלה שמחכים". לכל דבר יש קצב משלו ויש דברים שלא ניתן להאיץ. רצים למרחקים ארוכים יודעים כי אורכו של המירוץ ידוע מראש. המירוץ לא יכול להתקצר באופן משמעותי. לכן החשיבה היא איך להעביר את המרחק והריצה בצורה האפקטיבית והמהנה ביותר, איך "ליהנות מן הדרך". הנאה מהדרך מאפיינת גם את המצליחים.

קצב איש: לכל אחד מאיתנו יש את הקצב הפנימי שלו. את המהירות הנכונה עבורו לבצע מטלות שונות. קצב זה משתנה גם "בתוך אדם" בהתאם למטלות שונות. על מנת להצליח חשוב לזהות את המקצב האישי הפנימי, לדבוק בו, תוך התחשבות גם בתנאים חיצוניים. לעתים יש להחיש קצב אישי/פנימי על מנת להתאים לדרישות חיצוניות או להזדמנות חיצונית: גם רצים למרחקים ארוכים, יכולים לעתים להחיש את הקצב כאשר הם מזהים הזדמנות להקדים רצים אחרים או הזדמנות לניצחון. בה במידה קצב אישי יכול להיות מואט לנוכח זיהוי של קושי או סכנה.

הצלחה הנה תוצר של יכולת התמודדות עם קשיים ועם הבלתי נודע/בלתי צפוי. לא ניתן "לפרוץ דרך" כאשר הדרך היא סלולה, מוכרת וידועה מראש. התמודדות עם בלתמ"ים מחייבת גמישות מחשבתית אשר מאפיינת אנשים מצליחים. בעולם העבודה כמו בספורט, "ווינרים" הם ספורטאים ואנשים אשר דרכם לא הייתה סוגה בשושנים, הם נתקלו בקשיים ויכלו להם.


ד"ר איתי זיו (Ph.D) | עוסק מזה שנים בתחום הפעילות גופנית, ספורט וחדרי כושר. מנהל מקצועי של קורסי הכשרה מתקדמים למדריכים, מאמנים ואנשי מקצוע במכללה האקדמית בוינגייט

דגנית גלסמן | פסיכולוגית חינוכית מומחית ופסיכולוגית ספורט



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג