דוח חמור של מבקר המדינה על מצב מתקני הספורט בישראל

כמות מועטה ביחס לאוכלוסיה, פערים גדולים בין יישובים, חוסר משמעותי בבריכות, מתקנים לציבור שלא עומדים בתקן והחשוב מכל - תכנית עתידית בסכום קטן משמעותית מהצרכים: המבקר מתניהו אנגלמן בדוח חריף
Facebook
Twitter
Telegram
WhatsApp
הבריכה במכון וינגייט | צילום: Maxim Dupliy, איגוד השחייה

דוח מבקר המדינה יצא היום (שלישי) ובפרק שלם מתוך הדוח הוא מציג תמונת מצב עגומה במיוחד בכל הנוגע למתקני הספורט בישראל, תחזוקתם והפעלתם. הביקורת הקשה נוגעת בכל אספקט, החל ממספר המתקנים המועט, דרך הטיפול במתקנים הקיימים והשגיאות בהקמת מתקנים ועד התכנון החסר לשנים הקרובות.

הדו"ח מצא כי מצב המתקנים הנוכחי רע באופן משמעותי ביחס למדינות דומות אחרות, וכן כי יש פער משמעותי בין תקציב תכנית המתקנים של משרד התרבות והספורט לעשור הקרוב, לבין הצרכים בפועל של הספורט ההישגי והתחרותי. בעקבות זאת, המבקר ממליץ למשרד ולרשויות המקומיות לתכנן לטווח ארוך, לפעול לקידום הקצאת שטחים לטובת מתקנים חדשים ולהקצות מימון לשיפוץ מתקנים קיימים.

כמה מכותרות הדוח החמור:
– בכ-66 אחוזים מבתי הספר בישראל אין אולם ספורט.

– תכנית המתקנים הלאומית 2031 תוקצבה ב-2.89 מיליארד ש"ח, בעוד הפערים מוערכים בסכום גדול הרבה יותר של 14.9 מיליארד.

– ישנו פער של בין מספר מתקני הספורט ל-1,000 תושבים ברשויות באשכול כלכלי חברתי 1 – 4 (0.64) לבין רשויות באשכול כלכלי חברתי 8 – 10 (1.07)

– ישנה אי הקפדה על בטיחות מתקני כדורסל ושער-סל כשאלפי מתקנים אינם עומדים בתקני הביטחון

– משרד הספורט לא גיבש תפיסה בנוגע לתכנון והקצאה של שטחים עתידיים המיועדים למתקני הספורט ולא הכין תוכנית ארוכת טווח של תשתיות הספורט.

– למרות מצבו של כדורגל הנשים בארץ, משרד הספורט וההתאחדות לכדורגל לא פעלו כדי לאפשר הזדמנות נאותה לכדורגלניות בכל הגילים להתאמן ולשחק במגרשי הכדורגל באופן שוויוני ומכבד ו-95 אחוז מהשחקניות בליגת העל לנשים מתאמנות על חצי מגרש

– בישראל קיימות כ-530 בריכות, לא כולל בריכות בבתי מלון, אך 81 אחוז מהן לא מחוממות ולא פועלות כל השנה, ולפיכך לא יכולות לשמש אימוני שחייה תחרותית של אגודות השחייה. במסגרת תכנית המתקנים 2027, שהחלה ב-2016, הוקצו 25 מיליון ש"ח להקמת בריכות שחייה, אך בפועל לא נבנו בריכות. לפי תכנית המתקנים החדשה, עד 2031 מתוכננים שדרוג של 10 בריכות שחייה ובניית 12 בריכות חדשות.

מחסור בבריכות שחייה | צילום: Shutterstock

– כ-20 אחוז ממתקני הספורט שיכולים לשמש את הקהילה אינם זמינים באופן מלא לציבור, כאשר ב-665 מתוך 3,284 מתקנים נדרש תיאום לצורך השימוש בהם.

לסיכום, המבקר פרסם את המלצותיו בנושא: "מומלץ שמשרד הספורט יפעל עם המועצה הלאומית לספורט לקידום תכנון ארוך טווח של מתקני הספורט והקצאת השטחים למתקני הספורט בהתחשב בצורכי הספורט, בגידול האוכלוסייה, בתשתיות התחבורה העתידיות ובבנייה של ערים ושכונות חדשות. מוצע גם שהמשרד יקדם עם הרשויות תוכנית מקיפה לשדרוג ושיפוץ של מתקני הספורט כדי שינוצלו באופן יעיל יותר לאורך השנה ובאופן שיעמוד בתקני בטיחות, וכן פתיחה של מגרשי הספורט החיצוניים לקהילה ככל שניתן כדי לנצלם באופן יעיל יותר לטובת הציבור".

"עוד מומלץ שמשרד הספורט יקים מערך פיקוח ובקרה לוודא את עמידת הרשויות בהתחייבויותיהן, ויוודא מול הרשויות שכל המידע על אודות זמינות מתקני הספורט שפתוחים לשימוש הקהילה יפורסם הן על גבי שילוט מתאים במתקני הספורט עצמם והן באתר האינטרנט שלהן".

לדוח המלא לחצו כאן

תגובת משרד הספורט: "מברכים על הביקורת"
משרד התרבות והספורט מסר בתגובה לדו"ח מבקר המדינה: "משרד התרבות והספורט מברך על הביקורת החשובה שנערכה בחודשים ינואר עד ספטמבר 2022, אין חולק כי הביקורת מחדדת את החשיבות בקידום הספורט בישראל ואת הצורך בשדרוג התשתית הלאומית למטרה זו. עם כניסתו לתפקיד, בחודש ינואר 2023, החל שר התרבות והספורט מיקי זוהר בבניית תכנית לאומית חדשה ונרחבת, לפיתוח תשתיות הספורט ברחבי הארץ, ובכלל זאת לזרז את תהליך ההקמה והשדרוג של מתקני הספורט בישראל. זאת, על מנת לתת מענה למחסור האמיתי במתקני ספורט ברחבי הארץ, כמו גם לפערים הדמוגרפיים, כפי שמציין הדו"ח".

שר התרבות והספורט מיקי זוהר עם מנכ"ל המשרד כפיר סויסה

"'תכנית ה-100' החדשה שמקדם עתה השר מיקי זוהר הינה תכנית ארוכת-טווח, שמשנה את תפיסת בניית המתקנים בישראל ומטרתה המרכזית הינה קידום הספורט ההישגי, התחרותי והקהילתי בארץ ואת התחרותיות של הספורט הישראלי במפעלי הספורט הבינלאומיים."התכנית החדשה תתמוך בערכים שמשרד התרבות והספורט מקדם למען שוויון הזדמנויות ולטובת האוכלוסיות המגוונות ברחבי הארץ וצמצום הפערים, ובכלל זאת קידום ספורט נשים באופן משמעותי והנגשת הספורט לחברה הערבית, לחברה החרדית, ומתן הזדמנויות לכישרונות בפריפריה. התכנית, הנמצאת בתכנון מואץ, ובע"ה תצא לפועל בשיתוף פעולה בין-משרדי, בשיתוף עם גופי ואיגודי הספורט והרשויות המקומיות יחד עם הגופים הרלוונטיים".

חבר הכנסת סימון דוידסון, מי שמכיר את הנושא כיו"ר איגוד השחייה לשעבר, מסר בתגובה: “אחרי שנים של הזנחה פושעת בנושא מתקני הספורט בישראל לא יכולתי לצפות לדוח מבקר אחר. כעת, כתוב שחור על גבי לבן שהכישלון של ממשלות נתניהו הוא לא רק בביטחון, ביוקר המחייה ובחינוך, אלא גם בספורט. הנתונים העגומים היו חשופים לממשלות ישראל במשך שנים ועדיין לא נעשה מספיק בשביל שישראל תהיה מדינה שהספורט חשוב לה כאורח חיים וכמקצוע. לכן בכוונתי להמשיך ולקדם את הנושא עד שנוכל להתגאות במתקני הספורט שיש לנו”.



אנו מכבדים זכויות יוצרים ועושים מאמץ לאתר את בעלי הזכויות בצילומים המגיעים לידינו. אם זיהיתם בכתבות או בפרסומי שוונג צילום שיש לכם זכויות בו, אתם רשאים לפנות אלינו ולבקש לחדול מהשימוש בו או לבקש להוסיף את הקרדיט שלכם בדוא"ל: [email protected]

קראתם? השאירו תגובה...

כתיבת תגובה

  • בן-אלי דב הגיב:

    הכלבים נובחים והשיירה עוברת.
    במילים אחרות, לצערנו, לא נראה שהדוח מעניין את השולטים בתקציבים.
    הייתי רוצה לראות ראיון עם השר מיקי זוהר בעוד נניח 10 שנפים ולראות מה יצא מ״תוכנית ה 100״ שלו.

כתבות אחרונות באתר

פודקאסטים מומלצים

אירועים קרובים

טורים

ציטוט השבוע

"זה קשה להתאמן למרתון, אבל אפילו יותר קשה לא להיות מסוגל להתאמן למרתון", ארון דגלאס טרימבל


מזג אוויר ותחזית ים

ערוץ הוידאו של שוונג